Voorstelling

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
karl1
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 2:24 pm

Voorstelling

Bericht door karl1 » vr mei 22, 2009 12:30 pm

Beste,

Ik ben een man van 50 jaar. Ik heb een leidinggevende functie binnen de hulpverlening en dat brent vaak stress met zich mee.
Ik ben 179 cm groot, weeg 110 kg, rook en doe weinig of niet aan sport. Dat zit allemaal niet zo goed hé.
Ik heb al sinds mijn puberteit last van een verhoogde bloeddruk ongeveer 9/14. Mijn huisdokter heeft zich daar nooit zorgen in ge gemaakt en heeft me hier nooit medicatie voor gegeven.
Een jaar of zeven geleden kreeg ik last van hartritmestoornissen. Ik kan deze het best omschrijven als dat ik enkele seconden mijn hart onregelmatig voel kloppen en dat het dan een hele tijd ( soms ) enkele uren sneller blijft kloppen ( tussen de 100 en 120 slagen per minuut )
De dokter zei eerst dat het zenuwen waren en dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Omdat de klachten bleven heeft hij mij doorverwezen naar de cardioloog. Ik heb een inspanningstest gedaan, en mijn hart is via echografie onderzocht. Beide testen waren negatief. Mijn hart is ook 24u gevolgd via een holteronderzoek en de diagnose was dat ik een minieme hartritmestoornis had die niet moest worden behandeld.
Ik ben met deze uitslag naar een andere huisarts geweest omdat mijn klachten aanhielden en sindsdien neem ik Inderal 40 mg verdeeld over tweemaal 20mg per dag. Mijn ritmestoornissen zijn nog aanwezig maar mijn hartslag is veel trager, soms in rust 65 slagen per minuut.
Sinds vorig jaar zijn mijn bloeddrukwaarden bij de dokter verhoogd 12/17. Als ik mijn bloeddruk thuis zelf neem heb ik 9/14.
Ik hou ook vocht op vooral merkbaar aan mijn enkels en handen.
Volgens mijn huisdokter moet ik me hier geen zorgen over maken, enkel als het erger wordt moet ik medicatie nemen.
Nu maak ik me wel wat zorgen en ben ik op het internet op zoek gegaan naa lotgenoten en alternatieve behandelingswijzen en zo ben ik op dit forum terecht gekomen.
Ik heb mijn dokter opgebeld en hem gevraagd of ik supplementen mag nemen. Hij heeft geantwoord dat als ik me daar beter en geruster bij voel ik dat maar moet doen maar wel de Inderal moet blijven nemen.
Als ik een tijdje bezig ben met supplementen wil hij wel de effecten er van nakijken.
Ik heb hoge verwachtingen van dit forum na lezing van de succesverhalen van mensen die er erger aan toe zijn/waren dan ik.
Groetjes
Karl

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » za mei 23, 2009 7:47 pm

Hallo Karl,

Welkom hier op het forum.
Klopt het dat je uit België komt?

Er spelen een paar zaken, je hoge bloeddruk, de ritmestoornissen, en het vocht vasthouden. Deze zaken hebben waarschijnlijk allemaal met elkaar te maken.

De hoge bloeddruk moet op de eerste plaats naar beneden, zou je bereid zijn om 14 dagen lang zoutarm te eten en daarbij een soort van bloeddruk dagboekje bij te houden?
Je zou dan iedere dag op dezelfde tijd je bloeddruk moeten opnemen, doe dit altijd op een rustig moment en niet net na het eten of koffiedrinken.

De meest voorkomende hartritmestoornis is extra systolie: een extra samentrekking van de hartkamer door grote inspanning of overmatig koffie- of nicotinegebruik. Iedereen heeft hier wel eens last van. Deze onregelmatigheid is onschuldig. Meer dan de helft van alle hartritmestoornissen zijn zogenoemde supraventriculaire ritme stoornissen. Ze ontstaan vanuit de boezems: boezemfibrilleren valt te vergelijken met een orkest zonder goede dirigent. De frequentie van de hartslag hoort te worden bepaald door de sinusknoop. Deze zorgt dat door een elektrische prikkel de linker- en de rechterhartboezem precies op tijd samenknijpen en het bloed doorsluist naar de twee hartkamers. Bij boezemfibrilleren ontbreekt de onderlinge afstemming - de sinusknoop is niet langer de dirigent, maar alle orkestleden spelen door elkaar heen, wat zorgt voor een chaotische elektrische prikkeling van de boezems.

Oorzaak en gevolg
Hartklepafwijkingen, slagaderverkalking of een hartoperatie kunnen oorzaken voor boezemfibrilleren zijn. Als het optreedt na een operatie verdwijnt het meestal weer na verloop van tijd. Maar er kunnen ook oorzaken zijn buiten het hart, zoals longziekten, schildklierstoornissen, een te hoge bloeddruk, stress of fors alcoholgebruik. Er is nog geen gen gevonden dat verantwoordelijk is voor boezemfibrilleren. Toch komt het in de ene familie meer voor dan in de andere. Ook is nog niet bekend of er verband is tussen de aandoening en de overgang. Maar het is wel een feit dat deze ritmestoornissen vaker voorkomen bij vijftigplussers. Het hoort misschien een beetje bij ouder worden.

Niet levensbedreigend
Op zich is boezemfibrilleren niet levens¬bedreigend, maar er kunnen zich stolsels in de hartboezem vormen. Als deze door het bloed worden rondgepompt, bestaat de kans op infarcten. Mensen die last hebben van langdurig boezemfibrilleren krijgen daarom meestal bloedverdunners voorgeschreven. Als iemand dertig jaar lang last heeft van boezemfibrilleren met een normale hartfrequentie, hoeft dat niet schadelijk voor het hart te zijn.

Behandelmethoden
Als er geen onderliggende oorzaak als een te snel werkende schildklier is, zijn er verschillende manieren om boezemfibrilleren aan te pakken, bijvoorbeeld met medicijnen om aanvallen te voorkomen. Als medicijnen niet helpen, wordt vaak een elektrische cardioversie toegepast, een uitwendig onder narcose toegediende elektrische schok. Ervaart iemand erg veel hinder van de ritmestoornis of geven de medicijnen bijwerkingen, dan kan er gekozen worden voor katheterablatie. Dat is het doorbranden of bevriezen van weefsel in het hart via een katheter dat in de lies onder plaatselijke verdoving wordt ingebracht. Zo kan bijvoorbeeld de AV-knoop worden uitgeschakeld, zodat de onregelmatige samentrekkingen van de boezem de hartkamers niet meer beïnvloeden. De hartkamers kunnen zelf echter onvoldoende stroom opwekken en kunnen te langzaam gaan kloppen. Daarom moet er een pacemaker worden ingebracht, die ervoor zorgt dat de hartkamers goed blijven samentrekken.

Even over het vocht,

Twee derde van de mens bestaat uit water met opgeloste stoffen. Dit lichaamsvocht voert onder andere voedingsstoffen aan en afvalstoffen af en is vrij essentieel voor het functioneren van het lichaam. Het lichaamsvocht bevindt zich in verschillende compartimenten: in de cellen, tussen de cellen (intra-cellulair) en in de weefsels of organen (denk aan oogvocht, hersenvocht, sperma of traanvocht). Tussen de verschillende compartimenten vindt een voortdurende uitwisseling van vocht plaats.

De uitwisseling van lichaamsvocht wordt geregeld door middel van drukverschillen. Door de bloeddruk wordt er vocht uit de bloedvaten geperst. Door de colloïd-osmotische druk (eiwitconcentratie verschillen) wordt het vocht aangetrokken door het compartiment met de hoogste eiwitconcentratie. Door weefseldruk op de kleine bloedvaatjes wordt vocht in de bloedvaten geperst.

Normaal gesproken is de afstand tussen lichaamscellen en bloedvaten vrij klein. Deze ruimte wordt ingenomen door intracellulair (tussen de cellen in) vocht. Dit vocht is nodig voor het transport van voedingsmiddelen en afvalstoffen. Een plaatselijke vermeerdering van het intracellulaire vocht wordt een oedeem genoemd.

Een oedeem ontstaat als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht tussen verschillende compartimenten. Het verstoorde evenwicht zorgt voor een overbelasting van het lymfesysteem.

Bloeddruk oedeem - waterrijk oedeem als gevolg van een te hoge bloeddruk. Door de hoge druk op de vaten wordt er te veel vocht uit de bloedbaan richting de weefsels geperst. Complicerende factor is hier dat door de hoge druk ook de afvoer van het lymfevocht stagneert. Het lymfevocht komt uit het hele lichaam samen en wordt via lymfevaten afgevoerd in twee bloedvaten. Als hier de druk te hoog is kan de lymfe niet normaal wegstromen waardoor er nog meer vocht in de benen blijft staan.

Bij een oedeem veroorzaakt door een te hoge bloeddruk zal allereerst gekeken moeten worden naar de oorzaken van de hoge bloeddruk. In ieder geval zal het gebruik van minder keukenzout (natrium) en van meer verse groente en fruit (kalium en magnesium) het lichaam helpen met het herstellen van de bloeddruk.

Het gewicht - is mede bepalend voor de druk op de vaten. Een hoog lichaamsgewicht drukt niet alleen meer op de bloedvaten maar ook op de lymfevaten. Uiteindelijk moet al het vocht uit de benen (bloed en lymfe) tegen de zwaartekracht én tegen de druk van het lichaam in omhoog gebracht worden. Bij een hoger lichaamsgewicht zie je een extra belasting van de vaten. Bij de bloedvaten is dit vaak zichtbaar in de vorm van spataderen, de kleppen begeven het en er ontstaan uitstulpingen. Op de lymfevaten heeft deze druk dezelfde uitwerking: de kleppen kunnen de druk niet meer aan en bezwijken waardoor de afvoer naar boven niet meer optimaal functioneert. Een hoog lichaamsgewicht vormt een extra belasting en kan een oedeem verergeren. Het gevaar hier ligt in het feit dat men door het oedeem minder beweegt dan voorheen maar toch dezelfde hoeveelheid voedsel eet waardoor het gewicht toeneemt. Ook dat heeft een negatief effect op een oedeem.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

karl1
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 2:24 pm

Bericht door karl1 » zo mei 24, 2009 10:52 am

Dag Corrij,

Bedankt voor je uiteenzetting over mijn symptomen.
Ja, ik wil zoutarm eten en mijn bloeddruk nemen gedurende 14 dagen om te kijken wat effect dit heeft.
Hoe ga ik dan te werk? Hou ik je elke dag op de hoogte of om de week of pas op het einde van de twee weken?
Ik begin morgen, maandag, alvast.
Ja, ik kom uit België.
Ik ga morgen ook een Iriscopie laten doen. Heb jij die uitslag ook graag?
Ik weet zelf wel niet wat ik eigenlijk van dit onderzoek mag/kan verwachten. Heb jij hier ervaring mee ?
groetjes
Karl

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo mei 24, 2009 11:42 am

Hallo Karl,

Ik zou het fijn vinden als je de bloeddruk om de dag even op dit forum zet, dan kan ik het op de voet volgen :D

Iriscopie is een natuurgeneeskundige diagnosemethode. Deze methode is Amerika en in Duitsland wetenschappelijk onderzocht en wordt daar veelvuldig gebruikt, ook door reguliere artsen en men verwijst zelfs vanuit ziekenhuizen naar een Iriscopist, zeker als men er niet meer uitkomt. De Iriscopist kan via de iris van het oog achterhalen waar de zwakke plekken van het lichaam zitten en wat de grondaanleg van de persoon is.
Elk orgaan heeft ook zijn eigen betekenis en de energiewerking is te zien in de iris, alsmede na te meten in het acupunctuur systeem.

Zo zijn bijvoorbeeld mensen met blauwe ogen meer gevoelig voor zenuw, long- en huidklachten, terwijl bruin ogen meer aanleg hebben voor lever en darmproblemen en kanker. Deze duidelijke verschillen zijn zo op het blote oog waar te nemen, doordat de kleur in de iris opvalt. Wil je echter ook de details kunnen bekijken zul je de beschikking moeten hebben over een speciale irismicroscoop. Let wel: iriscopie is dus zeker geen glazen bol waarmee je de toekomst kunt voorspellen en het is géén behandelingsmethode.

Iriscopie is de studie van de irisstructuur (iridologie) in het oog: vorm van lijnen, vlekken, pigmentkleur, lacunes en tekens vertellen ieder hun eigen verhaal. Het oog is een spiegel van de geest en het lichaam. Elk orgaan en elk deel van het menselijk lichaam reflecteert zich, in geval van ziekte, in een bepaald gedeelte van de iris, de zogenoemde orgaanvelden. Het lichaam en de geest kunnen dusdanig uit balans raken door bijvoorbeeld verkeerde eet- en leefgewoontes, maar voornamelijk opvoedingsmethoden en denkwijzen. Hierdoor kunnen allerlei ziektes ontstaan. Dit wordt zichtbaar in de iris, vaak nog voordat klachten echt merkbaar zijn geworden.

Vind het wel interessant om de uitslag te horen,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

karl1
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 2:24 pm

Bericht door karl1 » do mei 28, 2009 12:38 am

Dag Corrij,

Mijn bloeddruk was vandaag 9.6/13.3

Zoutarm eten is niet zo eenvoudig, het is vooral uitkijken want zout wordt blijkbaar practisch aan alle voedingsmiddelen toegevoegd

De uitslag van de iriscopie;

Constitutie: verzwakt zenuwstelsel,hartritmestoornissen, maag- en darmstoornissen.

Diathese: opstapeling urinezuren- en zouten, nier-blaasaandoeningen,jicht,rheuma, lichte verzwakking van bindweefsel, slechte ondersteuning van bijnieren,lever en pancreas.

Koffie, suiker en vlees moet ik zoveel mogelijk vermijden.

groeten
Karl

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do mei 28, 2009 12:44 pm

Hallo Karl,

Het klopt, er wordt bijna overal zout aan toegevoegd :(
Hoe is het met het vocht in je benen?

Echte Bourgondiërs hebben vaak te kampen met jicht.
Een tip,

Vers ananassap kan, door de aanwezigheid van bromelaïne, een natuurlijke bijdrage leveren in het bestrijden van artritispijn. Het smakelijke bromelaïne enzym is trouwens niet alleen een uitstekend middel tegen artritis. Het helpt sportmensen ook sneller te herstellen na een operatie aan de spierweefsels.

Bromelaïne wordt om zijn ontstekingswerende eigenschappen ingezet bij bijholteontsteking, vaatziekten, verstuikingen, reumatoïde artritis en jicht. Bromelaïne verbetert ook de opname van bepaalde medicijnen. Een dergelijk potentiërend effect van bromelaïne is onder meer bij penicillinen, gentamycine en tetracycline aangetoond.

Doordat bromelaïne de circulatie verbetert, vermindert het ook ontstekingspijn en –oedeem en ondersteunt het de wondgenezing (o.a. door regulatie van de collageensynthese). Om die reden wordt bromelaïne ook wel gebruikt om lichte maagontstekingen te behandelingen na een indigestie of na het drinken van teveel alcohol.

Suiker is voor iedereen slecht, lees dit artikel maar eens,

http://voeding.pilliewillie.nl/voeding- ... suiker.php

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie