Duizeligheid/ afwezigheid tijdens sport.. 21 jaar oud

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Vincent2804
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di dec 15, 2009 8:23 pm

Duizeligheid/ afwezigheid tijdens sport.. 21 jaar oud

Bericht door Vincent2804 » di dec 15, 2009 8:48 pm

Hallo,

Mijn naam is Vincent en ben 21 jaar.
Begin september heb ik tijdens de rust van voetbalwedstrijden (selectie 4de klasse) last gekregen van duizelingen. Tijdens de wedstrijden merkte ik een licht afwezig gevoel en tijdens de rust in de kleedkamer versterkte dit erg.

Wat ik in rust merk is een lichte duizeling en een sterk gevoel van afwezigheid. Het is het gevoel dat ik niks scherp kan stellen en erg traag op de omgeving reageer. Dit gevoel bleef later terugkomen en tijdens zwaardere inspanningen werd het gevoel erger.

Voor dit probleem ben ik onder behandeling geweest bij mijn huisarts. Tijdens het onderzoek kwam meerdere keren naar voren dat mijn bovendruk in rust hoog is (metingen 160/80 165/80 170/80). Verder is tijdens een bloedonderzoek de nier en leverfunctie onderzocht (ook pfeifer, bacterien etc.) wat allemaal in orde waren.

Toch ben ik doorgestuurd naar een sportarts om te kijken wat er gebeurde tijdens een inspanning. Tijdens de cardio fietstest en later longfunctie fietstest kwamen twee dingen naar voren die sportarts niet ok vond. Ik haalde mijn maximale hartslag bij lange na niet (cardiotest was 174 en longfunctietest 164) en mijn bloeddruk steeg naar 250 bovendruk. 4 minuten na de test zat deze nog steeds op 250 en na 7 minuten nog op 230. De onderdruk is in de tussentijd 65 geweest en dit verschil was volgens haar te groot.

Om deze twee redenen ben ik doorgezonden naar een cardioloog in Amersfoort waar ik een hartecho heb laten maken. Voor de echo is een licht ruisje bij mijn hart gehoord maar dit was volgens hem een functionele ruis. Uit de echo kwam niks schokkends en mijn hart was goed. Wel moest ik een 24uurs bloeddruk meting laten doen om de bloeddruk te controleren. Dit ook omdat tijdens twee test in kleine mate eiwitten in mijn urine waren gevonden maar bij een derde test niet.

Uit de bloeddrukmeting kwam naar voren dat er inderdaad sprake is van een te hoge bloeddruk. Na nieuwjaar heb ik hiervoor een afspraak bij een cardioloog waarmee ik het vervolg doorspreek. Over de telefoon begon ze over pillen en aangepaste voeding.

Omdat ik nog erg jong ben en ik misschien ook wel het gevoel heb dat dit niet uit de lucht kan komen vallen(en de informatie nooit echt specifiek is maar meer over "een hoge bloeddruk"gaat) vroeg ik mij af of iemand hier misschien iets meer hierover weet. De klachten zijn nog steeds tijdens sporten. Mijn vragen zijn als volgt:

Is bovenstaande omtrent de bloeddruk gek/ gevaarlijk?
Is een lage maximale hartslag erg gek/ gevaarlijk?
Kunnen de klachten tijdens het voetbal in verband worden gebracht met de bloeddruk/ max. hartslag

Is het verstandig om door te sporten? wat nu verder?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di dec 15, 2009 10:58 pm

Hallo Vincent,

Een hoge bloeddruk komt veel voor en is meestal een normale aanpassing van het lichaam. Bij emoties, inspanning of stress kan de bloeddruk fors oplopen en is deze tijdelijke aanpassing van het hart en de bloedvaten nodig voor de eisen van dat moment.
De bovendruk, ook wel systolische bloeddruk genoemd, ontstaat wanneer het hart met kracht bloed in de hartvaten pompt. Tijdens de ontspanningsfase van het hart (diastole) zal de druk langzaam minder worden, totdat het hart opnieuw pompt en de druk weer omhoog gaat.
Van een hoge bloeddruk in rust wordt meestal gesproken, indien de bovendruk hoger ligt dan 160 en/ of de onderdruk boven de 95. Bij inspanning kan de bovendruk bijvoorbeeld echter gemakkelijk hoger oplopen en komen regelmatig waardes boven de 200 voor. Een éénmalig te hoog gemeten bloeddruk komt dus vaak voor. Men spreekt echter pas van een te hoge bloeddruk of hypertensie indien de bloeddruk in rust over een periode van minimaal een aantal weken, drie maal of vaker te hoog is gemeten.
Een hoge bloeddruk geeft zelden klachten. Er ontstaat pas een reden voor bezorgdheid bij mensen met een hoge bloeddruk, wanneer deze over een langere periode van maanden tot jaren te hoog is. Hierdoor ontstaan namelijk veranderingen in de bloedvaten en organen, waardoor zich onherstelbare schade aan bijvoorbeeld de nierfunctie of het netvlies kan ontwikkelen en er een hoger risico is op het krijgen van een hartaanval of beroerte.
De oorzaak waarom de bloeddruk is verhoogd wordt in 9 van de 10 gevallen niet gevonden. Niet in alle gevallen zal het nodig zijn om medicijnen tegen een te hoge bloeddruk te gebruiken. Houdt rekening met het feit dat bij veel sporten bepaalde groepen van medicijnen op de dopinglijst staan, zoals de bètablokkers en de plastabletten. Verder staan met name de bètablokkers erom berucht dat deze ook de maximale hartslag en het prestatieniveau verminderen. Bij plastabletten bestaat het gevaar van te veel vochtverlies en zeker bij duursporten in de hitte een grotere kans op uitdroging. In overleg met de huisarts is het vaak goed mogelijk om één van de andere middelen te gebruiken.
Vaak kan met dieetmaatregelen, zoals afvallen, minder drop en zoutgebruik al voldoende bloeddrukdaling worden verkregen. Met name sporten heeft een zeer belangrijke invloed op de bloeddruk. Alle sporten zullen een bloeddrukdaling geven, zowel direct na het sporten als bij herhaald bewegen gedurende een langere periode. Het is niet bekend welke sport of bewegingsvorm het beste de bloeddruk verlaagt.
Indien een hoge bloeddruk nog niet goed onder controle is en er eerder niet of weinig gesport is, zal het verstandig zijn om de intensiteit en soort van sport aan te passen. Voor deze personen is gewoon wandelen of fietsen al een goede manier om invloed op de bloeddruk te hebben, zonder risico’s te nemen van een onverantwoorde verhoging van de bloeddruk tijdens het bewegen zelf. De bloeddrukstijging is het grootst bij zogenaamde statische sporten, zoals krachttraining, afdaling skiën of touwtrekken. Daarnaast zal er bij spel en balsporten een flinke verhoging kunnen optreden, afgewisseld met rustiger momenten. Over het algemeen zal bij dynamische sporten zoals hardlopen, zwemmen en wielrennen de bloeddruk het best onder controle zijn, zolang er geen maximale inspanning wordt geëist. Hierbij is de belasting bij schaatsen/ skeeleren en op zwaar verzet wielrennen weer groter, dan bij hardlopen of langlaufen. Bij vrijwel elke bloeddruk en voor vrijwel alle personen is het dus mogelijk èn verstandig om te sporten. Hoge bloeddruk? Sport (is) verstandig!
Symptomen van een hoge bloeddruk - Meestal geen. Hypertensie is een stille aandoening: mensen met hoge bloeddruk merken hier vaak niets van. Hoofdpijn, met name in het achterhoofd, die 's ochtends optreedt, behoort tot de meest prominente symptomen van beginnende hypertensie. Duizeligheid, een licht gevoel in het hoofd en tinnitus komen ook voor.

Je rusthartslag is het aantal slagen per minuut als je volledig ontspannen bent. Dit is het beste ‘s ochtends te meten voor het opstaan. Normaal gesproken ligt de rusthartslag van een volwassene tussen de 60 en 80 slagen per minuut, maar voor een topsporter kan dit wel minder dan 30 slagen per minuut zijn. Een hogere rusthartslag kan een teken van overtraining of ziekte zijn.

Tussen de rusthartslag en de maximale hartslag ligt het gebied waarin het hart aan het werk gaat. Hoe groter dit gebied, hoe groter de hartslagreserve.
Een zeer lage hartslag is verschillend van persoon tot persoon! Voor de ene is een lage hartslag idd al tussen de 40-50 voor een ander kan dit zelfs tussen de 30-40 zijn! Vooral sportmensen zullen een lage hartslag hebben! Je hartslag verschilt dan ook nog eens gewoon overdag, zonder extreme inspanning en tijdens de nacht! Dan ben je rustiger kan je hartslag nog dalen! Dus een hartslag tussen de 40-50 betekent daarom nog niet iets slecht! Tenzij je dit anders niet gewoon bent natuurlijk! Je schrijft niet hoe laag je hartslag is?

De duizeligheid in rust zou kunnen komen omdat in rust de bloeddruk daalt, als dat plotseling gebeurt dan kan dat klachten als duizeligheid geven.
Maar er kunnen ook andere oorzaken een rol spelen.
Je bloeddruk is wel erg hoog en dat kan gevaarlijk zijn op termijn.
Ben toch wel benieuwd wat de cardioloog te zeggen heeft bij je volgende consult, helaas grijpen ze erg snel naar geneesmiddelen zonder de oorzaak op te sporen.

Komt er hoge bloeddruk of hartfalen voor in jouw familie?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Vincent2804
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di dec 15, 2009 8:23 pm

Bericht door Vincent2804 » di dec 15, 2009 11:57 pm

In de familie komen geen hartklachten voor, hoge bloeddruk wel maar dat zijn voornamelijk mijn opa en oma (erg oud dus niet heel gek dat dat hoger is)..

Net weer getraind en had weer dezelfde klachten..tijdens de inspanning begint het..tussen oefeningen door wordt het erger en dan blijft het aanhouden tijdens de volgende oefeningen..

Heb net voluit meegetraind en liep na de training met hoofdpijn en druk op mijn oren het veld af..alsof de landing ingezet wordt in het vliegtuig of ergens hoog in de bergen aan het autorijden ben...dat kan toch niet normaal zijn?

Cardiologen zijn inderdaad best snel van de medicijnen. Ook niet geheel onbegrijpelijk maar omdat ik nog jong ben probeer ik dat het liefst te vermijden..

t lijkt wel alsof intensief sporten mijn lichaam niet veel goeds doet..zo voelt het tenminste..hoe zwaarder..hoe erger de reactie!

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo dec 16, 2009 5:47 pm

Hallo Vicent,

Lijkt het je niet verstandig om grote inspanning even te vermijden?

Duizeligheid ontstaat als de gegevens van een drietal systemen (het evenwichtsorgaan, het gezicht, en het diepe gevoel in spieren en pezen) met elkaar in strijd zijn. Deze systemen zenden via zenuwbanen hun gegevens naar de hersenen.
Als men onderworpen wordt aan bewegingen die onverwacht zijn, kan ook gemakkelijk duizeligheid ontstaan; bekend zijn o.a. wagenziekte en zeeziekte.
De oorzaak van echte duizeligheid is meestal gelegen in een ziekte van het evenwichtsorgaan. Duizeligheid is echter een zeer veel voorkomend symptoom dat bij allerlei ziekten kan optreden (bloedarmoede, arteriosclerose, gezwellen in de kleine hersenen, multipele sclerose, enz.).

Heb je ook het gevoel dat je nog beweegt terwijl je stilstaat?
Ben je voor je deze klachten kreeg verkouden geweest?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Vincent2804
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di dec 15, 2009 8:23 pm

Bericht door Vincent2804 » wo dec 16, 2009 6:14 pm

Het is niet zozeer duizeligheid wat ik ervaar. Het is meer het gevoel dat alles heel traag gaat. Alsof ik ontiegelijk moe ben alle informatie niet goed te verwerken is. Ik hoor en zie mensen gewoon praten zoals ze praten maar wat zich op de achtergrond afspeelt is niet tegelijkertijd te verwerken.

Daarnaast het kloppende gevoel in mijn hoofd na de training en gisteren oorpijn (nooit eerder gehad). Er is ook tegen me gezegd dat ik er bleek en vermoeid uit zie als de klachten komen. Heb ook meerdere keren tintelingen in mijn vingers gehad tijdens het sporten.

Daarom denk ik eerder aan bloeddruk dan aan andere dingen als evenwichtsstoornissen oid. Ben verder niet erg verkouden geweest dat ik mij kan herinneren. Het andere gevoel dat je omschrijft is ook niet helemaal aan de orde hoewel het misschien wel een andere manier van omschrijven is als wat ik beschrijf...wordt het verhaal duidelijker?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do dec 17, 2009 1:29 pm

Hallo Vincent,

De oorzaak van duizeligheid kan variëren van stress tot een aandoening aan het binnenoor.
Duizeligheid is moeilijk te benoemen, iedereen ervaart weer andere klachten. Grofweg kun je 2 categoriën benoemen. Bij draaiduizeligheid lijkt het alsof alle objecten om je heen bewegen, of heb je het gevoel dat je zelf beweegt. Daarbij kun je last hebben van misselijkheid, braken, bleekheid en angst. Soms bewegen je oogballen heen en weer (nystagmus). Bij een tweede categorie klachten ervaar je een licht gevoel in je hoofd, alsof je bijna flauwvalt.

Draaiduizeligheid
Bij draaiduizeligheid is de boosdoener vaak een stoornis in het evenwichtsorgaan. Dit is een klein, kwetsbaar orgaan dat in het binnenoor verscholen ligt. Een gangbaar ziektebeeld die hierbij hoort is benigne paroxismale positieduizeligheid (BPPD). Bij BPPD is duizeligheid een gevolg van een beweging van je hoofd. Denk aan draaien in bed, voorover bukken of omhoog kijken. De duizeligheid duurt niet langer dan een paar minuten. De klachten gaan bij de meeste mensen vanzelf over. Bij neuritis vestibularis duurt een aanval duizeligheid veel langer, soms een paar dagen. Mensen die hier last van hebben kunnen soms niets anders doen dan met dichte ogen op hun bed blijven liggen. Langzaam maar zeker verminderen de klachten, dat kan soms wel een paar weken duren. De oorzaak is niet bekend.

De ziekte van Menière
Ook kan draaiduizeligheid duiden op de ziekte van Ménière. Een aanval gaat vaak gepaard met slecht horen en oorsuizen (tinnitus), vaak begint het aan 1 oor. Een aanval duurt 20 minuten tot enkele uren. Maar de klachten kunnen nog een paar dagen blijven. Over de oorzaak van deze ziekte is nog weinig bekend, waarschijnlijk spelen meerdere factoren een rol.

Licht in je hoofd
Heb je een licht gevoel in je hoofd, alsof je flauwvalt, dan kan een angststoornis in het spel zijn. Hyperventilatie - bijvoorbeeld als gevolg van een paniekaanval - kan duizeligheid in de hand werken. Angst kan duizelig maken, maar omgekeerd werkt het ook: omdat je duizelig bent, kun je bang worden of in paniek raken. Ook een depressie kan gepaard gaan met duizeligheid. Ouderen kunnen last hebben van een verlaagde bloeddruk: te herkennen aan een licht gevoel in je hoofd nadat je opstaat uit een zittende of liggende houding.

Lastige diagnose
Het is voor een huisarts vaak lastig om snel een goede diagnose te stellen. De oorzaken zijn namelijk legio en lopen erg ver uiteen. Behalve de bovenstaande oorzaken kan duizeligheid onder meer ook te maken hebben met medicijngebruik (antibiotica, pijnstillers, slaappillen en plaspillen bijvoorbeeld), hoge koorts, migraine, een hartstoornis, dementie, slecht zien, diabetes of alcohol- en drugsgebruik.

Op zich past jouw hoge bloeddruk niet echt bij deze klachten.
Het is gewoon zaak om dit goed te laten uitzoeken, de tintelingen komen in combinatie met duizeligheid voor bij hyperventileren. Maar kunnen heel goed een andere oorzaak hebben, het is voor mij onmogelijk om van achter mijn pc een diagnose te stellen, kon ik dat maar :D

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Vincent2804
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di dec 15, 2009 8:23 pm

Bericht door Vincent2804 » do dec 17, 2009 9:03 pm

De tweede duizeligheid die omschreven staat "het lichte gevoel in het hoofd" is denk ik wel een goede beschrijving. Echter is onderzocht dat ik geen last heb van hyperventilatie (tijdens de longtest op de fiets). Daaruit bleek alles goed te zien wat betreft mijn longen..

Het is allemaal erg vreemd..

Jammer dat hieruit ook niet veel concreters komt..Had gehoopt dat iemand met misschien dezelfde ervaring zou reageren maar dat is vooralsnog niet gebeurd. Iig bedankt voor alle tijd en moeite en als u misschien iets tegenkomt of hoort dan hoor ik het via dit forum!

Vincent

cecodeel
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: do feb 11, 2010 6:34 pm

Bericht door cecodeel » vr feb 19, 2010 8:03 pm

Hallo Vincent.

Ik heb ongeveer hetzelfde. Ik ben wel een stuk ouder (56).
Bij mij begon het allemaal 3 jaar geleden met evenwichtstoornissen (geen draaiduizeligheid) en concentratieverlies (vaag gevoel in mijn hoofd).

Ik mocht graag sporten en liep af en toe een halve marathon en maakte fietstochten op de racefiets van 100 km.
Het begon bij mij langzaam op te komen tijdens het sporten. Meestal duurde het dan ongeveer een kwartier voordat de klachten optraden. Op een gegeven moment kon ik echt niet langer meer dan een kwartier sporten.

Ik bleek een hoge bloeddruk te hebben 200/100.
Burnout werd er toen gezegd. Poosje thuis geweest, poosje halve dagen werken en intussen zoeken naar een goed middel tegen bloeddruk.
Dat was een hele zoektocht want je moet iedere middel toch een poosje uitproberen. Uiteindelijk het juiste middel gevonden zodat mijn bloeddruk weer normaal werd.
Alleen had het geen effect op de evenwichtsstoornissen en op het concentratieverlies. Sterker, het werd alleen maar erger.

Bij KNO arts geweest. MRI scan gemaakt van hoofd. Niets gevonden.
Naar de neuroloog geweest MRI scan gemaakt van hoofd. Niets gevonden. Doorverwezen naar cardioloog.
Zelfde testen als bij jou gedaan en conclusie: bloeddruk loopt steeds maar op bij inspanning (max 270 bovendruk gemeten) terwijl hartslag niet maximaal werd.
2 hartkleppen lekken iets maar onvoldoende om klachten te geven en zou ook van de hoge bloeddruk kunnen komen en mogelijk verdwijnen als de bloeddruk weer normaal werd. Betablokkers erbij gekregen van de cardioloog.
Oorzaak voor de vreemde bloeddrukstijging kon de cardioloog ook niet geven.

Intussen maar doorsukkelen.
3 weken geleden heb ik de betablokkers aan de kant gegooid. Voelde me gelijk een stuk beter. Een week of twee geleden heb ik de andere bloeddrukverlager ook aan de kant gezet. Voelde me weer een heel stuk beter. Minder evenwichtstoornissen, veel minder moe. Kon me beter concentreren.
Wel probleempje erbij, de bloeddruk liep al snel op tot 160/100 en soms hoger. Ik heb een keer een weer een pil ingenomen voor de zekerheid. Gelijk weer de bijwerkingen natuurlijk. Stoppen dus.
Ik heb nu nog steeds last van mindere concentratie en licht gevoel in mijn hoofd. Maar de medicijnen maakte het alleen maar erger.

Ik ga nu proberen langs natuurlijke weg mijn bloeddruk te verlagen. Ik heb sinds kort een (fiets)hometrainer gekocht zodat ik tijdens inspanning mijn hartslag en bloeddruk kan meten.
Tijdens het trainen loopt de bloeddruk af en toe naar de 180, hoger laat ik hem niet komen. Dan rust ik even en de bloeddruk daalt weer.
Na het fietsen is mijn bloeddruk altijd normaal! Als ik een paar uur later weer meet dan is ie meestal weer op 160. In het begin werd ik na een kwartier fietsen erg licht in mijn hoofd maar ik hield het een half uur vol.
Ik kan het nu langer volhouden zonder een licht gevoel in mijn hoofd te krijgen
Afwachten hoe dit zich ontwikkeld. Ik heb goede hoop.

Verder heb ik nu knoflookpillen, doe ook al een poosje acupunctuur en gebruik chinese kruiden. Verder ga ik zoveel mogelijk afvallen en op zoek naar andere natuurlijke bloeddrukverlagers.

Ik gebruikte trouwens ook regelmatig tijdens het sporten energiedrankjes (zoiets als RedBull).
Ik heb daar kort geleden hele slechte dingen over gelezen ivm hoge bloeddruk. Dus als je die gebruikt zou ik onmiddelijk daarmee stoppen.

Groet,

Cecodeel
Doctor Doctor what is wrong with me

Mastermini
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: vr apr 16, 2010 3:38 pm

Bericht door Mastermini » vr apr 16, 2010 4:17 pm

Hallo Vincent,

Jouw symptomen zijn herkenbaar. Ik ben 28 jaar maar heb dit verschijnsel vanaf mijn 12e. Vanaf mijn 11e was ik al vaak fanatiek met sport bezig. Vooral hardlopen en wielrennen. Mijn fout is eigenlijk dat ik altijd 100% wil geven, en het liefst 110%. Tot mijn 12e heb ik een onregelmatig hartslag gehad (na elke 4 a 5e slag sloeg hij er 1 over) Na het stoppen van chocolade eten is dit gestopt. Vanaf toen geen duizeligheden meer tijdens rust, maar nog altijd na extreme (langdurige) inspanning. Echter het laatste 1,5 jaar is het erger geworden en heeft het zich gecombineerd met angstaanvallen. Gelukkig heb ik hier de laatste maand geen last meer van.

Wat misschien verantwoordelijk is voor jouw duizeligheid het evenwicht in adrenaline. Wat vaak vergeten wordt is dat deze stof niet alleen wordt afgegeven in je lichaam met sport, maar ook met geestelijke inspanning, stress en emoties. Op het moment dat je gaat sporten gaan je bloedvaten wat verwijden door adrenaline, als je hartslag niet omhoog gaat zal je merken dat je bloeddruk daalt. Op zich is dat geen probleem, maar in je hoofd is dat niet echt prettig (licht in je hoofd, spikkels/vlekjes in het zichtveld en als het erger wordt heb je het idee dat je in een vage film zit en dat je alles wat om je heen gebeurd niet echt opneemt, alsof je droomt zegmaar). Bij mij is het geval dat mijn lichaam niet helemaal in balans is, hierdoor “denkt” mijn lichaam in rust te gaan, terwijl ik nog bezig ben met mijn inspanning (of sport, of concentratie achter een computerbeeldscherm). Hierdoor gaat mijn parasympatisch zenuwstelsel actief worden terwijl mijn sympatisch zenuwstelsel nog niet geremt is. Hierdoor gaan je bloedvaten in je darmen zich ook verwijden (wat dus normaal alleen in rust gebeurt) terwijl ze in je hoofd ook nog wijd staan. Dit kan een verklaring zijn van je duizeligheid na het sporten. Cardiologen hebben hier helaas geen oplossing voor. Er worden wel Betablokkers voorgeschreven, deze remmen de receptor voor androgene stoffen (zoals adrenaline). Hierdoor reageert je lichaam minder heftig op adrenaline (beta blokkers hebben wel meer effecten, maar deze specifiek voor mijn situatie) waardoor je bloedvaten in je hoofd minder verwijden. Je wordt er volgens de beredenering dan minder duizelig van, maar een bètablokker zorgt er ook voor dat je hartslag lager wordt, hierdoor kan het juist zijn dat je duizelig wordt. Als dat zo is zou je eerst de concentratie bètablokkers kunnen verlagen. Ook worden wel eens medicijnen voorgeschreven voor migraine, deze werken ook vaat vernauwend, maar hebben ook weer bijwerkingen.

Ik neem aan dat je liever zo lang mogelijk wacht met bètablokkers, het belangrijkste is dan om ook na te denken wat er de laatste tijd is veranderd. Werk, relatie, problemen of iets wat je cortisol kan verhogen (iets waar je over piekert of wat veel energie van je vergt extra werk, studie o.i.d.) Deze geestelijke inspanning zorgt ook voor adrenaline. Je lichaam wordt dan moe waardoor hij in “rust” gaat terwijl je dat niet wilt. Tenminste, dat is bij mij het geval.

Ik wil niet zeggen dat dit de verklaring is van jouw klachten, maar ik zou eerst proberen een tandje terug te nemen met trainen. Niet op vol vermogen trainen hoewel ik weet dat dat lastig is. Het belangrijkste is wel dat je blijft sporten.
Succes,
Rudie

owja, het helpt ook wel eens om niet te eten vlak voordat je gaat sporten (geen maaltijd) Hierdoor wordt je parasympatisch zenuwstelsel geactiveerd voordat je gaat sporten en zakt je glucose door de productie van insuline na de maaltijd.

tierelier
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: wo dec 15, 2010 1:41 am

Bericht door tierelier » wo dec 15, 2010 1:55 am

Hoi Vincent,

Ik kwam per toeval op dit forum terecht. De symptomen die je beschrijft komen mij zeer bekend voor:
"Het is niet zozeer duizeligheid wat ik ervaar. Het is meer het gevoel dat alles heel traag gaat. Alsof ik ontiegelijk moe ben alle informatie niet goed te verwerken is. Ik hoor en zie mensen gewoon praten zoals ze praten maar wat zich op de achtergrond afspeelt is niet tegelijkertijd te verwerken.

Daarnaast het kloppende gevoel in mijn hoofd na de training en gisteren oorpijn (nooit eerder gehad). Er is ook tegen me gezegd dat ik er bleek en vermoeid uit zie als de klachten komen. Heb ook meerdere keren tintelingen in mijn vingers gehad tijdens het sporten. "
Behalve het kloppende gevoel in je hoofd klopt alles precies met wat ik voel als ik een lage bloedsuiker heb! Ik heb namelijk diabetes en dan komt dat nog wel eens voor. Ik neem altijd een stuk of 5 dextro energy snoepjes en dan is het na een paar minuten over. Ik zou zeggen, het kan geen kwaad dat eens te proberen!
Als het een lage bloedsuiker is, betekent het trouwens niet dat je diabetes hebt. Diabetici die geen insuline bijspuiten (of tabletten slikken) hebben eerder een te hoge bloedsuiker. Een lage bloedsuiker kan je ook krijgen door te weinig te eten en zware inspanning leveren. En volgens mij zijn er ook mensen waarbij de hormoonhuishouding die de bloedsuiker regelt (insuline en glucagon) soms uit schiet.

Je bericht is al van een hele tijd geleden, maar misschien heb je hier toch nog wat aan. Ik ben benieuwd wat het nu echt was!

Sanneke
P.S. Je bloedsuiker is ook heel simpel te meten (bij de huisarts)

bonjootje
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: di jun 05, 2012 3:15 pm

Bericht door bonjootje » di jun 05, 2012 3:32 pm

Mijn dochter van 13 jaar heeft sinds kort ook van die symptomen, alleen bij haar gaat haar bloeddruk omhoog en omlaag, ze heeft ook het gevoel dat alles heel traag gaat als je haar op dat moment ziet lopen is het net of ze dronken is ze heeft totaal geen controle over haar benen, ze ziet vlekjes en ze zegt dat het net is alsof ze het niet meer in 3d ziet maar alles is vlak.
Ze is ook een keer flauw gevallen, daarna moest ze overgeven.Ze klaagt daarna ook over oorpijn. Bij haar hart horen ze een ruis, een harde als ze inademt, en zacht als ze uitademt.
Onze zoon heeft een mitralisklepprollaps( flapje aan zijn mitralisklep) hij raakt bewusteloos als hij veel gaat springen(trampoline, touwtje springen), wij zijn best ongerust dat onze dochter ook een defect heeft of iets extra's.
Vrijdag gaan we naar de kinderarts, het is wel jammer dat je allemaal zolang moet wachten je bent er toch de hele dag mee bezig. Zij heeft het ook alleen na inspanning, ze kan niet eens naar school fietsen. Dextro helpt bij haar niet.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di jun 05, 2012 8:41 pm

Hallo,

Ik kan me voorstellen dat jullie een beetje in angst leven.
Hoop dat er vrijdag meer duidelijk wordt.
Dextro helpt alleen als er sprake is van een te laag bloedsuiker en haar symptomen lijken niet op die van diabetes.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie