Sinds enkele maanden voel ik me slecht / gestopt met roken

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Geert_
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 8:33 pm

Sinds enkele maanden voel ik me slecht / gestopt met roken

Bericht door Geert_ » zo feb 21, 2010 8:41 pm

Eerst even voorstellen, ik ben Geert, 25 jaar en werk volcontinu als arbeider, sinds ik deze job doe heb ik altijd al gerookt, maar sinds enkele maanden wou ik daar iets aan veranderen, met dit tot gevolg.

Enkele maanden geleden ben ik gestopt met roken, de eerste maanden ging alles goed tot ik last kreeg van allerlei kwalen. Heel in begin had ik last van een snelle hartslag en kreeg ik van de dokter betablokkers. Na een tijdje ben ik daarmee gestopt, maar sinds kort heb ik last van andere kwalen, slapeloosheid, vermoeidheid. Nu neem ik vitamines en slaappillen.

Maw sinds ik gestopt ben met roken heb ik me al meer slecht dan goed gevoelt, telkens ik ergens naartoe ga voel ik mij slecht, onrustig,...

Symptomen die ik regelmatig vertoon zijn klamme handen, soms rare hartkloppen, kortademig, steken in de borst en de laatste tijd heb ik nog maar weinig zin om iets te gaan doen.

Weet iemand wat de oorzaak van dit alles kan zijn? Al door meerdere dokters onderzocht, maar geen van allen die echt een oorzaak weet, stress miss?

Ik werk wel in ploegen, maar doe dit al meer dan 6 jaar, het zou mij verwonderen dat dit plots de oorzaak is.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo feb 21, 2010 9:42 pm

Hallo Geert,

Heb je al eens gedacht aan hyperventilatie?
Jouw symptomen lijken daar wel een beetje op,

Bij hyperventilatie ademt je sneller dan normaal. Hierdoor ademt je in korte tijd meer zuurstof in. En teveel koolstofdioxide (CO2) weer uit. De daling van CO2 in uw bloed maakt het bloed minder zuur. Dit veroorzaakt klachten als:

Benauwdheid
Verstijfde spieren
Duizeligheid
Beklemming op de borst
Tintelingen (handen/ gelaat)
Transpiratie
Flauwvallen
Deze sensaties zijn lastig, maar beslist niet schadelijk. Op een aanval volgen vaak:

Spierpijn (ademspieren)
Hoofdpijn
Buikkramp
Diarree
Vermoeidheid
Slapeloosheid

Hyperventilatie verstoort lichaamsprocessen. Met onprettige sensaties als gevolg. Hyperventilatie is zelf een symptoom van angst, paniek en stress. Naast de versnelde ademhaling produceren deze meer symptomen. Zo ontstaat er makkelijk een complexe lijn van klachten.

Aan de andere kant kunnen het ook heel goed ontwenningsverschijnselen zijn, is alleen een beetje vreemd dar deze verschijnselen pas na een paar maanden begonnen zijn.
Heeft iemand op het forum hier ervaring mee?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Geert_
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 8:33 pm

Bericht door Geert_ » zo feb 21, 2010 10:31 pm

Heb ook al gedacht aan hyperventilatie, ma dan heb ik het toch wel heel vaak. Er zijn nog maar weinig plaatsen waar ik me echt goed voel, telkens ik ergens naartoe ga en vooral waar het zeer druk is heb ik last van deze symptomen.
Last van men maag heb ik nog niet gehad, wel als ik moet eten waar het druk is krijg ik soms geen hap binnen.
Echt veel rookte ik niet, met een pakje deed ik 3 tot 5 dagen en van ontwenningsverschijnselen heb ik ook weinig last gehad, soms snakte ik er wel is naar, maar daar bleef het ook bij, de eerste maanden zonder sigaret voelde ik me zelf goed.
Aangezien ik deze symptomen pas ben beginnen krijgen na enkele maanden zonder sigaretten denk ik dat het daarmee te maken heeft, ik hoop dan wel dat het ooit stopt en dat ik me overal terug 100% kan voelen.

Alvast bedankt voor je reactie, ik hoop dat er hier miss iemand is die me kan helpen.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di feb 23, 2010 9:21 pm

Hoi Geert,

Ben je al met deze klachten bij een arts geweest?
De ene mens maakt maar eenmalig een hyperventilatie aanval mee, terwijl een ander ze heel vaak heeft. Je hebt het voornamelijk als je ergens naar toe gaat waar het druk is, ook eten lukt je niet als je op een plaats bent waar het druk is. Dit is voor jou duidelijk een stress situatie.
Om uit te sluiten of het hyperventilatie is zou je het volgende eens kunnen doen wanneer je deze klachten weer hebt,

Het is zeer belangrijk om te proberen niet in paniek te raken. Omdat hyperventilatie zulke ernstig lijkende verschijnselen geeft, kan dit moeilijk zijn. Toch is dit één van de beste adviezen, want hyperventilatie kan niet met medicijnen worden behandeld.
Om de klachten te laten verdwijnen, moet het tekort aan koolzuur worden aangevuld. Langzaam en oppervlakkig ademen werkt daarbij zeer goed. Ook kan de adem zo lang mogelijk worden ingehouden. Er wordt dan namelijk minder koolzuur uitgeademd.
In praktijk werken deze adviezen niet altijd. Wie in paniek is, kan het niet altijd opbrengen om rustig en langzaam te ademen. Een plastic zakje kan dan een goed hulpmiddel zijn. Als de aanval opkomt, dient dit zakje voor mond en neus te worden gehouden. Door het uitademen komt er veel koolzuurgas in de zak, dat vervolgens weer wordt ingeademd. Daardoor stijgt het koolzuurgehalte in het bloed en verdwijnen de verschijnselen binnen enkele minuten. Deze methode is zeer effectief. Ook het ademen door een stuk slang kan helpen. Omdat de lucht door een nauw kanaal moet worden gezogen, wordt veel weerstand veroorzaakt. Inademing is moeilijk en een snelle ademhaling onmogelijk.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Geert_
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 8:33 pm

Bericht door Geert_ » wo feb 24, 2010 11:51 pm

Hallo,

Ik ben ondertussen al 4x onderzocht geweest door 3 verschillende dokters en allen zeggen hetzelfde, stress, rustiger aandoen en enkele dagen thuisblijven om te recupereren. Spijtig genoeg komen deze symptomen na een tijdje steeds terug.

Ben ondertussen al een tijdje thuis en het gaat al iets beter, gisteren had ik voornamelijk steken in de hartstreek. Ben ondertussen al naar enkele winkels geweest en die symptomen zijn al iets minder. Miss toch is proberen van in een zakje te ademen als ik het lastig krijg?

Wat ik miss nog moet vermelden is, ik ga binnenkort samenwonen en zit daar wel aan te denken of ik het wel aankan en dan ook dat ik hier thuis met een vader zit die telkens hij mij ziet begint te zagen over alles en nog wat. Na het drukke werken dat vele gezaag begint me serieus tegen te steken, hij wil me namelijk ook zo snel mogelijk de deur uit zonder hulp van zijn kant. Leuk is anders maar ik denk dat het wel een oorzaak is van mijn probleem, wat denken jullie?

Mvg Geert.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do feb 25, 2010 3:57 pm

Hallo Geert,

Ik zou het zeker uit proberen met een zakje.
Het lijkt inderdaad verdacht veel op stress.

Chronische stress symptomen. Zo nu en dan stress is niet ongebruikelijk en hoeft niet tot problemen te leiden. Echter chronische of langdurig te hoge stress kan niet alleen tot lichamelijke klachten of ziektes leiden of bestaande ziektes verergeren, maar heeft ook een grote invloed op gevoelens, gedrag en gedachten of het denkvermogen.

Stress
Voor het lichaam betekent elke verandering een vorm van stress. Stress ontstaat namelijk door prikkels, of te wel stressoren, waaraan het systeem zich moet aanpassen. We hebben prikkels nodig om goed te functioneren en in principe hebben we voldoende vermogen om adequaat op deze stressoren te reageren. Stress is dus niet per definitie slecht. Gezonde stress hoort bij het leven, is natuurlijk en functioneel. Het zorgt voor een goed evenwicht, kan aangenaam zijn en prestatie verhogend werken.


Distress

Wanneer er te veel stressoren zijn, of wanneer we om de een of andere reden niet goed in staat zijn om de stressoren te hanteren, kan er distress ontstaan. Distress is een negatieve, gevaarlijke vorm van stress. Het werkt blokkerend, veroorzaakt vervelende lichamelijke effecten, geeft onbehaaglijke gevoelens, concentratie problemen, psychische verstoringen en werkt prestatie verminderend.


Bijnieren

Als reactie op stress maken de bijnieren de stresshormonen cortisol en adrenaline aan die het lichaam in staat stellen om de stressor adequaat op te vangen. Daarnaast maken ze ook het hormoon DHEA dat de toestand weer helpt normaliseren, tot rust brengt. Bij een langdurige te hoge stress belasting, bij distress dus, zullen de bijnieren continu op volle toeren werken en zal de cortisol en adrenaline productie hoog blijven. De vorming van DHEA wordt echter minder.
De symptomen van distress beginnen vaak sluipend. Men merkt er in het begin weinig van. De eerste fase is een verhoging van de hartslag. Daarbij komt een verhoging van de bloeddruk, wat hart en bloedvaten belast en kan leiden tot aderverkalking en plotse infarcten. Ook de veroudering gaat in een verhoogd tempo voort en de weerstand vermindert waardoor een grotere vatbaarheid voor veel ziekten ontstaat, waaronder ook kanker.
Wanneer de distress blijft voortduren raken de bijnieren uitgeput. Ze produceren niet voldoende stress hormonen meer. Een uiting daarvan kan zijn dat de bloeddruk juist te laag blijft.


Alarmsignalen

Er zijn een aantal alarmsignalen die aangeven dat er sprake is van distress. Dit zijn onder andere: nervositeit, prikkelbaarheid, concentratie problemen, negatieve stemming, slapeloosheid en vermoeidheid. Lichamelijk kunnen er klachten ontstaan zoals hoofdpijn, spierpijn, een verlamd gevoel, spijsverteringsproblemen, hartkloppingen, pijn op de borst, hogere bloeddruk, hyperventilatie, trillen, oorsuizingen en een verminderde weerstand.

Rol van voeding

Voeding is ook een prikkel van buiten af waar het lichaam op zal moeten reageren. Normaal lukt dat prima en dat moet ook want onze voeding is onze brandstof. Wanneer bepaalde voedingsmiddelen echter niet goed verdragen worden zal de stress belasting er door groter worden. Dergelijke voedingsmiddelen, ze kunnen voor iedereen anders zijn, kan men dus beter vermijden. Daarnaast leidt ook het gebruik van veel koffie, alcohol en snoep tot een ongezonde vorm van stress. Op de korte termijn stimuleren deze middelen indirect de bijnieren en maken ze veel energie vrij. Hierdoor voelt men zich prettig. Even later keert deze situatie zich echter in het tegendeel, in een vorm van chemische uitputting met een laag bloedsuiker gehalte.

Alcohol vormt bovendien een zware belasting voor de lever die deze stof af moet breken. De lever houdt minder capaciteit over om andere afvalstoffen af te breken.

Suiker, alcohol en ook vet zijn bronnen van lege calorieën. Dit betekent dat ze geen vitamines en mineralen binnen brengen. Tekorten aan vitamines en mineralen leiden er toe dat goede voedingsmiddelen niet optimaal verwerkt kunnen worden. Dit kan zo ver gaan dat ze niet meer verdragen worden. Kortom een toename van stressoren met een vergroting van het risico op distress.

Belangrijke voedingsregels:

geen suikers en geraffineerde koolhydraten (witmeel ed);
geen of weinig alcohol (eventueel wel een glas rode wijn);
geen of weinig koffie;
niet te veel eiwit (vooral weinig vlees, wel 2x per week vis, ei, soja);
voeding rijk aan vitamines en mineralen (veel groenten en fruit);
vermijden van verzadigde vetten, vooral ook geharde vetten. Voldoende van de onverzadigde omega-3 en omega-6 vetzuren in de juiste verhouding.;
geen voeding die u, persoonlijk, slecht verdraagt.
Met voedingssupplementen kunnen tekorten worden aangevuld. Vooral de B-vitamines en vitamine C en magnesium zijn belangrijk.


Het gaan samenwonen levert voor jouw ook stress op, je twijfelt of je dat wel aan kan. Volgens mij kun je met de juiste partner alles aan Geert, luister naar je gevoel, dat liegt namelijk nooit.

Een slechte relatie met een van de ouders is dus ook een grote stressor, wat dat betreft zou je het kunnen toe juichen dat je gaat samenwonen, en hulp is altijd welkom, maar Geert, dat kun je ook makkelijk alleen hoor, daar heb je je vader niet bij nodig.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Geert_
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 8:33 pm

Bericht door Geert_ » vr feb 26, 2010 7:23 pm

Hey Corrij,

Bedankt voor de vele info, ik denk ook voornamelijk aan stress, maar die symptomen slepen nu al maanden aan, de ene dag of week voel ik me beter dan de andere, maar echt weg is het nooit. Wat zou ik eventueel kunnen doen om de stress te verminderen? Om me ontspannen te voelen? De slapeloze nachten komen vooral doordat ik constant lig te denken, over het werk, thuis, verhuis,... en vooral als ik de dag nadien iets gepland heb. Zolang ik niks plan kan ik goed slapen.
Heb vandaag 1 dag moeten werken, de vroegen, dus om 4u30 opstaan, aangezien het een tijdje geleden was heb ik dus deze nacht liggen woelen en heb ik geen oog dichtgedaan met als gevolg dat ik het terug lastig had vandaag.

Wat mijn vader betreft, ik weet dat ik zijn hulp niet nodig heb, maar diene mens maakt me het leven zuur door van zodra hij mij ziet beginnen te zagen over zijn elektriciteit, zijn water,... het gaat zelf zover dat hij zijn elektriciteit afschrijft zodat em kan zien wat ik en mijn moeder verbruikt hebben. Belachelijk voor woorden, maar ik erger er mij serieus aan.

Soms denk ik, terug beginnen roken lost mijn probleem miss op, heb 5 jaar in ploegen gewerkt als roker, bijna nooit ziek geweest, me altijd goed gevoelt. Vanals ik gestopt ben heeft dit me al meer slecht dan goed gedaan en ben ik nog nooit zoveel ziek geweest. Miss toch een afkickverschijnsel? Of een bezigheid die ontbreekt en daardoor tijd heb om na te denken en mezelf ziek te maken? Ik weet het allemaal nimeer, leuk is het alles behalve.

Van men maag heb ik nooit last eigenlijk, in een drukke omgeving eten gaat moeilijk, maar als ik thuis ben eet ik goed en veel.
Heb soms als ik moet eten waar het druk is dat ik een droge mond krijg en al wat ik binnen neem gewoon niet binnen krijg. Ook ni alleen in een drukke omgeving, maar ook waar ik me ongemakkelijk voel.

Telkens als de dokter me onderzoekt is men bloeddruk normaal, dus een te hoge bloeddruk kan het ook niet zijn.

Groeten Geert.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » za feb 27, 2010 5:55 pm

Hallo Geert,

Weer beginnen met roken is toch geen optie?
Je zult iets aan de stress moeten doen, sporten zou een optie kunnen zijn, of op zijn tijd een lekkere masage doet ook wonderen.
Ook acupunctuur zou iets kunnen zijn.
Verder goed op je voeding letten, dat is belangrijker dan je denkt.
Naar de effecten van het gebruik van Omega-3 tegen depressie, angsten en stress zijn tal van onderzoeken gedaan, en daaruit is gebleken dat als je 1 tot 2 gram per dag van specifiek het EPA vetzuur (onderdeel van Omega-3 vetzuren) inneemt dit een zeer gunstig effect kan hebben op je gemoedstoestand.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Geert_
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 8:33 pm

Bericht door Geert_ » ma mar 01, 2010 4:03 pm

Hey Corrij,

Terug beginnen roken is idd geen optie, ik sta nu al zover.
Ik denk dat het beter is dat ik iets van sport ga doen, ik heb de indruk dat ik een slechte conditie heb.

Mvg, Geert.

Geert_
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 8:33 pm

Bericht door Geert_ » ma mar 01, 2010 9:34 pm

Hey Corij,

Ik heb je mail gekregen en ben is gaan rondneuzen op het web. Er zijn blijkbaar meerdere mensen die na het stoppen met roken in een depressie geraken en dan blijkt de oorzaak een tekort aan serotonine.
Nu vraag ik me eigenlijk af hoe je de aanmaak van die serotonine terug kan opwekken zonder terug te beginnen roken. Sommigen gebruiken nicotine pleisters, maar dit kun je natuurlijk ook niet blijven doen.

Mvg Geert.

Zie hier enkele reakties van mensen die ook gestopt zijn met roken:

"Ik ben 1 jaar geleden gestopt met roken, kwam in een depressie, st. Janskruid genomen maar daar ook mee gestopt, en gebruik sinds 2 maanden nicotinepleisters (1/8 stukje van de grootste). Ik voel me weer goed, zelfs beter dan ooit, misschien omdat de nicotine nu gelijkmatig aangevoerd wordt i.p.v. in "stootjes". Aangezien ik soms ook migraine heb, en alcohol een mega-effect heeft op mij (ben echt zeer positief tijdens gebruik, maar helaas wel een mega-kater door migraine erna), ben ik ervan overtuigd dat de basis van alles bij mij ligt bij een gemiddeld te laag serotonine-nivo."

"Ik ben vorig jaar 3 maanden gestopt geweest, ik kreeg last van een depressie. De dokter gaf mij een antidepressivum, in plaats daarvan ben ik weer gaan roken. Ik ben nu bijna twee maanden gestopt en hetzelfde probleem doet zich voor."

"super herkenbaar. ik ben tweejaar van het roken af geweest en ben me in die twee jaar steeds ellediger gaan voelen. nu rook ik sinds enkele maanden weer en ik voel me een stuk beter. volgens mij heeft dit ook alles met de aanmaak van serotine en/of dopamine te maken. ik wil nu zoeken naar een goed medicijn om hetzelfde effect te bereiken, want roken is toch geen ideale manier van zelfmedicatie."

Plaats reactie