Oedeem

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Erik37
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: ma jan 11, 2010 12:12 pm

Oedeem

Bericht door Erik37 » ma jan 11, 2010 12:18 pm

In oktober vorig jaar heb ik het oedeem gekregen en ben zo meer dan twintig kilogram aan gewicht kwijtgeraakt.
Men heeft mijn hart volledig gecontroleerd en vastgesteld dat de pompfunctie maar 25 procent was. Met de nodige medicatie is deze ondertussen gestegen naar 32 procent.
De behandelende arts heeft met me afgesproken dat ik in april rond de 40 procent zal moeten zitten.
Ik heb er weet van dat ik de rest van mijn leven medicatie zal moeten blijven nemen.
Soms heb ik het er psychisch moeilijk mee en dit merken de mensen om me heen door gefrustreerde reacties van mijn kant.
De vraag is of ik ooit nog aan sport zal kunnen doen.

Gr.,

Erik

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma jan 11, 2010 4:47 pm

Hallo Erik,

Hartelijk welkom op dit forum.

Om welk soort oedeem ging het?
Nier oedeem
Cardiaal of hart oedeem
Hoge bloeddruk oedeem

Is het hart ook vergroot? Om welk soort hartfalen gaat het?

Die gefrusteerde reactie zijn heel goed te begrijpen hoor Erik, je weet immers nog maar kort dat er problemen met je hart zijn, bovendien is hartfalen onlosmakelijk verbonden met angst gevoelens.
Een chronische aandoening als hartfalen is niet alleen lichamelijk belastend, maar heeft ook dikwijls psychische gevolgen. De gevolgen van hartfalen zijn voor veel mensen moeilijk te accepteren, juist omdat ze voortdurend met hun ziekte worden geconfronteerd. Steeds meer dingen die ze eerst nog zelfstandig konden doen, moeten worden overgelaten aan anderen. Dit gaat natuurlijk gepaard met de nodige gevoelens van verdriet, boosheid, onmacht en stress.

Anderzijds heeft deze veranderde situatie ook invloed op je partner en andere huisgenoten.
Niet iedereen reageert op dezelfde manier, waardoor mogelijke conflictsituaties kunnen ontstaan.

Waarom zou je niet meer aan sport kunnen doen?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie