verminderde pompfunctie (hartfalen?) en voorstellen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
magthilde
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 12:53 am
Locatie: 's-Hertogenbosch

verminderde pompfunctie (hartfalen?) en voorstellen

Bericht door magthilde » zo okt 04, 2009 1:47 am

Bij mij Magthilde, (V 62) is onlangs geconstateerd dat de pompfunctie van het hart met 20% is verminderd. Hiervoor kwam uit een bloedonderzoek dat de marker pro BNP licht verhoogd was. Ik was verwezen door bloeddonorarts na symptomen van vermoeidheid, dikke enkels en dyspnoe. Eind juli werd een echo gemaakt. Omdat ik in deze periode al onder behandeling was van een orthomoleculair darmtherapeute na symptomen van vermoeidheid en spierklachten, slik ik vanaf begin augustus behoorlijk wat voedingssupplementen (maand ontgiften en drie maanden opbouwen en bacterie/schimmels doden). Bovendien ben ik vanaf begin juni gestart met het drinken van minstens 1,5 liter water per dag. Dit heeft al vanaf juli geleid tot verbetering (zie ook The Water Cure van Dr Batmangelidj, uitdroging kan ook te maken hebben met hartfalen). Het frappante is nu dat, toen ik bij de cardioloog kwam voor de uitslag pas eind augustus, de eerder genoemde symptomen reeds kwijt was. Ook ben ik 11 kg aan gewicht verloren na een natuurgeneeskundig dieet. De echo is gemaakt eind juli, dus voordat ik met de supplementen begon. Ik ben in de veronderstelling geweest dat het met het hart wel goed zat omdat ik mijn klachten kwijt was. Nee, de echo wees uit dat er een verminderde pompfunctie is van 20%.
Hierna heb ik me op eigen kosten preventieve total body scan laten doen (in Duitsland). Er is geen enkele risicofactor geconstateerd, ook niet in het bloed, geen aderverkalking of dichtgeslibde kransslagaderen, geen hoge bloeddruk. Geen diabetes, geen schildklierafwijking. Ik krijg nog een rapportage van de cardioloog in Duitsland.
Ik snap er niets van, hoe kom ik nu aan zo'n hartafwijking? zou dit ook te maken kunnen hebben met stress die gedurende langere tijd een rol heeft gespeeld? En dat toen de bloeddruk verhoogd zou kunnen zijn?
Overigens ben ik vorige week naar een natuurgeneeskundig arts geweest die met orthomoleculaire supplementen werkt. Ze heeft Q10 Taurine, Magnesium voorgeschreven.
De cardioloog heeft me op ACE remmers en aspirine gezet eind augustus en gaat over 2 maanden betablokkers inregelen. Ik heb er erg veel moeite mee dat ik voortaan altijd medicijnen moet slikken.
Mijn eerste vraag aan Corry is of het haar bekend is dat de hartspier kan verbeteren bij gebruik van de orthomoleculaire middelen. de cardioloog in Duitsland zegt van wel, in Nederland zegt van niet. Die in Duitsland zegt er niet bij hoe.
Tweede vraag is of een laag risicoprofiel (zoals bij mij door huisarts is benoemd) ook met chemische medicijnen moet worden behandeld. Je kunt toch ook proberen om alleen voedingssupplementen te gebruiken en dan regelmatig gecontroleerd worden? Slikken kan altijd nog.
Fijn als ik antwoord krijg, groeten Magthilde

:D

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di okt 06, 2009 7:19 pm

Hallo Magthilde,

Om jouw eerste vraag te beantwoorden, absoluut!
Kijk hier eens na,

viewforum.php?f=106&sid=1313fd6af12cf6a ... 5c94513d8d

Tweede vraag is lastiger te beantwoorden, als je arts of cardioloog meent dat er een beta-blokker nodig is dan vind ik dat je dat advies moet opvolgen. Dat wilt niet zeggen dat dat voor de rest van je leven is, maar op dit moment geeft het het hart meer rust, het hoeft minder hard te werken en het verlaagd de bloeddruk. Tegelijkertijd zou je supplementen kunnen inzetten om de pompfunctie te verbeteren.

20% minder pompfunctie is een derde minder, dat hoeft op zich geen lichamelijke klachten te geven.

Stress is dodelijk!
Mensen die chronisch last hebben van stress kunnen allerlei klachten ontwikkelen. Intense moeheid, lusteloosheid, depressiviteit, hoofdpijn, maar bijvoorbeeld ook hoge bloeddruk en verhoogde gevoeligheid voor ontstekingen. Wetenschappers hebben aangetoond dat er wezenlijk iets met de lichaamscellen gebeurt als er sprake is van acute en chronische stress. Iedere cel heeft receptoren, een soort "ontvangertjes", voor hormonen die onder invloed van stress worden aangemaakt. Hierdoor kunnen de organen op de juiste manier reageren op "panieksituaties".
Wordt zo'n cel nu te lang blootgesteld aan het stresshormoon, omdat het lichaam dat hormoon blijft aanmaken, dan reageert die cel negatief op deze hormonen.
De cel functioneert dan niet meer zoals zou moeten en er kunnen beschadigingen ontstaan. Vermoed wordt nu dat die celbeschadigingen kunnen leiden tot ernstige aandoeningen. Ontstekingen die normaal gesproken bijvoorbeeld door het lichaam worden afgeremd, kunnen dan makkelijker ontstaan en zo kunnen allerlei functies ontregeld raken.
Het lichaam maakt onder invloed van doorlopende stress kennelijk van slag waardoor het zelfregulerend systeem van het organisme wordt aangetast.
Door stress neemt de bloeddruk iets toe. Dat is op zich niet schadelijk: stress is een normaal onderdeel van ons leven, net zoals wisselingen in de bloeddruk. Als stress erg oploopt en lange tijd aanhoudt, ontstaan er echter wel klachten, waaronder hoge bloeddruk. Daarmee neemt de kans op hart- en vaatziekten toe.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

magthilde
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 12:53 am
Locatie: 's-Hertogenbosch

pompfunctie - behandelforum

Bericht door magthilde » za okt 10, 2009 12:12 am

Beste Corry,
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Kan ik ook op het behandelforum komen? Ik heb met heel veel plezier het gunstig verloop gelezen van diverse mensen die met soortgelijke klachten rondlopen en dat wel degelijk de pompfunctie nog kan verbeteren.
Overigens, zoals ik eerder zei, de cardioloog in Duitsland heeft mij de resultaten gestuurd van de echo daar (7 weken na de eerste echo, opgenomen op 23 september) en mijn EF% is 56%. Volgens mij niet ver van een gezond hart af? Was het maximaal bereikbare nu 60 of 70%?
Ik zal ook nog bij mijn huisarts het % opvragen van de echo die eind juli is gemaakt. Ik verwacht dat deze ergens uitkomt tussen de 40-48%.
Ik heb de voorwaarden gelezen om op het behandelforum te komen. Mijn eigen cardioloog heeft geen bezwaar tegen orthomoleculaire supplementen.
Hartelijk dank voor alle inzet.
Met vriendelijke groet, Magthilde

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » za okt 10, 2009 6:41 pm

Hallo Magthilde,

Een EF fractie van 60% is normaal.
Zou je voor mij de volgende vragen willen beantwoorden, dan gaan we daarna over op het behandelforum,

Wat is uw leeftijd en geslacht?

Hoe heb je het gemerkt dat je cardiomyopathie had?

Wanneer was dat?

Hoe noemt de cardioloog jouw ziekte? BELANGRIJK: zet dat in je profiel!!!!

Hoe denkt de cardioloog dat het is ontstaan? Hoge bloeddruk, hartinfarct, hartklepproblemen, alcohol misbruik, etc.

Wat is jouw EJF %, pompfunctie?

welke medicijnen zijn er door de cardioloog voorgeschreven? Dosis?

Hoe hoog is je bloeddruk, hoe hoog was hij zonder medicijnen en hoe hoog is hij nu?

Wat was je hartslag voor en na de huidige medicatie? Heb je last an ritmestoornissen? Zo ja welke?

Komen hart en vaatziekten in de familie voor?

Is er onderzocht of jouw aderen (nek of lies) nog voldoende bloed laten doorstromen?

Heb je last van decompensatie, dikke enkels

Heb je een voedings of vocht restrictie?

Zijn er nu bepaalde zaken die je niet meer kunt doen? Kom je bijvoorbeeld de trap nog op? Sport je nog steeds?

Ben je gauw moe? Ben je bij een inspanning gauw benauwd?

Eet je veel suiker?

Heb je last van allergieen of intoleranties voor voeding of medicijnen?

Heb je last van overgewicht, vooral rond het middel?

Ben je gediagnosaticeerd met diabetes? Komt er diabetes in de familie voor?

Sommige vragen heb je al beantwoord, maar zo wordt het plaatje duidelijker :D

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

magthilde
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 12:53 am
Locatie: 's-Hertogenbosch

antwoorden op vragen Corry

Bericht door magthilde » wo okt 14, 2009 12:31 pm

Leeftijd en geslacht: 62 V
Ik heb gemerkt dat ik cardiomyopathie had door kortademigheid, dikke enkels en vermoeidheid die niet overging. Dit heeft zeker 1,5 jaar een rol gespeeld. Het is begonnen in 2008 met vermoeidheid. Daarna realiseerde ik mij dat ik voordien al langere tijd dikke enkels had en kortademig was bij enige inspanning.
De cardioloog noemt de ziekte: verminderde pompfunctie van het hart.
Op het eerste moment gemeten eind juli: LV EF% 35-40%. Het tweede moment gemeten op 23-9-09 second opinion (total body scan+ cardioloog) = EF 56%
De cardioloog denkt dat het mogelijk een hypertensieve oorzaak heeft, maar zegt er in haar rapport bij dat ik er niet mee bekend ben.
Medicijnen voorgeschreven op 28-8-09, dagelijkse hoeveelheid:
Acetylsalicylzuur cardio Actavis. dosis 80 mg
Perindopril tert-butylamine 2 mg (ACE remmer).
Tzt wil zij toevoegen B-blokker.
Bloeddruk gemeten op 31-7 150/70, op 23-9-09 140/90. Deze laatste bloeddruk heb ik regelmatig kunnen meten bij de bloedbank gedurende het jaar. Medicatie is pas ingezet begin september en heeft verder niet geleid tot verandering.
Hartslag 90 op 13-6 bij ECG en 72 op 23-9-09. Net gemeten zelf 68. Hart- en vaatziekten in de familie op oudere leeftijd bij mijn moeder, mijn grootmoeder (veel te zware vrouw) en oom en tante van moeders kant (overleden na hartaanval, de tante ook heel zwaar).
Er is onderzocht of aderen in hals en nek voldoende bloed laten doorstromen, deze zijn schoon en er zijn geen aandoeningen van kransslagaderen of aderen. Specifiek van de lies weet ik niet.
Ik heb geen last van decompensatie, dikke enkels zijn in de loop van augustus verdwenen.
Ik heb geen voedings- of vochtrestrictie. Volg wel dieet voor enterobacter en candida, tevens om gewicht te verliezen. (Sinds begin augustus).
Er zijn geen zaken die ik niet kan doen. Heb een split level woning, moet veel trappen lopen, zonder problemen en ik wandel dagelijks een uur plus doe oefeningen. Een keer per week een dagwandeling tussen 12 en 15 km. Verder fiets ik veel en doe aan dansen.
Ik ben niet (meer) gauw moe en niet benauwd bij inspanning.
Ik eet bijna geen suiker.
Geen intoleranties of allergieen (alleen voor gewone pleisters).
Ik weeg nu 79 kg, streefgewicht 74 kg. Ik heb geen vet rond het middel, dat is sinds augustus verdwenen. Daarvoor woog ik 90 kg.
Ik heb geen diabetes. Kwam voor bij oma en tante die zo zwaar waren. Niet bij ouders of zus.
Tot ziens op het forum en bedankt.
Magthilde
p.s. de natuurarts heeft HPU test in gang gezet, dit kan aanleiding zijn voor dik blijven na het eten van koolhydraten. Uitslag heb ik nog niet.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do okt 15, 2009 9:54 am

Hallo Maghtilde,

Zou je je even willen aanmelden bij gebruikersgroepen, dan kan ik je toe laten tot het behandelforum,

groupcp.php?sid=91ccee9b3e7c23f0b0e39a00b8a909cc

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie