bloeddruk op natuurlijke wijze beheersen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
remie
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do mar 20, 2008 3:50 pm

bloeddruk op natuurlijke wijze beheersen

Bericht door remie » do mar 20, 2008 4:18 pm

Hallo,

Min of meer bij toeval heb ik ruim een half jaar geleden ontdekt dat mijn bloeddruk te hoog was (170/110).
Thans ben ik onder behandeling van een internist en slik ik pillen.
Ben echter geinteresseerd geraakt in natuurlijke behandelwijzen.
Mijn vraag is of ik via dit forum enige ondersteuning zou kunnen krijgen bij het op een natuurlijke wijze onder controle krijgen van mijn bloeddruk.
Met dank en vriendelijke groet,

Remie

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do mar 20, 2008 5:10 pm

Hallo Remie,

Natuurlijk helpen we graag. :wink:
Welke medicijnen gebruik je momenteel?

Denk je dat jouw internist er bezwaar tegen zou hebben dat je met behulp van supplementen je gezondheid wilt verbeteren?

Is er een oorzaak gevonden voor je hoge bloeddruk?

vriendelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

remie
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do mar 20, 2008 3:50 pm

Bericht door remie » do mar 20, 2008 7:57 pm

Hallo Corrij,

Thans gebruik ik met succes amlodipine.
Mijn internist heeft geen bezwaar tegen het feit dat ik natuurgeneeswijzen bestudeer en is ervan op de hoogte dat ik reeds supplementen gebruik.

Er is geen oorzaak gevonden van de verhoogde bloeddruk.

Verder merk ik op dat mijn cholesterolwaarden ook aan de hoge kant waren, maar thans ook dalende zijn.

Heb kortom ontdekt dat ik een en ander kan beinvloeden, maar zoek naar de optimale benadering.

Groet en alvast dank,

Remie

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do mar 20, 2008 9:45 pm

Hallo Remie,

Ben je in het bezit van een bloeddrukmeter?
Je schrijft dat je cholesterol ook wat verhoogd was, heb je daar uitslagen van?

Zou je het een bezwaar vinden om 14 dagen zoutloos te gaan eten, om te kijken welke invloed dit op je bloeddruk heeft?
Verder zou je dan gelijkertijd een bloeddruk dagboekje bij moeten houden waarin je iedere dag op het zelfde tijdstip je bloeddruk meet en noteert.Doe dit altijd op een heel rustig moment en niet net na het eten of koffie drinken, zo krijgen we een goed beeld van je bloeddruk en wat zoutrestrictie daarmee doet.

De reden dat we eigenlijk altijd hiermee beginnen alvorens supplementen in te zetten, is dat alle winst die we met voeding kunnen behalen echte winst is.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

remie
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do mar 20, 2008 3:50 pm

Bericht door remie » do mar 20, 2008 10:44 pm

Corrij,

Ja, ik heb een bloeddrukmeter en volg mijn bloeddruk periodiek (gedurende perioden dagelijks).

Cholesterolwaarden bij eerste meting:
tot.chol. 6,7
HDL 1,05
LDL 5,1
VLDL 0,8
triglyc. 1,8
tot.chol/HDL 6,4

Bij de bereiding en consumptie van mijn voedsel gebruik ik al geruime tijd geen zout. Verder maak ik de laatste tijd zo weinig als mogelijk gebruik van industrieel (voor)gefabiceerdevoedingsmiddelen.

Probleem is misschien dat ik al enige tijd aktief met de problematiek bezig ben. Ook al ben ik mogelijk op de goede weg, mijn doel: gezonde waarden op lange termijn zonder of nagenoeg zonder medicijnen, heb ik echter nog niet bereikt.

m.vr.gr.

Remie

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr mar 21, 2008 1:58 pm

Hoi Remie,

Er is een groot verschil tussen weinig of geen zout gebruiken en zoutloos.
Zou je het wel willen proberen?

Ik weet dat het niet echt lekker is maar het is maar voor 14 dagen, het is een soort test.
Ik wil gewoon zeker weten wat het effect hiervan is op jouw bloeddruk.

Hou je vocht vast?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

remie
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do mar 20, 2008 3:50 pm

Bericht door remie » vr mar 21, 2008 2:56 pm

Hallo Corrij,

Zou je mij kunnen uitleggen wat het verschil is tussen weinig of geen zout gebruiken enerzoijds en zoutloos anderzijds ?

Welke voedingsmiddelen zou ik dan gedurende 14 dagen dienen te gebruiken ? Zit er niet bijna overal natrium in ?


Groet,

Remie

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr mar 21, 2008 9:37 pm

Hoi Remie,

Natrium is een mineraal dat normaal in het lichaam voorkomt.Het kan dan ook niet gemist worden.Natrium is een belangrijk bestanddeel van ons voedsel.In vrijwel alle voedingsmiddelen komt natrium voor.
Natrium is een onderdeel van natriumchloride(NaCI).Dit is de scheikundige naam voor ons keuken-of zeezout en natrium zorgt voor een voldoende hoeveelheid vocht in ons lichaam buiten de lichaamscellen.
Een normaal bereidde voeding bevat gemiddeld 15 tot 18 gram zout. we hebben echter maar 1,5 tot 2 gram zout per dag nodig.

Het doel van een natrium beperkt dieet is:
Vochtregulatie
Door teveel vocht in de weefsels of in de bloedbaan kunnen stoornissen ontstaan.
Verlagen van de bloeddruk
Een te hoge bloeddruk komt vaak voor bij hart en vaatziekten.

De volgende richtlijnen gelden voor een natrium beperkt dieet:
Geen keukenzout gebruiken
Produkten waaraan zout is toegevoegd, niet gebruiken.Door de industrie wordt (te)veel zout toegevoegd aan kaas, zure en zoute haring, zuurkool, vleeswaren, kant en klare produkten als soepen en sauzen enz.
In plaats van zout moet gebruik worden gemaakt van kruiden en specerijen.

Bij het natrium dieet onderscheiden we drie vormen,
-licht
-matig
-sterk

Bij licht natrium beperkt,
Gewoon brood Ongezouten Gewone vleeswaren Niet te sterk gezouten kaas Gewone melk en melkprodukten Zonder zout bereid.

Bij matig natrium beperkt,
Gewoon brood Ongezouten Natrium arme vleeswaren en natrium arme kaas 0,5liter gewone melk en melkprodukten verder natriumarme melk zonder zout bereid

Bij sterk natrium beperkt,
Natrium arm brood Ongezouten Natrium arme vleeswaren en natriumarme kaas Nartium arme melk en melkprodukten Zonder zout bereid

Op produkten die bestemd zijn voor het natrium beperkt dieet moet de leverancier een van de volgende aanduidingen op het etiket vermelden,
-zonder toevoeging van keukenzout
-zoutarm
-natriumarm
-ongezouten

Produkten waarop deze aanduidingen niet voorkomen, mogen in principe niet worden gebruikt.

Produkten die vrij gebruikt mogen worden bij de bereiding van voedsel, omdat ze zeer weing natrium bevatten zijn, azijn, suiker, specerijen, honing, oliesoorten, ongezouten roomboter.

Onderstaand enkele natriumarme produkten die als zodanig verkrijgbaar zijn:
-Mayonaise
-Mosterd
-Melkpoeder
-Kaas, met en zonder komijn, smeerkaas
-Margarine, boter
-Tomatenpuree
-Sanovites
-Beschuit
-Pindakaas
-Zalm of andere vissoort in blik
-Vleeswaren zoals:
-worst
-bacon
-rookvlees
-leverpastei
-gehakt
-tong
-Vlees in blik, zoals:
-knakworst
-soepballetjes
-rookworst

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

remie
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do mar 20, 2008 3:50 pm

Bericht door remie » za mar 22, 2008 12:20 am

Corrij,

Bedankt voor de toelichting.
Het lijkt mij inderdaad van belang om na te gaan in hoeverre vocht wordt vastgehouden. Volgens mij had dit in het begin als eerste vastgesteld moeten worden.

Voordat de verhoogde bloeddruk was vastgesteld maakte ik echter reeds gebruik van een licht natrium beperkt dieet. Bevestiging hiervan is in mijn bloedwaarden gevonden.
Nadat de verhoogde bloeddruk was vastgesteld ben ik op eigen initiatief overgestapt op een matig natrium beperkt dieet.

Zie (nog) niet goed hoe ik de natriuminname verder kan beperken en vraag mij af of dit een relevant verschil kan veroorzaken.

Zou het mischien niet beter zijn om de vraag om te draaien ?
Kortom: gedurende twee weken de zoutiname substantieel verhogen om te bezien of hierdoor de bloeddruk gaat stijgen.

vriendelijke groet,

Remie

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » za mar 22, 2008 2:54 pm

Hoi Remie,

Dat vind ik eigenlijk wel een goed idee, is zeker makkelijker voor je :D
Ga niet overdrijven maar laat het natrium beperkt even achterwege, meet wel iedere dag de bloeddruk en zet deze hier op het forum.
Mocht nu blijken dat de bloeddruk hierdoor verhoogd dan grijpen we op tijd in, oke?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

remie
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do mar 20, 2008 3:50 pm

Bericht door remie » ma mar 24, 2008 2:39 pm

Hallo Corrij,

Oke, ik ga het proberen. Wel moet ik natuurlijk een periode uitkiezen waarbij de overige omstandigheden constant blijven.

Verder las ik afgelopen dagen dat er m.b.t. de zoutinname sprake zou kunnen zijn van een optimumcurve. D.w.z. te weinig en te veel leiden tot een verhoogde bloeddruk. Bij te weinig zou hyperviscositeit kunnen ontstaan: het bloed wordt dik en stroperig en is dan moeilijk door de vaten te pompen, hetgeen bloeddruk verhogend zou werken.

Ben benieuwd of ik een effect zal waarnemen van een verhoogde zoutinname. En zo ja, welk.

Groet,

Remie

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma mar 24, 2008 9:48 pm

Hoi Remie,

Overdaadsymptonen van natrium geeft een verhoogde bloeddruk en oedeem.
Gebrekssymptonen geven, spierzwakte, spieratrofie, uitdroging en geen eetlust.

De bloeddruk is een weergave of een leidraad voor de doelmatige hartwerking en de spanning van de slagaderen.Een te hoge of een te lage bloeddruk zijn nooit op zichzelf, maar kunnen de aanwijzing of het symptoon zijn van een ziekte.

Van invloed zijn op een normale bloeddruk, voedingsgewoonten, overgewicht, stress, pijn, emotionele factoren en inspanning die een hypertensie kunnen veroorzaken.
Ook kan hoge bloeddruk veroorzaakt worden door nierziekten en b.v. hersenaandoeningen.Ook de pil kan bloeddrukverhogend werken.
Verder spelen verschillende hormonen , die door de nieren en de bijnieren worden gevormd een grote rol, zoals renine, aldosteron en kallikreïne.

In verreweg de meeste gevallen is er geen direct aanwijsbare oorzaak voor het ontstaan van hypertensie.Factoren als stress emoties lichamelijke inspanning verhoging van de grondstofwisseling spelen vaak een rol.Maar ook erfelijke factoren en vasolabiliteit (stoornis in evenwicht vaatvernauwing en vaatverwijding)zijn belangrijke factoren.

Nieraandoeningen zijn vaak de oorzaak van verhoogde onderdruk.Waarden boven de 120 en 130 mm Hg. zijn dan geen uitzondering.Vaak blijkt er dan sprake te zijn van een chronische ontsteking van de glomeruli in de nierschors of een nier- en nierbekkenontsteking.Maar er kan ook sprake zijn van een vernauwde nierslagader.

Zoals je ziet is het niet eenvoudig om de oorzaak van een verhoogde bloeddruk te achterhalen.

Jij hebt het over een optimumcurve, optimum wilt zeggen, in het gunstigste geval of in de meest gunstigste toestand.

Bij mijn weten heeft de natrium inname niet veel te maken met het het stroperig worden van het bloed.
Zou je dat stuk waar je dit hebt gelezen op het forum willen plaatsen zodat ik het kan lezen?

Ook ik benieuwd wat het effect zal zijn van je (iets)verhoogde zoutinname op je bloeddruk,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

remie
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: do mar 20, 2008 3:50 pm

Bericht door remie » di mar 25, 2008 7:40 pm

Corrij,

Indien je een afwijkende bloeddruk kunt zien als een symptoom van een onderliggende ziekte, is het wel vervelend als je de oorzaak niet kunt achterhalen. Of niet ?

Het verband tussen te weinig zoutinname en hyperviscositeit wordt op meedere plaatsen genoemd in het boek "Living with high blood pressure, 1991" van Dr. Tom Smith. Dit boek is ook in vertaling/bewerking uitgegeven onder de titel Hoge bloeddruk, 1998.
Nergens wordt echter verwezen naar onderzoek, waarbij deze relatie aangetoond wordt (???).

Groet,

Remie

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di mar 25, 2008 9:27 pm

remie schreef:
Het verband tussen te weinig zoutinname en hyperviscositeit wordt op meedere plaatsen genoemd in het boek "Living with high blood pressure, 1991" van Dr. Tom Smith. Dit boek is ook in vertaling/bewerking uitgegeven onder de titel Hoge bloeddruk, 1998.
Nergens wordt echter verwezen naar onderzoek, waarbij deze relatie aangetoond wordt (???).


Remie
Vandaar dat ik daar niets over kon vinden :D
Ik zou me over dit feit ook niet druk maken Remie, het is bijna onmogelijk om te weinig zout binnen te krijgen, dit zou je kunnen gebeuren als je echt alles maar dan ook alles volkomen zoutloos zou eten,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14722
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » za mar 29, 2008 2:35 pm

Hallo Remie je schreef me een email om toegelaten te worden op het behandelingsforum, daar gelden strikte regels voor, zie

http://cardiomyopathie-hartfalen.pillie ... php?t=9307

vooral de punten 1 t/m 3 zijn erg belangrijk.

punt 4 zou ik leuk vinden :lol:

Geef aan in deze discussie hoe het daar mee staat

Als Corrij dan behandelopties voor je ziet dan wordt je pas toegelaten.

Als ze denkt niets voor je te kunnen betekenen heeft dat nl geen zin.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Plaats reactie