is er een verband tussen vertigo en hart en vaatproblemen?

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Sonia Dhondt
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: di nov 25, 2008 5:05 pm

is er een verband tussen vertigo en hart en vaatproblemen?

Bericht door Sonia Dhondt » di nov 25, 2008 5:52 pm

Hallo,

Ik heb sedert 14 dagen aanvallen van vertigo (draaiduizeligheid). Testen op middenoor en evenwicht zijn normaal. EEG is normaal. Migraine vertigo is uitgesloten omdat het al te lang duurt.
Ik neem bètaserc en sinds 3 dagen Agyrax (3 kwartjes per dag), die moet ik nu opdrijven naar 3x 1/2 per dag).
Neuroloog zoekt naar verdere verklaring. Ik word doorgestuurd naar cardioloog voor onderzoek hart en bloedvaten.

Mijn vraag : zou er mogelijks een verband kunnen zijn tussen de vertigo's en hart en vaten. Zou een verstopping het (overduidelijke) vertigo beeld kunnen veroorzaken ?

groetjes en bedankt voor de reacties.
Sonia

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di nov 25, 2008 6:44 pm

Hallo Sonia,

Heeft de arts de ziekte van Meniere of het Syndroom van Meniére uitgesloten, want hiervoor wordt het middel betasec voorgeschreven.
Evenals agyrax, een middel wat ook bij reisziekte wordt genomen.
Vertigo is een evenwichtsprobleem en staat los van hart en vaatziekten, ook een verstopping geeft geen draaiduizelingen.

Ben bang dat je nog even moet blijven doorzoeken, want het is wel zo fijn om de oorzaak te achterhalen,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Sonia Dhondt
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: di nov 25, 2008 5:05 pm

Bericht door Sonia Dhondt » di nov 25, 2008 7:14 pm

Corrij,

bedankt voor het snelle antwoord.
ziekte van Menière zou het niet zijn alsook geen kristallen (positionele vertigo).
Ik sta wel genoteerd voor een cardiologisch onderzoek en ga dit toch maar laten uitvoeren. Kan altijd goed zijn om te weten hoe het gesteld is met mijn kanaaltjes :lol:

Ik vrees dus inderdaad dat de zoektocht verder zal duren.
Heb nog een NRI op 10/12 (op zoek naar ev. bloeding of tumor), maar vermoedelijk zou op de EEG hiervan al iets te zien zijn en deze was normaal.

Hopelijk is er geen sprake van begin van MS? maar daarvoor ben ik mss al iets te oud (49).

gr,
Sonia

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di nov 25, 2008 9:39 pm

Hoi Sonia,

Nog een optie,

Benigne Paroxysmal Positional Vertigo (BPPV) wil zeggen een goedaardige,
aanvalsgewijze, positieafhankelijke draaiduizeligheid.
BPPV wordt veroorzaakt door losgebroken oorsteentjes.
Deze oorsteentjes van kalkzout calciumcarbonaat (statoliet) bevinden zich in het utriculum, een
gedeelte van het binnenoor, en rusten hier in een gelatineuze massa op zintuigharen.
Buiging van de zintuigharen informeert de hersenen over evenwicht en positie.
De oorsteentjes kunnen losraken door een infectie, een hoofdtrauma of door degeneratie van het
binnenoor bij het ouder worden en zich verplaatsen tot in een van de halfcirkelvormige kanalen.
Normaal worden deze kanalen alleen geprikkeld door beweging van het hoofd.

Kenmerken van BPPD zijn draaiduizeligheid, aanwezig enkele seconde na het maken van een
specifieke beweging van het hoofd, zoalsvoorover buigen, omrollen in bed of naar boven kijken.
De duizeligheid duurt meestal niet langer dan een minuut en is vaak aanwezig in lig.
Dit is een kenmerkend verschil van BPPV met andere vormen van duizeligheid.

Over MS,
Vrouwen hebben een tweemaal grotere kans op multiple sclerose dan mannen, en de ziekte begint meestal tussen het 20ste en 40ste jaar. In Noord-Amerika komt de ziekte vaker voor bij leden van het Kaukasische ras, in het bijzonder bij degenen die afkomstig zijn uit Noord-Europa.

Je bent nog jong, maar zit niet meer in de groep waarin MS zich meestal manifesteert.Ik kan me voorstellen dat je aan van alles en nog wat denkt, maar denk jezelf niet gek Sonia, wacht even de verdere onderzoeken af. er moet toch een keer wat uitkomen,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie