Hart doet raar

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
benn
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: do aug 13, 2009 11:43 pm

Hart doet raar

Bericht door benn » do aug 13, 2009 11:47 pm

Beste mensen ,

Ik ben hier nieuw en zou graag mijn verhaal doen. Het begon allemaal op kamp met een hoge hartslag , een lage bloeddruk en duizeligheid. Ik wist niet wat het was en na verschillende bloedtesten bleek alles in orde te zijn. Ook heb ik op de spoed gelegen maar daar konden ze niks vinden.
Nu merk ik bij mezelf op dat het soms is alsof men hart een seconde stopt en dan weer verder doet. Op zo'n momenten lijk ik even van de wereld weg te vallen. Het is zeer raar om te omschrijven maar herkent iemand dit. Het is zeer angstaanjagend en ik laat volgende week een ECG maken op aanbevelen van de dokter. Ik ben slechts 20 jaar en hoop dat het niet te erg gesteld is , ook al vind ik het maar een rare bedoening. Dit is nu al 4 weken zo , en elke dag is een andere dag maar de problemen blijven hetzelfde. Ik word er gek van !

Groeten
benn

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr aug 14, 2009 12:10 am

Hoi Benn,

Als ze niets hebben kunnen vinden zou je ook aan hyperventilatie kunnen denken, dat geeft namelijk ook deze symptonen.


Hart en vaten:
- hartkloppingen
- overslaan van het hart
- pijn op de borst
- koude klamme handen

Acute hyperventilatie:
Zeer veel mensen zijn zich totaal niet bewust dat ze te diep en te snel ademhalen.
Sommige hebben al jaren lang een foutief adempatroon. Deze gewoonte gaat op den duur
diverse klachten veroorzaken en tijdens stresssituaties leiden tot een duidelijk herkenbare
aanval. Deze acute aanval gaat gepaard met benauwdheid, hartkloppingen, angst voor
flauwvallen of om dood te gaan en diverse andere klachten. Na het krijgen van zo'n acute
aanval in een bepaalde situatie of plaats, zal een hyperventilant daar niet snel meer naar
teruggaan, uit angst om zo'n zelfde aanval wéér te krijgen. De voorbeeldenlocaties zijn
bekend; de supermarkt, bioscoop, plein, straat enz.
Bestrijding:
Het bestrijden van een acute aanval moet gebeuren door de verhouding koolzuur en
zuurstof in het bloed te herstellen. Dit kan gebeuren door de patiënt in een plastic zakje,
in een "kommetje" van zijn handen of via een 30 cm. lang stukje tuinslang te laten in- en
uitademen. De bedoeling is dat de uitgeademde lucht deels opnieuw wordt ingeademd.

Chronisch:
De chronische hyperventilatie komt het meest voor en wordt het minst als hyperventilatie
herkend. Er zijn voortdurende vage klachten, zoals die op voorgaande lijst voorkomen.
De ene dag sterker dan de andere, maar aan een foutieve ademhaling wordt vaak niet
gedacht.

Adem is leven
We kunnen weken zonder eten, dagen zonder drinken, maar nog geen minuut zonder
adem. Het is het eerste waar we onze levensreis mee beginnen hier op aarde, totdat we
onze laatste adem uitblazen. Er is geen enkel levensproces mogelijk zonder de daarbij
benodigde zuurstof. Ook het tijdig af kunnen voeren van het koolzuurgas is van essentieel
belang.

De oorzaak
Waarom gaat iemand te snel en te diep ademhalen, terwijl hij toch in een rusttoestand is?

1. Spanning
Hyperventilatie en spanningen zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden. Wie bloot staat
aan conflicten en onzekerheden en dus aan spanningen, loopt een kans dat hij vroeg of
laat een hyperventilatieaanval doormaakt. Dit hangt sterk af van het karakter en de
manier waarop met die spanningen wordt omgegaan. 'Binnenvetters' zijn in de regel zeer
kwetsbaar. De sporter stelt zichzelf tegenwoordig hoge eisen; zowel in de amateur- als in
de professionele sportbeoefening. Het steeds maar opdrijven van die sportprestatie kan
een te grote spanningsbron geven. Ook geen compromis toestaan op het moment dat de
sporter als gevolg van zijn leeftijd niet meer mee kan doen met zijn jongere collega's,
geeft een extra stressfactor.

2. Geblokkeerde ademhalingsspieren
Er zijn bij de ademhaling in het totaal zo'n 17 verschillende ademhalingsspieren
betrokken. Door diverse oorzaken kunnen deze spieren geblokkeerd raken, waardoor er
geen volledige ademhaling meer mogelijk is. De onvolledige ademhaling die hierdoor
ontstaat kan makkelijk aanleiding geven tot hyperventilatie.

3. Hormonale disbalans
Het stijgen van de adrenalinehoeveelheid in het bloed heeft een versnelde ademhaling tot
gevolg. De oorzaak van de adrenalinetoename kan o.a. zijn een verlaagde
bloedsuikerspiegel (hypoglycemie), stress indicatoren, gebruik van hormoon preparaten.

4. Voeding
Als er geen optimale stofwisseling plaatsvindt kan er een verhoging van de zuurgraad van
het bloed ontstaan. De chemoreceptoren voor zuurstof en koolzuur in het bloed zullen
hierdoor een prikkel afgeven voor extra inademing waardoor er opnieuw een versnelling
ontstaat van de ademhaling.

Iedereen zal wel eens één van de bovengenoemde factoren ervaren zonder dat het voor
hem problematisch wordt. Indien er echter een combinatie van oorzaken gaat meespelen
neemt het gevaar voor hyperventilatie hand over hand toe!

Herken je iets in het bovenstaande?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

benn
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: do aug 13, 2009 11:43 pm

Bericht door benn » za aug 15, 2009 12:59 am

Beste ,

bedankt voor je snelle reactie. Ik dacht ook eerst aan chronische hyperventilatie aangezien ik soms wakker wordt met een droge mond , ijl in het hoofd , last van kortademigheid , enz... Maar nu lijkt het echt wel iets meer te zijn. Het lijkt soms alsof men hart stopt voor een seconde en daardoor val ik "een seconde weg". Het lijkt raar voor te zeggen maar terwijl ik dit hier typ heb ik erge last van druk op men borstkas en voel me uitgeput. Morgen ga ik richting het UZ want ik wil dringend gaan weten wat ik heb.

Mvg
Benn

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo aug 16, 2009 11:33 am

Hallo Benn,

Alleen als het hart abnormaal snel (tachycardie) of abnormaal langzaam (bradycardie) klopt, spreken we van hartritmestoornissen. Bij een hartritmestoornis kan het hart overslaan, onregelmatig kloppen, te langzaam kloppen of 'op hol slaan'. Meestal ontstaan hartritmestoornissen in aanvallen: ze ontstaan plotseling en zijn ook plotseling weer verdwenen, soms na seconden, soms pas na uren.

Zo'n hartritmestoornis kan je bang maken. Je kunt je gejaagd voelen of angstig. Sommigen zijn er duizelig bij of een beetje misselijk. Een hartritmestoornis is vervelend, maar meestal niet gevaarlijk. Als je naast je hartkloppingen last hebt van kortademigheid of als een aanval na enkele uren niet verdwijnt of steeds terugkomt, Een enkele keer worden hartkloppingen veroorzaakt door een hartaandoening of door een andere ziekte, b.v. een schildklierafwijking. In deze gevallen gaan de hartkloppingen meestal gepaard met andere klachten, zoals pijn op de borst, kortademigheid, verandering van het gewicht, van de ontlasting, neem dan contact op met je arts, of een cardioloog.

De hartoverslagen horen wel bij hyperventileren. Komt er hartfalen voor in jouw familie? Weet jij hoe jouw bloeddruk is?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie