klachten door hoge bloeddruk of overgang?

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
ellen.kr
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 12:13 pm

klachten door hoge bloeddruk of overgang?

Bericht door ellen.kr » di mar 24, 2009 10:12 am

Hallo,
Ik heb mij aangemeld op dit forum in eerste instantie om meer info over hoge bloeddruk te krijgen.
Omdat ik zo duizelig was ben ik naar de huisarts gegaan om mijn bloeddruk te meten. Die was de eerste keer 180/100. Zo hoog is hij nog nooit geweest, de laatste jaren was hij gemiddeld 140/90. De tweede keer was hij 200/100 en de derde keer 185/110.
Er is intussen bloed geprikt en volgende week krijg ik de uitslag. Intussen heb ik betablokkers (Sandoz) gekregen die slik ik nu een week.
Intussen kamp ik met vervelende kwaaltjes, waarover zo meer. Maar aangezien ik met de pil ben gestopt, heb ik het idee dat de (uitgestelde) overgangskwaaltjes nu tevoorschijn komen. Ik heb bijv. last van opvliegers, wat volgens mij echt niets te maken heeft met hoge bloeddruk.
Vannacht voor het eerst last gehad van mijn hart dat voor mijn gevoel af en toe oversloeg. Ook: tintelingen in alle ledematen en spierpijn, m.n. in de benen. Ook slaap ik de laatste tijd niet zo lekker maar dat kan ook met bovenstaande te maken hebben.
Al met al zal ik blij zijn als de uitslag van het bloedonderzoek bekend is en hopelijk zal de bloeddruk snel dalen met de huidige medicijnen. Mocht ik de rest van mijn leven medicijnen tegen hoge bloeddruk moeten slikken, dan ben ik geinteresseerd in alternatieve medicijnen. Maar zo ver is het dus nog niet. Ik zit nog in de eerste, orienterende fase.
Vandaar mijn aanmelding voor dit forum.
Ellen

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di mar 24, 2009 11:08 am

Hallo Ellen,

De oorzaak van hoge bloeddruk is niet altijd te achterhalen.
Risicofactoren zijn o.a. overgewicht, diabetes, een stoornis in de vethuishouding ( b.v. hoog cholesterol) roken, een zittend bestaan met te weinig lichaamsbeweging, stoornis in de nierfunctie etc.

Hypertensie is een "sluipmoordenaar" Dat komt doordat de meeste mensen met een verhoogde druk nergens last van hebben. Zeker de eerste jaren hoeft hypertensie absoluut geen klachten te geven. Dit komt omdat hypertensie zeer langzaam ontstaat, bij mensen bij wie de bloeddruk zeer snel stijgt (dat is zelden het geval) kunnen wel klachten ontstaan als hoofdpijn, vermoeidheid, moeite met concentreren, en het krijgen van spontane bloedneuzen.

Het overslaan van het hart is een veel voorkomende hartritmestoornis. Dat komt bij iedereen weleens voor en is bijna altijd onschuldig. Bij een extrasystolie is er sprake van een te vroege hartslag in een verder normaal, regelmatig ritme. Die onregelmatigheid in het hart kun je voelen omdat het hart na deze hartslag plotseling een grotere hoeveelheid bloed uitpompt. Het overslaan van het hart kan soms het gevolg zijn van slagaderverkalking, prikkeling van de hartspier door overmatig gebruik van koffie, thee of cola, maar kan ook in een "gezond"hart spontaan ontstaan.

Weet je waar ze op geprikt hebben?
Ben je zelf in het bezit van een bloeddrukmeter?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

ellen.kr
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 12:13 pm

antwoord van Ellen

Bericht door ellen.kr » di mar 24, 2009 11:29 am

Hallo Corrij,
Allereerst bedankt voor je snelle reactie.
Nee ik heb geen bloeddrukmeter. Weet ook niet of dit verstandig zou zijn voor mij, want ik word alleen maar zenuwachtig daarvan als ie weer te hoog is.
Ze hebben in elk geval geprikt op: schildklier, cholesterol, diabetes
Groetjes
Ellen

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di mar 24, 2009 11:34 am

Hoi Ellen,

We wachten de uitslagen even af.
Heb je dit artikel al gelezen?

http://hoge-bloeddruk.pilliewillie.nl/h ... druk.2.php

Probeer in de tussentijd zo zoutarm te eten als mogelijk is, en iedere dag een half uur te wandelen, beweging doet de bloeddruk dalen,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

ellen.kr
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 12:13 pm

Bericht door ellen.kr » wo apr 08, 2009 10:34 am

Hallo, ik zal je even op de hoogte houden. De uitslag van het bloedonderzoek was goed v.w.b. suiker en cholesterol. Maar mijn bloeddruk was 190/100 dus te hoog. De arts concentreert zich nu op het verlagen van de bloeddruk. De medicatie (dezelfde betablokker) is nu verhoogd naar 100 mg. Ik voel me wel moe en suf en heb pijn mijn benen. Maar misschien heeft dat met overgangsverschijnselen te maken ik weet het niet. Ik zal blij zijn als de bloeddruk gedaald is, af en toe suist het ook in mijn hoofd.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo apr 08, 2009 11:34 am

Hoi Ellen,

Heb je al zoutloos geprobeert?
Hoe is het met het overslaan van je hart? Heb je daar nog last van?

Heb je de waarden gekregen van de huisarts?
Ik zou het fijn vinden als je deze even doorgeeft, zodat we ook een beeld krijgen,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie