Boezemfibreren

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Ina van Dijk
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: do feb 04, 2010 2:51 pm
Locatie: Strijen

Boezemfibreren

Bericht door Ina van Dijk » do feb 04, 2010 3:19 pm

Hoi,
Ik ben Ina en ik ben 55 jaar.
Sinds een week of twee heb ik last van boezemfibreren als ik net in bed lig, het doet geen pijn en ik voel me er ook niet naar bij of zo, het is alleen zo'n eng gevoel.
Is er iemand die misschien weet waar dat vandaan komt en of het gevaarlijk is.
Groet Ina


Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do feb 04, 2010 6:13 pm

Hallo Ina,

Kun je het gevoel van de ritmestoornis beschrijven?

Nu zijn er extrasystolen dat wilt zeggen,een buiten het normale ritme vallende hartslag,een voortijdige samentrekking van het gehele hart of een deel ervan.Een gevoel waarbij het hart een slag overslaat of "stopt"en opnieuw begint.Deze komen zowel bij normale als zieke harten voor en hebben op zich geen betekenis.Klopt dit een beetje met het gevoel wat je hebt?
Of is het meer een snel,krachtig bonzen,dat geleidelijk of plotseling kan beginnen,maar altijd geleidelijk afneemt?

Er kan iets aan de hand zijn met het ritme of het tempo waarin het hart pompt. In dat geval is er iets mis met de elektrische stroom, die het hart doet samentrekken. We spreken dan van een hartritmestoornis of aritmie. Het hart trekt óf te snel óf te langzaam samen of de boezems en de kamers trekken niet in de juiste volgorde samen. Er zijn veel soorten hartritmestoornissen. Er zijn ook meer manieren om de soorten in te delen.

1.Op welke plek in het hart ontstaat de ritmestoornis?
2.Verandert de frequentie: gaat het hart sneller of juist langzamer kloppen?

Er kunnen uiteenlopende oorzaken zijn voor je ritme stoornis.
Met name boezemfibrilleren treedt op als reactie op bepaalde stoffen.
Veel alcohol of koffie drinken, sigaretten roken, of cocaine- en amfetaminegebruik zijn daar bekende voorbeelden van.
Bij mensen die gevoelig zijn voor deze stoffen kunnen ritme- stoornissen optreden.

Boezemfibrilleren kan ook optreden in een gezond hart, zonder dat bepaalde stoffen zijn genuttigd.
Vaker kan boezemfibrilleren echter optreden in een hart dat minder goed functioneert, als gevolg van een ziekte van de kransslagaders, een hartklepafwijking, of van een te snel werkende schildklier.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Ina van Dijk
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: do feb 04, 2010 2:51 pm
Locatie: Strijen

Boezemfibreren

Bericht door Ina van Dijk » vr feb 05, 2010 3:04 pm

Hallo Corrij,
Het is net alsof mijn hart op hol slaat, het gaat trtrtrtrtr achter elkaar door.
Het duurt meestel een minuut of 10 en dan wordt het weer rustig.
Midden in de nacht wordt ik enkele keren wakker en dan begint het weer tot ik uit bed ben dan is het helemaal weg.
Wel drink ik s'morgens veel koffie, ik denk wel een kopje of 5/6 maar dat heb ik altijd gedaan.
Alcohol drink ik alleen een glaasje in het weekend.
Groet Ina,

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo feb 17, 2010 9:39 pm

Hoi Ina,

Volgens mij heb ik jouw berichtje helemaal gemist :oops:
Wat vind jouw arts van je fibrileren?
Je zou eens kunnen proberen om wat kaliumrijke produkten te eten.

Het hart is een pomp die zorgt voor de aan- en afvoer van bloed door het hele lichaam. In het bloed worden voedingsstoffen en afvalstoffen vervoerd. Voor een goede circulatie van het bloed moet de pomp optimaal functioneren. Daarvoor moeten de boezems en de kamers van het hart ritmisch en in de juiste volgorde samentrekken.
Bij een hartritmestoornis, het woord zegt het al, is het ritme van het hart verstoord. Door verschillende oorzaken pompen de boezems van het hart niet langer ritmisch, maar ze 'trillen' of 'fladderen' (boezem- of atriumfibrilleren). Of de kamers van het hart trekken niet goed samen (kamer- of ventrikelfibrilleren). Het resultaat is: het hart klopt te snel of juist te langzaam of heel onregelmatig.
Hartritmestoornissen kunnen op alle leeftijden voorkomen. Waardoor ze precies worden veroorzaakt, daarover bestaat geen eenduidigheid.

Een tekort aan magnesium en een tekort aan kalium (wat vaak samengaat) is een belangrijke oorzaak van hartritmestoornissen. Magnesium gaat namelijk het verlies van kalium uit de cellen tegen. Kalium is onmisbaar voor een optimale werking van het hart.

Gezonde voeding is een belangrijke basis om hartritmestoornissen te verhelpen.

Gebruik veel:

verse (en onbespoten) groenten
vis (vanwege omega-3-vetzuren)
water
Weinig of niet:

verzadigde vetzuren
alcohol
koffie (en andere cafeïnehoudende dranken)
suiker
witmeel en andere geraffineerde koolhydraten

Een regelmatig levensritme is heel belangrijk. Evenals voldoende lichaamsbeweging. En probeer stress te vermijden (zowel psychische als lichamelijke stress). De invloed van beeldschermen en mobiele telefoons is nog onduidelijk, maar toch zou het heel wel kunnen dat dit een ongunstig effect heeft op hartritmestoornissen. Probeer het daarom zoveel mogelijk te matigen.

produkten waar veel kalium inzit,

avocado
bananen
sperziebonen, tomaten, aardappelen, meloen, spinazie, gedroogd fruit, zoals rozijnen en abrikozen, noten (vooral paranoten en pistache, maar neem ze dan niet-geroosterd en niet-gezouten), vlees (vooral kip, lams- en varkensvlees).

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie