(te)Hoog Systolic BP en (te) lage Diastolic BP

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
justice strike
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: do aug 13, 2009 12:37 am

(te)Hoog Systolic BP en (te) lage Diastolic BP

Bericht door justice strike » do aug 13, 2009 1:03 am

Ik ben zelf biologisch psycholoog (althans bijna) en heb voor mijn studie ook wel veel met bloeddruk en hartslagritme te maken.

Ook ben ik hierdoor vaak getest. Daaruit bleek dat mijn bloeddruk de afgelopen 5 jaar consistent laag is (diastolic) en meestal rond de 54 hangt. Mijn systolic waarde hangt daarentegen weer rond de bovengrens van prehypertension (124). Geen hele schokkende waardes, maar wel consistent. Meestal is het commentaar "laag is niet zo heel erg, als je ouder wordt neemt dat vanzelf toe"

Nu heb ik ook even mijn BP gemeten tijdens intensief sporten. Zoals verwacht springt de systolische waarde flink omhoog (150 bij een HR van 170) gek genoeg blijft de diastolic waarde hangen rond de 65.

Nu heb ik eventjes bekeken in de literatuur hoe dit nu precies zit, maar het vreemde is dat dit fenomeen zich eigenlijk alleen voordoet bij de leeftijd 60+ (ben nu 27). Dit omdat de aderen veelal verkalkt zijn en niet meegeven bij een slag van het hart, waardoor de systolische waarde dus wel toeneemt, maar de diastolische waarde eigenlijk nagenoeg hetzelfde blijft.

Verder zijn andere zaken die ook nog in de literatuur voorkomen ook niet van toepassing (hartritme stoornis of afwijkende hartklep) daar de hartslag signalen haarscherp op beeld komen en er eigenlijk geen vreemde zaken naar voren komen. (een van mijn collega studenten heeft een thesis moeten schrijven over pre ejection period en hoe deze gebruikt kan worden om stress niveaus te meten. ik was daar dan ook meteen het proefpersoon voor)

heeft iemand een verklaring voor deze vreemde waarden? In mijn beleving zouden de twee waarden namelijk niet te ver van elkaar moeten staan.

p.s. ik gebruik veel engelse termen... ik zie dat hier voornamelijk de nederlandse termen gebruikt worden, mocht dat een probleem zijn kan ik natuurlijk altijd nog eventjes opzoeken wat ze in het nederlands moeten zijn.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do aug 13, 2009 11:58 am

Hallo justice strike,

De onderdruk is inderdaad aan de lage kant, en dat kan veel oorzaken hebben. Moeilijker wordt het om te achterhalen wat de oorzaak hiervan is.


Er is geen duidelijke definitie van lage bloeddruk vastgelegd. Een lage bloeddruk is in de basis gezond, het beschermt je bloedvaten. Bovendien reageert niet iedereen er op dezelfde manier op. Met een waarde van 90 over 60 voelt de een zich nog goed, terwijl de ander zich al duizelig voelt bij 100 over 80.

Oorzaak kan liggen in de lichaamsbouw, aandoeningen van het zenuwstelsel of het hormonale systeem, je moet dan denken aan een slechte werking van de geslachtsklieren, trage werking van het bijnierschorshormoon etc. Ook bij schommelingen van de suikerspiegel hypoglycaemie zien we een lage bloeddruk.

Het kan ook zijn dat er geen aanwijsbare oorzaak is, maar dat een psychologische problematiek een rol speelt (vb. geen levensdoel hebben, zich vervelen, er geen zin in hebben, levenslust verloren, minderwaardigheidsgevoelens, depressie, enz.)

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

justice strike
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: do aug 13, 2009 12:37 am

Bericht door justice strike » do aug 13, 2009 12:20 pm

ik denk ook niet perse dat de onderdruk ansich een probleem is. Maar het verschil tussen onderdruk en bovendruk is nogal groot. Het zijn beide grensgevallen, waarbij de bovendruk nog eens flink omhoog gaat tijdens intensieve spanning.

150/65 bij een hartslag van 170 is dan wat je meet, wat mij nogal een groot verschil lijkt tussen boven en onderdruk.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do aug 13, 2009 12:54 pm

Hallo,

Het verschil in erg groot, en normaal gesproken doet dat denken aan een groot risico op hartfalen, maar dat is onderzocht bij jou.

Heb je al eens een 24-uurs meting gehad?
Zijn er meer mensen in je familie met een lage diastolische druk?

Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

justice strike
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: do aug 13, 2009 12:37 am

Bericht door justice strike » do aug 13, 2009 2:27 pm

Het verschil in erg groot, en normaal gesproken doet dat denken aan een groot risico op hartfalen, maar dat is onderzocht bij jou.
ik kan deze zin niet zo goed volgen. Bedoel je dat een groot verschil tijdens rust en inspanning duid op groot risico op hartfalen?

4-5 jaar geleden heb ik een ambulante meting gedaan van 3 dagen. Daar kwam gewoon een consistent lage diastolische waarde uit. Laatst (paar maanden geleden) heb ik ook een ambulante meting gedaan van een kleine 2 uur, daar kwam ook uit dat een lage diastolische waarde uit.

Zover ik weet zijn er geen andere mensen in mijn familie met lage diastolische druk. Alleen hoge, maar dan komt dat ook meer door suikerziekte.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do aug 13, 2009 8:27 pm

Hallo,

Ik bedoel het verschil tussen onder en bovendruk,

Verschil onder- en bovendruk mogelijk indicator voor hartfalen

1999 - Wanneer het verschil tussen onder- en bovendruk groot is, dan is dat een onafhankelijke risicofactor voor hartfalen bij ouderen. Op grond hiervan kan mogelijk het risico op hart- en vaatziekten worden ingeschat, aldus dr. Claudia Chae van het Brigham and Women's Hospital in Boston. Over een periode van 3,8 jaar werden 1.621 mannen en vrouwen gevolgd. Gekeken werd naar de relatie tussen aan de ene kant het verschil tussen onder- en bovendruk en aan de andere kant de kans op een hartaanval als gevolg van dichtgeslibde vaten. Chae en haar collega’s ontdekten dat mensen die zich in het hoogste derde deel (verschil > 67 mmHg) bevonden aan het begin van het onderzoek, tijdens de volgperiode 55% meer kans op het krijgen van een hartaanval hadden dan de mensen in het laagste derde deel (verschil < 54 mmHg). Verder bleek dat bij iedere 10 mmHg stijging in drukverschil aan het begin van het onderzoek, de kans op hartfalen steeds met 14% groter werd. Volgens Chae bleek de polsslag een onafhankelijke en aanvullende risicofactor voor hartfalen te zijn. Mogelijk is het een handig hulpmiddel voor huisartsen om te kijken of zijn patiënten risico lopen. Misschien is met dit onderzoeksresultaat ook wel de weg geopend naar een nieuwe behandelmethode die de oorzaken van een hartfalen tegengaat. Nieuw onderzoek moet hierbij helpen om de definitieve waarde van het drukverschil als risicofactor aan te tonen.

Bron:

JAMA 1999; 281:634-639

Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

justice strike
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: do aug 13, 2009 12:37 am

Bericht door justice strike » do aug 13, 2009 10:17 pm

Corrij (therapeut) schreef:Hallo,

Ik bedoel het verschil tussen onder en bovendruk,

Verschil onder- en bovendruk mogelijk indicator voor hartfalen

1999 - Wanneer het verschil tussen onder- en bovendruk groot is, dan is dat een onafhankelijke risicofactor voor hartfalen bij ouderen. Op grond hiervan kan mogelijk het risico op hart- en vaatziekten worden ingeschat, aldus dr. Claudia Chae van het Brigham and Women's Hospital in Boston. Over een periode van 3,8 jaar werden 1.621 mannen en vrouwen gevolgd. Gekeken werd naar de relatie tussen aan de ene kant het verschil tussen onder- en bovendruk en aan de andere kant de kans op een hartaanval als gevolg van dichtgeslibde vaten. Chae en haar collega’s ontdekten dat mensen die zich in het hoogste derde deel (verschil > 67 mmHg) bevonden aan het begin van het onderzoek, tijdens de volgperiode 55% meer kans op het krijgen van een hartaanval hadden dan de mensen in het laagste derde deel (verschil < 54 mmHg). Verder bleek dat bij iedere 10 mmHg stijging in drukverschil aan het begin van het onderzoek, de kans op hartfalen steeds met 14% groter werd. Volgens Chae bleek de polsslag een onafhankelijke en aanvullende risicofactor voor hartfalen te zijn. Mogelijk is het een handig hulpmiddel voor huisartsen om te kijken of zijn patiënten risico lopen. Misschien is met dit onderzoeksresultaat ook wel de weg geopend naar een nieuwe behandelmethode die de oorzaken van een hartfalen tegengaat. Nieuw onderzoek moet hierbij helpen om de definitieve waarde van het drukverschil als risicofactor aan te tonen.

Bron:

JAMA 1999; 281:634-639

Corrij
Dat klopt wat je daar schrijft. Maar dat is ook specifiek voor ouderen. Dit heeft ook direct te maken met de verkalking van de bloedvaten. Het verschil in onder en boven druk is dan een "maat" voor de mate van verkalking en verharding van de bloedvaten (maar dit had ik volgens mij in de eerste post al uiteengezet).

De vraag is hoe realistisch het is dat ik op 27 jarige leeftijd als redelijk actief persoon nu werkelijk dichtgeslibde verkalkte aderen heb. Ik kan het me haast niet voorstellen aangezien frituur en ongezonde kost not done is bij mij. En niet zo heel lang geleden (2 jaar) meer dan 6 keer per week 2 uur aan het trainen was.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo aug 16, 2009 11:55 am

Hallo,

Het proces van atherosclerose begint al rond het twintigste jaar, maar met een gezonde leefwijze zoals jij beschrijft lijkt het mij niet waarschijnlijk dat dit bij jouw speelt.

Je zou bloed kunnen laten prikken om dit uit te sluiten.
En dan met name,

Homocysteïne
CRP
Cholesterol
Triglyceriden

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie