voorstellen en mijn cholesterol

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
doralien
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di feb 26, 2008 1:31 pm

voorstellen en mijn cholesterol

Bericht door doralien » di mar 04, 2008 3:01 pm

Ik ben nieuw op dit forom.
Ik wil weten of mijn cholesterolwaarden goed zijn.Mijn huisarts vindt van wel.
Op 10-12-2007
cholesterol 5.7 (mmol/l 3.0-6.5 )
cholsterol ratio 4.1 ( <4>1.1)
LDL 4.0 (< 4.4 )
Triglyceride 1.3 (0.6-2.2 )

Het ligt binnen de referentiewaarden ,maar ze hebben de referentiewaarden verhoogd.Een aantal jaren geleden waren mijn waarden ongeveer hetzelfde en toen was het iets te hoog.Totaal cholesterol 6.1 De rest ongeveer hetzelfde

Ik let goed op mijn eten ,slik viscapsules , eet geen transvetten ,nauwelijks vlees of het moet kip of kalkoen zijn.

Ik heb een trage schildklier en slik euthyrox.Hoge bloeddruk en slik coaprovel. Slokdarmontseking en slik pantozol.

Slik multivitamine,glucosamine (artrose )

Ik vind dat ik wel genoeg slik zo langzamerhand.

Maar graag advies.

Groet ,doralien

doralien
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di feb 26, 2008 1:31 pm

Bericht door doralien » di mar 04, 2008 3:07 pm

Ik ben mijn leeftijd vergeten te melden ,dat is volgens mij ook belangrijk voor cholesterolwaarden.
Nog 12 nachtjes slapen en ik ben 65 jaar.

groet ,doralien

doralien
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di feb 26, 2008 1:31 pm

Bericht door doralien » di mar 04, 2008 3:12 pm

Ik zie dat ik mijn HDL cholesterolwaarde vergeten ben.

HDL 1.4 >1.1


Weer een groet, doralien

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di mar 04, 2008 5:11 pm

Hallo Doralien,

Ik ben het met je huisarts eens, bovendien vind ik dat het cholesterol beter iets te hoog kan zijn dan iets te laag.

Er bestaat een verband tussen cholesterol en je leeftijd en geslacht. Beneden de 50 jaar hebben mannen gemiddeld hogere
cholesterol waarden dan vrouwen. Na 50 nemen vrouwen een lichte voorsprong. Vrouwen zijn iets beter beschermd tegen
een hartaanval, omdat ze flexibelere aders hebben. Hierdoor is de kans op een verstopping kleiner dan bij mannen.

De andere kant van cholesterol

De reguliere kant is zo gefixeerd op het "slechte" cholesterol dat maar weinig mensen doorhebben hoe belangrijk cholesterol is voor het lichaam. Hieronder een aantal voorbeelden daarvan. Snapt u meteen wat het risico is om mensen met een iets verhoogt LDL cholesterol maar even de wereld van cholesterolremmers in te jagen. Ik praat dan over de mensen die preventief statines gaan slikken omdat de reguliere big pharma norm dit adviseert.

Cholesterol is nodig !

Cholesterol is zeker geen overbodige stof voor ons lichaam, het heeft namelijk de volgende zeer belangrijke taken:

• Grondstof voor cortison, aldosteron, progesteron, testosteron en estradiol;
• Grondstof voor de aanmaak van galzouten (vetvertering);
• Grondstof voor de aanmaak van vitamine D uit zonlicht;
• Activeert de aanmaak van ontstekingsremmende prostaglandines;
• Heeft neurotransmitter eigenschappen (doorgeven van zenuwboodschappen);
• Vormt een onderdeel van de celmembranen - zorgt voor flexibiliteit;
• Is een anti-oxidant.

Bovendien gebruikt het lichaam cholesterol om voedingsstoffen richting de cellen te transporteren en om overtollige stoffen van de cellen af te transporteren. Cholesterol is voor ons lichaam onontbeerlijk. Je krijgt in feite meer klachten door een te laag cholesterolgehalte dan door een te hoog cholesterol gehalte. Dat wil echter niet zeggen dat een te hoog cholesterolgehalte niet schadelijk is.

http://www.kruidenvrouwtje.nl/zozitdat/ ... ol-zzd.htm

Cholesterol, een belangrijke stof voor het lichaam!
Cholesterol is een zeer gunstige, onontbeerlijke stof in het lichaam. Uit cholesterol worden geslachtshormonen, galzouten en vitamine D gemaakt, ook is cholesterol een onderdeel van de celwanden. Cholesterol wordt hoofdzakelijk gevormd in de lever; en de invloed van de voeding is gering.

Als we meer cholesterol eten, worden er meer galzouten gevormd, die de afvoer van overtollige en slechte vetten regelen. Cholesterol kan dalen als je 2 (zachtgekookte) eieren per dag eet. Er is maar één cholesterol, HDL en LDL zijn transporteiwitten, die samen met cholesterol een complex vormen.

LDL is ook zeer belangrijk, om de cholesterol naar de cellen te vervoeren, pas als cholesterol geoxideerd is door o.a. de inname van transvetzuren en een tekort aan anti-oxidanten en ander essentiële voedingsstoffen, is het slecht voor het lichaam.
Een te hoog cholesterol is een teken dat er iets aan de hand is (net zoals koorts bij een infectie), niet de oorzaak. Als we bij een ontsteking de koorts bestrijden wil niet zeggen dat we de infectie genezen, zo zullen we de gezondheid niet verbeteren als we het cholesterol kunstmatig verlagen met vergif. Hoe zou een voor het leven essentiële stof ons ziek kunnen maken?

Gevaren van cholesterolverlagende statines en margarines.
Het hele cholesterolverhaal wordt gecreëerd door angst, aangepraat door de farmaceutische industrie. Door met statines het cholesterol te verlagen heeft een significant hoger sterftecijfer opgeleverd dan in controlegroepen, en een beduidend hogere kankerincidentie. Ook is uit een ander onderzoek naar voren gekomen dat mensen met een van nature laag cholesterol (<5.2) slechter presteren op alle fysieke en psychische gebieden. Een laag cholesterol veroorzaakt orgaanzwakte, spierzwakte, impotentie, osteoporose door verstoorde mineralenhuishouding, ontregelt het stressmanagement en verstoort het herstellend vermogen na een operatie. Statines bevatten HMG-CoA-reductaseremmer, een stof die in de lever de cyclus onderbreekt waaruit cholesterol gevormd wordt. In deze cyclus wordt ook het Co-enzym Q10 gevormd, de belangrijkste ATP (=energie) leverancier voor alle (spier-)cellen. Het ontstane tekort kan dramatische gevolgen hebben, van ernstige vermoeidheid tot hartfalen. Het hart is immers ook een spier!

De plantensterolen in margarines mogen dan wel het cholesterol kunnen verlagen, maar hoge concentraties in bloed worden in verband gebracht met extra risico op hartinfarcten. In Canada zijn ze verboden; Canada is ook het enige land dat op de bijsluiter van statines een waarschuwing vermeldt over het verband met hartfalen.



groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

doralien
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di feb 26, 2008 1:31 pm

Bericht door doralien » di mar 04, 2008 7:50 pm

Dag Corrij ,

Bedankt voor je snelle en uitgebreide uitleg.
Hier heb ik iets aan !

Groet ,doralien

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » vr apr 25, 2008 5:45 pm

Je kan ook hier kijken op mijn wetenschaps site als je dat leuk vindt

http://www.soe-research.nl/cardiovascul ... /index.php
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

pseria12
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: za jan 29, 2011 2:23 am

Bericht door pseria12 » za jan 29, 2011 2:31 am

Hey, mijn dokter heeft me de cholesteroltest uitgelegd in mg/dl. Hoe kan ik dit vergelijken met deze waarden? Deze lijken me op het eerste zicht wel ok? Blijkbaar is mijn verhouding goede en slechte cholesterol helemaal ok. Kan ik mijn waarden hier kopieren? Ik ben 58 jaar.

Oh, heb het gevonden voor de mg/dl berekening. Staat hier: http://ziboe.nl/cholesterol/cholesterolwaarden
Laatst gewijzigd door pseria12 op za jul 09, 2011 7:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » za jan 29, 2011 8:06 pm

Hallo,

In Belgie wordt je cholesterolgehalte uitgedrukt in mg/dl.
Dit geeft volgende waarden:

* Totale cholesterol (in milligram per deciliter bloed)
- <200>240: hoog

* LDL cholesterol (mg/dl)
- <100>190: zeer hoog

* HDL cholesterol (mg/dl)
- <40>60: hoog

Als je een hoeveelheid cholesterol wil omrekenen van mg/dl naar mmol/l, moet je delen door 38,6.
Een cholesterolgehalte van 220mg/dl is dus gelijk aan 220/38,6 = 5,7 mmol/l.

Wil je de hoeveelheid triglyceriden omrekenen van mg/dl naar mmol/l, moet je het door 88,5 delen.
Een triglyceridengehalte van 183mg/dl is 183/88,5 = 2,06 mmol/l.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie