even voorstellen en vraag voor mijn vader van 82 jaar

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
peetje64
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: za sep 05, 2009 9:57 am

even voorstellen en vraag voor mijn vader van 82 jaar

Bericht door peetje64 » za sep 05, 2009 10:11 am

Goede morgen.
Mijn naam is Petra en mijn vader heet Gerrit.
Vanaf Maart is hij een beetje aan het sukkelen met zijn gezondheid, heeft hij hoofdpijn klachten waar hij niet vanaf komt.
Bij de KNO arts geweest alles goed, Oogarts alles goed, gisteren Neuroloog alles goed en die zegt het is een spannings hoofdpijn maar pa zegt heeft geen spanningen. Nu heeft hij al bijna 7 weken een bloeddruk van over de 200 ( gisteren bij de Neuroloog 210/90) heeft van zijn huisarts voor 2 weken geleden een verhoging van zijn medicijnen gehad maar wil niet zakken. Hij zegt dat het geen kwaad kan een man van 82 jaar met zo`n bloeddruk en zich geen zorgen hoeft te maken maar dat doen wij wel. Hij leest veel en ziet dan verhalen dat hij door een te hoge bloeddruk een hartinfarct kan krijgen.
Hij vertelde mijn vader dat het juist goed is voor een man van zijn leeftijd omdat alle organen dan harder moeten werken.
Wie kan dit verhaal bevestigen of kan ons vertellen dat dit echt niet goed is en dat de huisarts hier echt mee aan het werk moet.
Dank u wel voor uw reactie.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » za sep 05, 2009 11:52 am

Hallo Petra,

Op het laatste congres van de Europese Vereniging voor Hypertensie (European Society of Hypertension) werd eens te meer beklemtoond dat hoge bloeddruk steeds moet worden behandeld, ongeacht de leeftijd, gezien het verband tussen hoge bloeddruk en dementie.

Dementie is een echt probleem voor de volksgezondheid. Men onderscheidt twee belangrijke vormen van dementie: de ziekte van Alzheimer en vasculaire dementie. Sommige mensen vertonen beide vormen tegelijkertijd.
Hoge bloeddruk speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van vasculaire dementie. Hypertensie is ook de belangrijkste risicofactor van cerebrovasculaire accidenten (CVA) of beroerte of “trombose”. De beroerte kan massaal en fataal zijn. 64% van de patiënten die een beroerte overleven, blijft levenslang gehandicapt en 50% heeft dagelijks hulp nodig.


Zware gevolgen
Op het congres van de Europese Vereniging voor Hypertensie in Praag werden de resultaten van een grootschalige studie (SCOPE*) voorgesteld. De studie werd uitgevoerd bij bijna 5.000 patiënten van gemiddeld 76 jaar uit 15 landen. Het is nog niet zo lang dat hypertensie ook bij bejaarden wordt behandeld.
Vroeger dachten de artsen dat de bloedtoevoer naar de hersenen zou verminderen als ze de bloeddruk bij bejaarden zouden verlagen, wat dementie in de hand zou kunnen werken. Maar nu weten we dat het net andersom is. Een hoge bloeddruk die niet wordt behandeld, veroorzaakt kleine bloedingen in de hersenen en deze zouden verantwoordelijk zijn voor de vasculaire dementie.

Op basis van de evolutie van de levensverwachting zal 31,1% van de bevolking in het jaar 2040 ouder zijn dan 60 jaar (tegen 21,9% nu). SCOPE is de eerste studie die aantoont dat bejaarde patiënten met een licht verhoogde bloeddruk baat vinden bij een behandeling met een bloeddrukverlagend middel. De behandeling vermindert niet alleen de incidentie van niet-dodelijk CVA, maar verkleint ook het risico op dementie. Het is dus vooral de levenskwaliteit die erop vooruitgaat. Dat betekent dus dat het nooit te laat is om hypertensie te laten verzorgen en dat hypertensie zo vroeg mogelijk moet worden behandeld.

*SCOPE: Study on COgnition and Prognosis in the Elderly: Onderzoek naar de cognitieve functies en de prognose bij bejaarden.

Dus zeer zeker behandelen!

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

peetje64
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: za sep 05, 2009 9:57 am

Bericht door peetje64 » ma sep 07, 2009 9:00 am

Hoi Corrij

Ik ben morgen ben mijn ouders en zal eens vragen welke medicijnen hij nu slikt. De huisarts heeft hem er namelijk een andere pil bij gegeven en de andere pil de dosering verhoogt. Nog steeds zakt de bloeddruk niet.
De 22ste September is zijn huisarts pas terug van vakantie.
Is het raadzaam om zolang te wachten of een diens doende arts te raadplegen.

Bedankt Petra

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo sep 09, 2009 2:44 pm

Hallo Petra,

Weet je inmiddels welke medicijnen je vader gebruikt?
Weet jij of hij zoutloos eet?

Misschien is het verstandig om eens naar een andere arts te gaan, alhoewel een plaatsvervanger niet veel anders voor hem zal doen, ben ik bang.

Is jouw vader in het bezit van een bloeddrukmeter?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

peetje64
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: za sep 05, 2009 9:57 am

Bericht door peetje64 » zo okt 04, 2009 10:10 am

Sorry voor mijn late reactie maar kon jullie niet meer vinden hahaha.

Mijn vader gebruikt metoprolol tartraat 50 mg en lisinopril accord 20 mg.
En ja pa heeft een bloeddruk meter die hij dagelijks gebruikt en weinig afwijkt van die van de huisarts en blijft echt hoog.

Heb vorige week dinsdag woorden gehad met hun huisarts en nu heeft hij die dag een 24 uurs kastje om gehad hiervan krijgt hij morgen de uitslag dus ben heel benieuwt.
Ook heeft de cardioloog van mijn moeder hem gebeld om hem te vertellen dat het spoedig iets aan gedaan moet worden.
Hij had de cardioloog verteld dat pa toen met een kastje liep.
Ik wil morgen naar huis met een verwijskaart voor een cardioloog.
Krijgen wij de verwijskaart niet wil ik het VGZ bellen om hun medewerking te vragen.
Hij wordt elke dag lusteloser en is moe en begint dat hij af en toe helemaal geen eetlust meer heeft.
Hij zit ook vaak halve dagen te slapen wat echt nieuw voor ons is.
Hij ging elke woensdag nog naar de gym maar ook dit heeft hij al opgezegt.
mensen om ons heen zeggen allemaal dat mijn vader er ineens ouder uitziet als dat hij ooit heeft gedaan en slechter uit ziet.
Dit doet mij echt pijn omdat mijn vader tot voor een paar maanden terug altijd ondanks zijn leeftijd een vlotte en bezige man was.
Was nog veel in de schuur bezig met zijn houtdraaibank maar ook daar heeft hij geen zin meer in.

Ik hoop voor de huisarts dat hij niet achter de feiten aan heeft gelopen en gehandeld heeft zoals hij zou hebben moeten doen, maar dit betwijfel ik.
Iedereen maar dan ook iedereen zegt dat dit niet goed is behalve hij.
We zijn nu al bijna 4 maanden bezig en het probleem is nog niet opgelost.
Weet dat het een man van de dag is maar wil hem niet op zo`n manier kwijt raken waar ik nu wel heel erg bang voor ben als ik hem zo zie.

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Gr. Peetje

peetje64
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: za sep 05, 2009 9:57 am

Bericht door peetje64 » ma okt 05, 2009 9:59 pm

Mijn vader heeft vandaag de uitslag gehad van het 24 uurs kastje eb dit zag er niet best uit.
Hij liet een grafiek zien op pc met geel, groen en rood.
Geel was de kleur die het beste was en die kwam het minste voor, rood was de slechtste kleur en kwam het meeste voor en groen kwam er een beetje op voor.
Pa zijn bloeddruk was s`nachts net zo hoog als overdag gemiddeld 210/90 en had bijna geen polsslag.
De uitslag zag er niet zo best uit dus kreeg hij vandaag gelijk een verwijskaart voor een cardioloog.
Omdat ik met mijn moeder bij Fokke jonksman in Heelsum loop hebben wij voor hem gekozen.
Met mijn moeder moest ik toevallig aanstaande donderdag en nu maakt hij donderdag middag ook tijd voor mijn vader voor een algeheel onderzoek.
Als hij met hem klaar is krijg je daar ook gelijk de uitslag.
De onderzoeken bestaan daar uit een fiets proef, een algeheel bloed onderzoek, een echoscopie en een hart filmpje.
Wij zijn natuurlijk heel benieuwt wat hier voor een uitslag uitkomt en zijn heel erg blij dat hij al op zo`n korte termijn daar gezien kan worden.
Zo gauw ik meer weet laat ik het hier op het forum ook weten.

Gr. Peetje

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di okt 06, 2009 7:22 pm

Hallo Peetje,

Ben blij dat er nu daadwerkelijk iets gaat gebeuren, kan niet snappen dat ze iemand met zo`n hoge bloeddruk maar laten lopen.

Is altijd vervelend als een huisarts niet mee wilt werken, maar gelukkig heeft je vader een hele wijze dochter :D

Ben benieuwd of jullie donderdag meer weten,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

peetje64
Nieuw in dit forum
Berichten: 5
Lid geworden op: za sep 05, 2009 9:57 am

Bericht door peetje64 » zo okt 25, 2009 5:18 pm

Ohhhhhhhh helemaal jullie vergeten :oops:

Pa is inderdaad bij cardioloog geweest en het ziet er niet best uit.
Hij heeft een lekkende hartklep en een verdikte hartspier.
De verdikte hartspier baart hem heel veel zorgen want heeft echt al schade aangebracht.
Hij heeft er nu 2 pillen bij gekregen en moet 3 november weer terug komen.
Op dit moment voelt pa zich wel weer wat beter maar is nog steeds erg vermoeid.
Ja je kunt niet verwachten wat een lichaam in een paar maanden te verduren heeft gehad dat dat gelijk over gaat.
Zijn bloeddruk is ook al wat aan het zakken was gisteren 180/80 dus gaat de goede kant op gelukkig.
Van de huisarts nog niets gehoord op het schrijven van de cardioloog.
Ik mocht van de cardioloog mij niet meer boos op pa zijn huisarts maken dat deed hij wel hahaha.
ja zo zie je het maar dat het goed is dat je kinderen hebt die nog voor hun ouders zorgen.
Zo zul je geen kinderen of familie hebben wat gebeurd er dan met een patient ........ lekker aan zijn lot overlaten ofzo !!!!!!!!
Zal 3 November laten weten hoe het dan met pa gaat.
Ben in ieder geval blij dat je hier op een forum altijd antwoord krijgt op je vragen dat doet een mens goed bedankt !!!!!
:wink:

Plaats reactie