hersenbloeding, epilepsie, neurochirurgie

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Mokka
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: di apr 13, 2010 11:54 pm

hersenbloeding, epilepsie, neurochirurgie

Bericht door Mokka » wo apr 14, 2010 12:08 am

Hallo allemaal,
Ik ben een meisje van 26 jaar en 2 weken geleden heb ik voor de eerste keer in men leven een epileptische aanval gekregen. In het ziekenhuis stelden ze vast dat dit een symptoom was van een hersenbloeding. Na 6 dagen mocht ik terug naar huis maar ik moet binnen 4 weken geopereerd worden door een neurochirurg. Ze moeten iets aan de bloeding doen maar ze moesten het eerst laten rusten. Na de operatie zegt hij dat de kans groot is dat mijn epilepsie nooit weggaat en dat er ook grote kans is dat ik levenslang gevoelloos zal zijn in men gezicht en linkerhand. De neuroloog vermoedt dat ik een aneurysma heb maar dit zijn ze niet zeker. Dat zullen ze pas kunnen met zekerheid zeggen nadien.
Ik zit gewoon met heel veel vraagjes en het zou leuk zijn moest hier een reactie op komen.
Groetjes

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo apr 14, 2010 10:35 am

Hallo Mokka,

Dat moet schrikken zijn, zo`n diagnose op jouw leeftijd.
Ontstaan van een aneurysma

1.) Er is een aangeboren dunne plek in de wand van een hersenslagader, die hier in doorsnede wordt getoond.

2.) Onder invloed van de bloeddruk ontstaat er een uitbochting van de dunne plek in de vaatwand.

3.) Met de jaren wordt de uitbochting (aneurysma) steeds groter.

4.) Tenslotte barst het aneurysma en volgt er een bloeding. Als reactie van het weefsel op bloedproducten ontstaat er een kramp (spasme) van de slagader, hetgeen in bepaalde gevallen kan leiden tot een verminderde bloedtoevoer naar hersengebieden die door de slagader worden verzorgd (ischemie) en die daardoor kunnen afsterven.

Oorzaak
Verondersteld wordt dat een aneurysma van de hersenslagaders ontstaat uit een aangeboren zwakke plek van de vaatwand, maar daarover bestaat nog onvoldoende zekerheid. Aangeboren betekent dat de afwijking tijdens de ontwikkeling (dus voor de geboorte) ontstaan is. Dat betekent dus niet dat het erfelijk is. Wel zijn er families waarbij aneurysmata vaker dan normaal voorkomen, en bovendien bestaan er een paar zeldzame erfelijke ziekten waarbij vaker dan normaal aneurysmata van de hersenen optreden. In zeldzame gevallen ontstaat een aneurysma door een infectie van de vaatwand bijvoorbeeld als een patiënt een (bacteriële) bloedvergiftiging heeft. Een ander zeldzaam aneurysma ontstaat soms door de veranderde bloedstroming bij een arterio-veneuze vaatmisvorming .

Meestal manifesteert een hersen aneurysma zich door middel van een hersenbloeding. Door de druk in de slagader kan een aneurysma groter worden en de wand dunner, zodat er een scheurtje in komt en er uiteindelijk een hersenbloeding ontstaat. Een bloeding uit een aneurysma treedt meestal op tussen de hersenvliezen, en noemt men een subarachnoïdale bloeding. Dat komt doordat een hersen aneurysma meestal op één van de grotere hersenslagaders zit, aan de buitenzijde van de hersenen, in het spinnewebsvlies (de arachnoidea). Meestal merkt de patiënt op het moment van bloeding acute hoofdpijn en nekpijn, waarbij bovendien bewusteloosheid kan optreden. Vaak is er ook misselijkheid en moet men overgeven. Soms treden er ook epileptische trekkingen van de ledematen op of zijn er acute verlammingsverschijnselen. Wanneer een aneurysma is gebarsten komt er bloed rondom de hersenen terecht, dat zich verspreidt onder/tussen het spinnewebsvlies. De stollingseigenschappen van het bloed zullen ervoor moeten zorgen dat het lekje in het aneurysma dicht stolt en de bloeding stopt. Dat lukt lang niet bij iedere patiënt, en dat is de reden dat een bloeding uit een hersen aneurysma zo gevaarlijk is. Naar schatting de helft van alle patiënten met een bloeding uit een aneurysma in de hersenen overlijdt. Van de patiënten die in het ziekenhuis worden opgenomen kan de neurologische conditie erg verschillen, met in het gunstigste geval alleen hoofdpijn en nekpijn, en in het ergste geval diepe bewusteloosheid (coma). De meeste bloedingen uit een hersen aneurysma treden op in de leeftijdsgroep van 40 tot 60 jaar, en vaker bij vrouwen dan bij mannen. Hoge bloeddruk en roken vergroten de kans op een hersenbloeding uit een aneurysma.

Is er een CT-scan gemaakt, of een ruggeprik ?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Mokka
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: di apr 13, 2010 11:54 pm

Bericht door Mokka » wo apr 14, 2010 1:59 pm

hallo corrij,
bedankt voor je reactie! het was inderdaad verschieten toen de neuroloog zei wat er aan de hand was. gans je leven verandert in 1dag. nu is het vol spanning afwachten op de operatie. er zijn verschillende testen gedaan op radiologie, eeg, mr scan. geen ruggenprik.
omdat ze zo twijfelen tussen een aneurysma en een caverneus angioom heb ik nu een tweede opinie gevraagd in een ander ziekenhuis volgende week.
ik heb ondertussen gezien dat dit forum meer voor mensen is met hartklachten. moesten er toch mensen zijn die zich in mijn situatie herkennen, dan geef je me toch maar een seintje.
alvast bedankt!
groetjes

kathleen1984
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: do sep 23, 2010 4:26 pm

aneurysma

Bericht door kathleen1984 » do sep 23, 2010 4:39 pm

hey mokka,

bizar toen ik je verhaal las, maar ik ben ook 26 jaar en ik heb wrs ook een aneurysma...

ik heb op 24mei op mijn werk een epilepsie aanval gehad en ben sindsdien al testen aan het laten doen... 1 keer zeggen ze adhv de scan neen het is trombose, en nu met de laatste scan is de diagnose aneurysma...

en iedere keer laten die mij 2maanden wachten, gek maakt me dit allemaal! ik ben nu na de laatste diagnose weggegaan bij de dokter en heb contact opgenomen met dokter van paesshen in leuven. alleen overal zo lange wachttijden?? het kan toch niet zijn dat je met een tijdbom in je hoofd loopt en niemand wat doet? want in hasselt waar ik nu ging, waren ze niet van plan er iets aan te doen ondanks mijn klachten. kreeg zelfs kalmeerpillen voorgeschreven...

las dat het bij jou al gesprongen was? is ook wel beangstigend hoor! op het werk hebben ze mij thuisgelaten omdat ze met teveel schrik zitten... plus ik onthou niks, ben niet aandachtig, heb vaak hoofdpijn,...

hopelijk heb je ondertussen al wat beter nieuws want ik zag dat je post van april was!

groetjes Kathleen

Plaats reactie