Even voorstellen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Angelique56
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 3:04 pm

Even voorstellen

Bericht door Angelique56 » di jan 26, 2010 3:51 pm

Goedemiddag.

Ik ben Angelique en ik ben 56 jaar.

Ik heb me op dit forum geregistreerd omdat ik meer wil weten over hart en vaatziekten en hoe er mee om te gaan.

Op zaterdag 5 sept. 2009 ben ik plots in het ziekenhuis beland en heb daar anderhalve dag op de ic aan de hartmachine en aan het infuus gelegen en daarna nog 3 dagen op een afdeling waar men in de gaten houdt of het "goed" blijft gaan.
Er waren eerder al foto's gemaakt en nu werdt er nog een echo van mijn hart gemaakt waaruit bleek dat door een zeer lange periode van stress mijn hartspier ernstig vergroot was geraakt.
Beladen met medicijnen mocht ik naar huis.
Volgens de cardioloog heb ik die vergrootte/verdikte hartspier al minstens tien jaar maar was er nu nog net op tijd bij want anders was ik er nu niet meer geweest (aldus de cardioloog).
Ik moet nu steeds ten controle in het ziekenhuis komen, zowel bij de interniste als bij de cardioloog.
Ik ben onmiddelijk met roken gestopt, drinken heb ik nooit gedaan en wat eten betreft ben ik nogal een "magere" eter en ben gek op alles wat gezond is (groenten, fruit, bijna geen zout, bijna geen vlees enz.)
Wel moet ik (van mezelf) wat afvallen want ik ben 1.58m klein en weeg momenteel 66 kilo.
In het verleden woog ik weinig, was ik nogal mager maar door de overgang (die duurd nu ongeveer een jaar of 8 nu) ben ik dikker geworden, veranderd zoals de meeste vrouwen dan veranderen.

Ondanks dat de cardioloog mij heeft verteld dat ik die vergrootte/verdikte hartspier al zo lang heb en blij mag wezen dat ik nog leef ben ik toch bang en verdrietig/somber geworden, geen idee waarom maar het zit er nu eenmaal en ik krijg het niet weg.
Voor 5 sept. 2009 was ik bijna altijd vrolijk, ondanks alles.

Wel ben ik erg nieuwsgierig of er meer mensen zijn die net als ik met een vergrootte/verdikte hartspier moeten leren omgaan in de zin van "hoe ga ik er het best mee om en hoe hou ik mijn bloeddruk onder controle".

Mvg,
Angelique

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di jan 26, 2010 8:12 pm

Hallo Angelique,

Nee hoor, je zit op de juiste plek :D

Is de term cardiomyopthie gevallen bij de cardioloog?
Dat je verdrietig en somber bent is eigenlijk heel normaal hoor. Als mensen horen dat ze lijden aan hartfalen komt daar altijd de factor angst bij kijken, en angst is nu eenmaal een slechte raadgever.
Heel vaak is de informatie over een aandoening gegeven door een arts heel summier, dus als je vragen hebt, laat maar horen.

De meeste mensen op het forum hebben een vergrote hartspier, dit heet gedilateerd, zij hebben dus een gedilateerde cardiomyopathie.

Heb je dit al gelezen?

viewforum.php?f=106&sid=34de820a7794735 ... 365afcf0e9

http://cardiomyopathie-hartfalen.pilliewillie.nl/

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Angelique56
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 3:04 pm

Bericht door Angelique56 » wo jan 27, 2010 11:51 am

Hallo Corrij,

Dank je voor je antwoord.
Is de term cardiomyopthie gevallen bij de cardioloog?
Er zijn vele woorden met cardio erin gevallen maar welke weet ik niet meer want ik onthou alleen flarden wanneer ik ergens van geschrokken ben dus durf ik daar geen antwoord op te geven.
Wel weet ik dat het (volgens de cardioloog) genezen kon maar dan moest mijn bloeddruk echt drastisch omlaag.

Ik had de link die je hierboven geeft al gezien en ja, ook daar zie ik dat het te genezen is.

Ik mag vreemd genoeg alles eten en drinken, ik ben niet op dieet gezet.
Ook sporten mag ik, zelfds tae-bo (dit heb ik heel lang gedaan) mag ik behoefenen als ik dat wil en dat vind ik wel hoopgevend want ik vind het een heel zware sport.

Toch heb ik aardig wat medicijnen en daar is nog wel eens wat mee (bijwerkingen zoals half blind zijn/vlekken niets zien enz.).

Bij het advies echter om mijn bloeddruk onder de 120 (bovendruk) en de 80 (onderdruk) te krijgen heb ik juist stress gekregen want dat ga ik niet redden.
Door die stress dat ik het niet ga redden ga ik het juist niet redden.
Ik heb nu een boek over yoga gekocht en wat tai-chi cd's van iemand geleend in de hoop dat ik daar rustiger van kan worden.

Je schrijft dat verdrietig en somber zijn normaal is, voor mijn doen is dit vreemd want mijn hele leven heb ik altijd mijn best gedaan de zonnige kant te zien, positief blijven enz. en nu, nu gaat het niet meer en ik voel me een zwakkeling.

Mvg.
Angelique

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo jan 27, 2010 9:31 pm

Hallo Angelique,

Ik zal even uitleggen wat cardiomyopathie is,

Cardio = hart
Myo = spier
Pathie = ziekte

Cardiomyopathie is een hartziekte waarbij het hart abnormaal vergroot of verdikt is. Daardoor kan de hartspier minder goed bloed rond pompen. De aandoening begint meestal in de wand van de hartkamers en kan zich van daaruit naar de boezems uitbreiden. Dit kan weer leiden tot hartfalen en ritmestoornissen.

Ik weet niet hoelang je al last hebt van een hoge bloeddruk?
Een hartspier wordt dikker als hij tegen een hoge druk in moet pompen. De dikke hartspier wordt stijver en minder soepel. Om kracht te leveren moet een spier ook soepel zijn.

Gebruik je geen bloeddrukverlager en of plasmiddelen?

Bewegen is goed, maar extreme inspanning kun je beter vermijden. Dit veroorzaakt een (te) grote belasting voor je hart en kan leiden tot acute benauwdheid (astma cardiale). Wat extreme inspanning is, is voor iedereen verschillend. Als algemene richtlijn kun je aanhouden dat je tijdens de inspanning nog moet kunnen blijven praten. Ook mag het niet teveel tijd kosten om te herstellen van de inspanning.

Ik vind je geen zwakkeling hoor, het is nogal wat wat je ineens op je bordje krijgt? Dit heeft tijd nodig om een plaatsje te krijgen, het begint vaak met acceptatie, en als je voor deze diagnose een positief mens was, dan komt dat zeker terug,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Angelique56
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 3:04 pm

Bericht door Angelique56 » do jan 28, 2010 11:26 am

Hallo Corrij,

Alweer bedankt voor je antwoord.

Corrij, volgens mijn cardioloog en interniste heb ik niet echt een hartziekte maar een afwijking die ontstaan is door extreme stress die heel lang geduurd heeft en dat zou wel kunnen kloppen omdat mijn verleden een verleden is geweest van lichaamlijke en geestelijke mishandeling en al wat daarbij komt kijken (dit zo wie zo 21 jaar lang).
Aangezien ik bijna nooit bij de huisarts kom is er natuurlijk ook nooit iets ontdekt en ik voelde niets van een hoge bloeddruk.
Natuurlijk gaat je hart verschrikkelijk tekeer wanneer je bang bent en op een gegeven moment werd het "een manier van leven" voor me (snelle hartslag).
Najaar 2008 had ik een soort uitslag onder mijn onderlip waarvan ik eerst dacht dat het wederom een koortslip kon wezen maar na een week of 2 wist ik dat dat het niet was dus besloot ik ermee naar de dokter te gaan omdat ik het vreemd vond.
De dokter (plaatvervangster) kon het niet thuisbrengen en gaf me een zalfje voor het verzachten van het schrijnen.
Mijn man was er ook bij want hij moest gecontroleerd worden op vermoeidheid dus werd zijn bloeddruk gemeten.
Ik zag de nieuwe bloeddrukmeter en natuurlijk (ik ben gewoon nieuwsgierig) wilde ik dat ook met die nieuwe meter.
Na de eerste keer zei de dokter dat het niet goed gegaan was en deed het opnieuw, dit tot 4 x toe.
Ze vroeg of ik over een paar dagen terug wilde komen om weer een meting te doen maar dat ben ik destijds helemaal vergeten.
Doch de uitslag onder mijn onderlip was nog steeds niet over en de verkregen zalf maakte het er niet beter op dus belde ik en de dokter gaf me via de telefoon een andere zalf en vroeg me wanneer ik die bloeddruk nu eens kwam meten en ik beloofde dit snel te komen doen.
Toen ik mijn zalfje op ging halen bij de apotheek kocht ik daar zelf zo'n bloeddrukmeter (zelfde als de dokter) en thuisgekomen ging ik meten.
Dat was raar, 287/145.
Mijn man las de gebruiksaanwijzing en we meette nog een keer, het zelfde.
Nadat ik eten gemaakt en we gegeten hadden nog een keer gemeten maar het bleef zo hoog en mijn man zij dat ik de dokter hierover moest bellen.
Dit heb ik gedaan (avond arts) en ik moest de volgende dag terug bellen wanneer het nog zo hoog was en dat was het dus stuurde de arts aan de telefoon me naar het ziekenhuis en daar gingen ineens de alarmbellen.
De rest staat in mijn eerste bericht.

De medicijnen die ik gekregen heb zijn:


Diazepam 5 PCH 3 270
Hydrochloorthiazide 25 PCH 1 90
Amlodipine 10 PCH 1 90
Coversyl 10 mg 1 90
Metoprololsuccinaat 100 mg 2 180

De diazepam 5mg slik ik al meer dan 20 jaar en ik was er nu juist bijna vanaf (had het afgebouwd naar 1 per dag) maar krijg er nu weer 3 p.dag.


Misschien vind je het een beetje te lang (de uitleg) maar ik probeer de dingen duidelijk (nogal gedetailleerd) uit te leggen.


Mvg.
Angelique

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do jan 28, 2010 1:30 pm

Hallo Angelique,

Mijn god, wat een hoge bloeddruk :-?
Is hij ondanks onderstaande medicatie nog steeds zo hoog?
Zou het een idee zijn om de bloeddruk eens twee weken lang op te nemen, om een indruk te krijgen? Je zou dan iedere dag op hetzelfde tijdstip moeten meten, wel op een rustig moment en niet net na het eten of koffie drinken.

Hydrochloorthiazide 25 PCH 1 90
Amlodipine 10 PCH 1 90
Coversyl 10 mg 1 90
Metoprololsuccinaat 100 mg 2 180


Hydrochloorthiazide behoort tot de groep geneesmiddelen die thiazide-plasmiddelen wordt genoemd. Het voert overtollig vocht af en verlaagt de bloeddruk.Artsen schrijven het voor bij hoge bloeddruk, hartfalen, oedeem, diabetes insipidus en nierstenen.
Plastabletten (diuretica) zorgen ervoor dat meer natrium (zout) en water met de urine worden afgevoerd. De hoeveelheid vocht in de bloedbaan neemt hierdoor af en de bloeddruk daalt. Er zijn verschillende soorten plastabletten.
Mogelijke bijwerkingen: maagklachten, jicht, duizeligheid, hoofdpijn, vermoeidheid en sufheid.


Amlodipine behoort tot de groep geneesmiddelen die calciumblokkers worden genoemd. Het verlaagt de bloeddruk en vermindert de zuurstofbehoefte van het hart.
Calcium speelt een rol bij het regelen van de spanning van de spieren rond de bloedvaten. Calciumblokkers verlagen de spanning in deze spieren, waardoor de bloedvaten ontspannen en wijder worden. Het bloed kan daardoor beter doorstromen en de bloeddruk gaat omlaag.
Spieren, ook de hartspier en de spiertjes in de bloedvaten, hebben calcium nodig om samen te trekken. Calciumblokkerende middelen zorgen ervoor dat de spieren minder sterk samentrekken. De bloedvaten trekken dus minder samen, verwijden zich hierdoor en de bloeddruk daalt.
Mogelijke bijwerkingen: misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid, vochtophopingen (oedeem), verstopping, vermoeidheid en huiduitslag.



Perindopril behoort tot de geneesmiddelen die ACE-remmers worden genoemd. Het verlaagt de bloeddruk en verbetert de pompkracht van het hart. Artsen schrijven het voor bij hoge bloeddruk en hartfalen.
Het Angiotensine Converterend Enzym (ACE) speelt een rol bij de spanning van de spiertjes rond de bloedvaten. ACE-remmers verlagen de spanning in deze spiertjes, waardoor de bloedvaten ontspannen en wijder worden. Het bloed kan daardoor beter doorstromen en de bloeddruk gaat omlaag. Daarnaast hebben ACE-remmers ook invloed op de uitscheiding van natrium (keukenzout) met de urine. Dit helpt ook de bloeddruk omlaag te brengen.
ACE is een stof die vaatvernauwend werkt. ACE-remmers gaan de werking van deze stof tegen, waardoor de bloedvaten zich verwijden. Hierdoor daalt de bloeddruk.
Mogelijke bijwerkingen: misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, diarree, huiduitslag en hardnekkige prikkelhoest.


Metoprolol behoort tot de bètablokkers. Het verlaagt de bloeddruk, vertraagt de hartslag en vermindert de zuurstofbehoefte van het hart.

Artsen schrijven het voor bij hoge bloeddruk, angina pectoris (hartkramp), hartritmestoornissen, migraine, te snelle schildklierwerking, hartfalen en hartinfarct.
Hierdoor daalt de bloeddruk en is er minder kans op een beroerte. Bij hoge bloeddruk schrijven artsen bètablokkers meestal voor in combinatie met andere medicijnen, zoals plastabletten.
Bètablokkers werken op een bepaald deel van het zenuwstelsel, waardoor het hart langzamer gaat kloppen. Daardoor neemt de druk op de wanden van de bloedvaten af.
Mogelijke bijwerkingen: koude handen en voeten, dromen of nachtmerries en impotentie. Mensen met astma mogen geen Bètablokkers gebruiken, omdat deze medicijnen een astma-aanval kunnen veroorzaken of verergeren.

Probeer kalium rijke produkten te eten,
Bananen, avocado, sperziebonen, tomaten, aardappelen, meloen, spinazie, gedroogd fruit, zoals rozijnen en abrikozen, noten (vooral paranoten en pistache, maar neem ze dan niet-geroosterd en niet-gezouten), vlees (vooral kip, lams- en varkensvlees).

Het lichaam heeft zowel natrium (zout) als kalium nodig. Gedurende de evolutie van de mens was de voeding rijk aan kalium en laag in natrium. De nieren hebben zich daarom zo ontwikkeld dat ze natrium vasthouden en kalium juist makkelijk uitscheiden. Met andere woorden, het lichaam is van nature ingesteld op een voeding met veel kalium en weinig natrium. Inmiddels is de natriuminname veel hoger dan de kaliuminname en werkt de zoutsparende activiteit een hoge bloeddruk in de hand.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Angelique56
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 3:04 pm

Bericht door Angelique56 » do jan 28, 2010 3:41 pm

Hallo Corrij,
Mijn god, wat een hoge bloeddruk
Is hij ondanks onderstaande medicatie nog steeds zo hoog?
Zou het een idee zijn om de bloeddruk eens twee weken lang op te nemen, om een indruk te krijgen? Je zou dan iedere dag op hetzelfde tijdstip moeten meten, wel op een rustig moment en niet net na het eten of koffie drinken.
In het ziekenhuis schrokken ze ook zo van die bloeddruk en al ras (na snel heel veel onderzoeken) lag ik dus op de IC aan het infuus waardoor de bloeddruk al mooi zakte.
Nu (vanaf mijn ontslag uit het ziekenhuis) is mijn bloeddruk steeds tussen de 120 (heel soms wat lager) en de 145 (bovendruk) en tussen de 68 en 89 onderdruk.
Ik heb gemerkt dat je bloeddruk na het eten nogal schommelt dus neem ik het dan niet meer op.
Ik heb zelf een bloeddrukmeter en hou een lijstje bij die ik bij controle aan de interniste geef.
De laatste keer zei ze me dat ik het (voor mijn eigen gemak en rust) beter zo heel af en toe moest meten en opschrijven voor haar.
Een tijdje geleden heb ik zo'n 24 uur's metertje vanuit het ziekenhuis gekregen maar daar heb ik nooit meer wat over gehoord.

Hieronder zal ik laten zien hoe (heel simpel) dit lijstje eruit ziet:

Datum -- Bovendruk--Onderdruk--Hartslag


zondag 10 januari 2010 -- 113-- 76-- 72
maandag 18 januari 2010 -- 135-- 75-- 69
donderdag 21 januari 2010 -- 117-- 73-- 63
woensdag 27 januari 2010 -- 134-- 81-- 68


Ik ben blij met het lijstje (kalium rijke producten) die je me nu hebt gegeven want ik zoek wat af op internet naar wat ik het beste kan eten.
Ook de duidelijke informatie over wat de medicijnen doen ben ik blij mee.
s'Morgens at ik in het begin steeds een banaan maar aangezien ik misselijk werd van het bloed (sinds ik in het ziekenhuis was) van mijn tandvlees aan de banaan ben ik over gestapt op drinkontbijt met daarin (zal niet veel zijn denk ik) banaan en kiwi.
Toch maar weer bananen gaan eten dus.
Verder eet ik iedere dag 2 kiwi's, mandarijnen, drink veel water en geen koffie meer (was al niet zo gek op koffie) en gebruik bijna nergens zout en suiker in.
Vroeger at ik iedere dag knoflook maar sinds ik bij mijn huidige man ben (nu zo'n 8 jaar) at ik het niet meer omdat hij niet tegen de lucht kan.
Nu echter heeft hij het er voor over (hij eet dan zelf ook wat mee zodat hij mij niet meer ruikt) dat ik weer aan de knoflook ga en gelukkig kan ik nu weer knoflook in mijn bami en nasi doen, zoals ik gewend was en ik zo lekker vind.

Corrij, ik ben blij op dit forum te zijn gekomen want je helpt me reuze door deze informatie, dank je wel.

Mvg.
Angelique

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do jan 28, 2010 7:42 pm

Graag gedaan hoor Angelique, het motto van deze site is niet voor niets kennis=macht=gezondheid :D

Vind dit lijstje met bloeddruk waarden heel acceptabel hoor, netjes.
De bloeddruk is normaal als de bovendruk lager is dan 140 mm Hg (14 cm Hg) en de onderdruk lager dan 90 mm Hg (9 cm Hg).

Knoflook kun je ook in capsules krijgen, dan heb je wel de voordelen maar niet de nadelen, alhoewel ik het ook wel lekker vind hoor.

Gedroogde abrikozen zit veel kalium in, en een avocado ook (kun je door een salade doen)

Nog wat extra`s voor jou,

Onderstaande lijst geeft enigzins een indicatie van producten met een erg hoog kaliumgehalte.
sesamzaad linzen kikkererwten soja bonen
zonnebloempitten groene erwten bruine bonen witte bonen
pinda's appelstroop cacao aardappelen
tomaten waterkers spinazie postelein
bladselderij peterselie yoghurt karnemelk
olijven vijgen dadels rogge
tarwe tarwekiemen zemelen gist
zeewier (kelp) rozijnen gedr. vruchten zwarte bessen
bananen sinaasappelen

De kaliumopname wordt negatief beïnvloed door koffie, alcohol, (geraffineerde) suiker, een koolhydraatarm dieet en een te hoog zout gebruik.

Zoutvervanger gunstig voor bloeddruk en bloedvaten

2009 - Gebruik van een zoutvervanger met daarin kalium en magnesium in plaats van normaal keukenzout leidde tot een verlaging van de bloeddruk en verminderde arteriële stijfheid.
Normaal keukenzout bestaat 100% uit natriumchloride, waarvan bekend is dat het bloeddrukverhogend werkt. De zoutvervanger die in het onderzoek werd gebuirkt, bevatte naast natriumchloride (65%) ook kaliumchloride (25%) en magnesiumsulfaat (10%). Van kalium en magnesium is bekend dat deze mineralen juist de bloeddruk helpen verlagen.
Aan de studie, uitgvoerd in China, deden 187 mannen en vrouwen met een verhoogd risico van hart- en vaatziekten mee. Hun gemiddelde leeftijd was 58 jaar.Willekeurig verdeeld kregen ze gedurende 12 maanden voeding waarin ofwel het normale zout ofwel de zoutvervanger was verwerkt. Zowel aan het begin als aan het einde van deze periode werden verschillende bepalingen gedaan die informatie gaven over de bloeddruk en de arteriële stijfheid. Bij aanvang hadden de deelnemers een gemiddelde bovendruk van 150 en een gemiddelde onderdruk van 91 mmHg. Na 12 maanden liet de groep die de zoutvervanger in plaats van gewoon zout had gebruikt een significante daling van de bovendruk zien. Zowel de perifere als de centrale bovendruk daalden met respectievelijk 7,4 en 6,9 mmHg. Daarnaast werd er een significant verminderde stijfheid van de bloedvaten vastgesteld.

Bron:

Hu J, Jiang X, [..], Wu Y. Effects of salt substitute on pulse wave analysis among individuals at high cardiovascular risk in rural China: a randomized controlled trial. Hypertens Res 2009; 32(4):282-8

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Angelique56
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 3:04 pm

Bericht door Angelique56 » do jan 28, 2010 10:19 pm

Hallo Corrij,

Die zoutvervanger, wat kant ik me daarbij voorstellen?
Wanneer ik zout wil gebruiken gebruik ik een bouillonblokje maar nooit keuken/strooi zout.
Ik heb wel zout in huis want mijn man houdt er van om soms een eitje te eten met een beetje zout.
Ikzelf lust geen strooizout (keukenzout) maar ik lust ook geen ei maar ik lust zoveel niet.
In het ziekenhuis met het vooronderzoek zagen ze dan ook dat ik "geen" vleeseter ben en dat klopt ook wel want alleen in bami/nasi gebruik ik een stukje kipfilet, daarmee heb ik het dan ook gehad wat het vleeseten betreft.
Kan het zijn (dat je weet?) dat ik meer vlees moet eten, dat ze dat bedoelde met kaliumgebrek en geen vleeseter of heb ik dat ook in mijn verwarring door elkaar gehusseld?

Mvg.
Angelique

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do jan 28, 2010 11:10 pm

Hoi Angelique,

Is er een reden dat je weinig vlees eet?

Vlees bevat belangrijke voedingsstoffen , maar dat kan je ook op andere manieren binnen krijgen.

Wel moet je zorgen dat je genoeg binnen krijgt van,
Vitamine B12, cruciaal voor je zenuwgestel en hersenen
Ga op zoek naar een goed supplement en laat je regelmatig testen
Omega 3 vetzuren, belangrijk als je gevoelig bent voor ontstekingen, depressies, hart en vaatziekten. Eet je geen vis kijk dan naar lijnzaad, walnoten en evt
omega 3 eieren.
Zink, zit met name in dierlijke produkten. Zelfs niet-vegetariers hebben al snel
een zinktekort.

Vlees en kalium hebben geen relatie tot elkaar.

Als zoutvervanger kun je nemen,

Jozo bewust zout
JOZO® Bewust bevat 70% minder natrium dan gewoon zout, want in JOZO® Bewust, is het zout (=natrium) gedeeltelijk vervangen door natuurlijke mineralen zoals kalium.

Herbamare Natriumarm van Dr. Vogel is ook een optie.

Met verse kruiden werken is natuurlijk nog beter :D

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Angelique56
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 3:04 pm

Bericht door Angelique56 » vr jan 29, 2010 12:09 pm

Goedemorgen Corrij,

Ook hier kan ik weer mee vooruit, dank je wel hoor, helemaal toppie!

Wat het vlees eten betreft, ik hou niet van vlees, nooit van gehouden trouwens.
Alleen kip staat me niet tegen, als het maar af en toe is.
Rood (donker) vlees lust ik absoluut niet, ik weet niet waarom niet maar ik ga al rillen als ik het zie en wordt echt misselijk als ik het ruik.
Net als vet, ik kan er niet tegen, zelfs er aan denken niet.
Hetzelfde geldt voor jus, mayonaise, boter enz., het lijkt alsof het in mijn mond blijft plakken en me misselijk maakt.
Ik eet dan bijvoorbeeld wel een (zelfgebakken) patatje maar dan zonder iets erop, geen mayonaise en geen zout.
Ik zei het al eerder, ik ben een moeilijke eter.
Vis ben ik gek op en vindt het dan ook heel jammer dat het te duur is om iedere dag te eten want ik wil wel (heerlijk!!!).
Het is dan ook jammer dat ik ongeveer 1x per maand zo'n 2 eet (ligt eraan of we dan bij de viskraam/winkel komen).
Corrij, weet jij misschien of die blokken witvis (koolvis) uit de vriezer ook nog gezond zijn of ???
Kabeljauw (ook uit de vriezer) wordt te duur verkocht dus vandaar dat ik koolvis neem.
Ik zie staan dat eieren omega bevatten en ik neem aan dat je met 3 bedoeld 3 per week???
Geldt dat ook voor gebakken ei met (verse) kruiden erin???
Dat is n.l. hoe ik de ei bij de bami/nasi serveer, met selderij/peterselie/rozemarijn enz. er doorheen geklutst en dan als eierpannenkoek gebakken (zit dan de omega er nog in of ??).

Ik hoop dat ik niet te veel vragen stel Corrij maar doordat ik niet alleen om mijn eigen gezondheid wil denken maar zeker ook om die voor mijn man ben ik echt gefocust op deze dingen.

Mvg.
Angelique

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr jan 29, 2010 1:34 pm

Hoi Angelique,

Nee hoor, je stelt helemaal niet teveel vragen, vind het leuk om je op weg te helpen.

Vis bevat eiwit, B-vitamines en mineralen, zoals ijzer. Voor de gezondheid is vooral belangrijk dat vis onverzadigde visvetzuren bevat, zoals n-3 vetzuren (omega 3). Het vetpercentage verschilt per vissoort.

Koolvis is een magere vissoort (mits niet gepaneerd en gefrituurd). Het vetgehalte van koolvis is slechts 0,9%. Koolvis is rijk aan eiwitten, vitaminen en mineralen.

Het gehalte vet in vis verschilt sterk per vissoort en kan ook binnen de soort sterk uiteenlopen. Dit hangt samen met het leefmilieu, leeftijd, geslacht en seizoenen, voedselaanbod en tijdstip van paaien. Bij haring en makreel loopt het vetgehalte zelfs op van vijf procent in het voorjaar tot vijfentwintig procent in het najaar.

Vette vissoorten bevatten van nature meer dan tien procent vet. ‘Gemiddeld’ vette vissen bevatten twee tot tien procent vet, magere vissen nul tot twee procent.

Vet zijn o.a.: makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel

Matig vet zijn o.a.: baars, schar, tong, tonijn, zeewolf, zeeduivel

Mager zijn: kabeljauw, schelvis, wijting, koolvis


Vitamines
Vette vis en vislever bevat veel vitamine A en D. Vis bevat ook B-vitamines. Vis levert circa tien procent van de vitamine D en B12 die Nederlanders binnenkrijgen.

Mineralen
Vis bevat in vergelijking met vlees minder ijzer, omdat er minder bloed in zit. Zeevis bevat in verhouding veel jodium en fluor. Ook zit er selenium en fosfor in.

Je mag van mij dagelijks een ei eten hoor,
Jaren hebben allerlei instanties het ei in de ban gedaan omdat een ei cholesterol bevat. Wat ze echter er niet bij vermelden is dat je lichaam zelf de meeste cholesterol aanmaakt. Canadezen hebben geen cholesterol normen en zeggen zelfs dat als je geen cholesterol uit voeding haalt je lever dit dan zelf wel extra aanmaakt. Japanse onderzoekers zeggen zelfs dat mensen met een hoger cholesterol langer leven en minder kans op kanker krijgen.

Maar hier wat harde feiten:

Eieren kunnen bloeddrukverlagend werken
Eieren zijn geen dikmakers, gekookt ei bevat 90-100 caloriën dus
iets meer dan een droge boterham
Eiwitrijke voeding geeft meer verzadiging
Eieren bevatten antioxidanten zoals de carotenoïden luteïne en zeaxanthine die bepaalde oogziektes zoals cataract en macula degeneratie kunnen tegengaan, dit weer in combinatie met groene groenten (chlorofyl) die de doorbloeding verbetert. Antioxidanten
vangen radicalen en voorkomen daardoor beschadigingen en
veroudering.
Eieren zitten bomvol aminozuren
Eieren bevatten ijzer, foliumzuur, B2 / B12 maar ook de in vetoplosbare vitaminen E en D.
Bevat verder choline, een zeer belangrijke stof voor de hersenen, het geheugen, het voorkomen van Alzheimer en voor het functioneren van je zenuwcellen.

En ja dat geld ook voor een gebakken eitje.

Ondanks dat je zo`n afkeer hebt van vet is het wel onmisbaar voor je lichaam.
Voedingsadviezen:

Veel groenten en fruit. Salades met koudgeperste plantaardige olie en lekkere verse kruiden. (een kant en klare dressing bevat al gauw 10% suiker)

Vette vis (minimaal 2 – 3 x per week), (vette vis is zalm, haring, paling, sardines, sprot, geen roofvis) Bereiden door b.v. grillen, stomen, koken in pittige bouillon of eventueel te bakken.

Eieren. Dagelijks een ei mag, liefst zachtgekookt; een (te) hard gekookt ei ziet vaak “blauw van ellende” dit kan niet gezond zijn.

Dagelijks 1 eetlepel lijnzaadolie (extra W-3 vetzuren)

Gebruik van vetten voor bakken en braden: Het beste is om te (roer)bakken en braden in roomboter of kokosolie, dit zijn al verzadigde vetten en deze worden niet slechter voor het lichaam. Plantaardige olie mag dus nooit verhit worden. Olijfolie kan nog enigszins verhit worden doordat dit een enkelvoudig onverzadigd vetzuur is dat niet essentieel is voor het lichaam.

Het vet mag nóóit bruin worden bij verhitting, dan is het té heet geweest en zijn er stoffen ontstaan die kankerverwekkend zijn. Plantaardige olie (m.n. lijnzaadolie) kan snel oxideren (= ranzig worden), dan niet meer gebruiken.

Kun je hier iets mee?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Angelique56
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 3:04 pm

Bericht door Angelique56 » vr jan 29, 2010 5:37 pm

Hallo Corrij,

Kan ik hier iets mee???
Of ik er iets mee kan!!!
Fantastisch zelfs, wederom dank je wel.

Na een halve ei begin ik al te rillen want ook van een gekookt ei heb ik afkeer (ik weet het, ik ben erg).
Mijn man echter eet wel regelmatig ei dus ben ik heel blij dit te lezen want ik hou enorm veel van hem en wil nog graag een poosje door het leven gaan met hem.

Over bakken; ..... ik gebruik alleen olijfolie en wanneer ik (komt heel weinig voor) een stukje vlees braad doe ik dit met becel (fles) en verdun dit op het laatst nog eens met heel veel water zodat mijn man dus niet zoveel vet binnen krijgt.
Vis bak ik niet.
De koolvisblokken kook ik heel kort (tot het gaar is) in een klein laagje water en eet het dan lekker naturel op, heerlijk.
Bij een kraam eten doe ik alleen haring, geen gebakken vis want dat vertrouw ik alweer niet en ben bang dat het te vet is.
Op zalm na (deze vind ik echt te olie-achtig/vet) vind ik alle vis lekker.

Over dat "vet nodig hebben" moet ik echt nadenken hoe ik dat kan gaan doen want ik vind het werkelijk walgelijk en moet er echt niet aan denken het te moeten eten.
Er zal toch zeker een alternatief voor wezen hoop ik.

Werkelijk Corrij, ik heb hier heel veel aan en ben oprecht blij op dit forum te zijn gekomen, dank je wel.

Mvg.
Angelique

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo feb 17, 2010 9:42 pm

Hallo Angelique,

Kun je het een beetje in praktijk brengen, de bovenstaande adviezen?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Angelique56
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 3:04 pm

Bericht door Angelique56 » do feb 18, 2010 11:46 am

Hallo Corrij,

Gedeeltelijk.
Ik ben een beetje doorgedraaid en leef nu gezond en toch ook weer niet.
Ik vermijd zout en suiker en dwing mezelf tot het eten van dingen die totaal smakeloos zijn.
Het fruit smaakt tenminste nog wel maar daar is ook alles mee gezegd.
Mijn man heeft me nu zover gekregen dat ik de huisartsenpost (assistentes) heb gevraagd hoe ik hier mee om moet gaan want ik moet afvallen maar weet niet hoe.
Vandaag krijg ik een verwijskaart voor een dietiste dus moet ik daar mijn hoop maar op vestigen.
Het enige wat ik kan bedenken (en doe ik ook) is sporten maar ook daar weet ik geen maten van dus doe ik dit ook maar niet al te intensief.
Ik weet dus geen maat met sporten en eten.
Ik begrijp er niets van want ik eet nu bijna een half jaar zoals nu, heel mager en fiets wat af op mijn hometrainer maar ik val absoluut niets af.
Ik moet afvallen al ben ik niet dik, ik weeg 66.5 kilo maar ben maar 1.58m (lengte).
Vreemd dat je niet afvalt terwijl je je voedingspatroon toch zo drastisch omgegooid hebt en veel meer beweegt dan daarvoor.

Wel heb ik de dingen die mogelijk voor me zijn er uitgehaald (uit jou advies) en maak er gebruik van/volg het op en het kan alleen maar goed zijn.
Wel is mijn bloeddruk zeer netjes vonden zowel de cardioloog als de interniste en ik hoef pas in mei a.s. terug te komen voor een 24 uurs (meting) kastje en daarna weer even een controle bij de interniste.
Bij de cardioloog moet ik begin juni komen.
In de tussentijd krijg ik ook nog zo'n fietstest, die schijnen zwaar te zijn, zag het ook nog op de tv.

De vis is overigens slecht van kwaliteit deze winter en dat is heel jammer want nu eet je dat ook niet veel.

Aardig dat je er aan dacht Corrij, dank je wel.


Mvg.
Angelique

Plaats reactie