cholesterolgehalte o.a.

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
guda06
Bekende op het forum
Berichten: 28
Lid geworden op: wo dec 12, 2007 8:40 pm

cholesterolgehalte o.a.

Bericht door guda06 » do dec 13, 2007 12:58 pm

Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum en zal me dus even voorstellen. Mijn naam is Guda Kramer, 54 jaar, ben getrouwd en heb 1 zoon van 18 jaar.
Onlangs hebben mijn man (55 jr) en ik ons cholesterol laten meten en daar kwamen de volgende uitslagen naar voren:
Van mij:
Glucose nuchter: 4.8 mmol/l
Natrium: 141 mmol/l
Kalium: 5.0 mmol/l
Kreatinine: 62 umol/l
Cholesterol: 6.9 mmol/l
HDL-cholesterol: 1.49 mmol/l
Cholesterol/HDL-: 4.6
LDL-cholesterol: 5.0 mmol/l
Triglyceriden: 0,9 mmol/l
GFR (MDRD): 93 ml/min

Van mijn man:
Cholesterol: 5.7 mmol/l
HDL-Cholesterol: 0,79 mmol/l
Cholesterol/HDL-: 7.2
LDL-Cholesterol: 3.2 mmol/l
Triglyceriden: 3.7 mmol/l

Onze huisarts heeft ons wat informatie meegegeven over wat cholesterol precies is en doet in het lichaam, met dieetadviezen. Verder wordt over een maand dit onderzoek (nuchter) nog een keer herhaald.
Er was volgens hem nu nog geen reden om medicijnen te gaan slikken, wat ik eerlijk gezegd liever ook niet doe.

Bij mij zit een hoog cholesterol gehalte in de familie. Mijn vader slikt er al jarenlang medicijnen tegen. Ook mijn beide broers hebben een verhoogd cholesterolgehalte. Zelf ben ik twee maanden geleden gestopt met roken (na 37 jaar!) en begonnen met "meer" bewegen. Tennis nu 2-3 x per week. Verder drink ik 2-3 glazen wijn per dag (niet iedere dag). De laatste 4 jaar heb ik ook veel prive-stress gehad. Mijn jongere broer en zijn vrouw zijn kort na elkaar overleden en ik werd voogd van hun kinderen (toen 16 en 19 jaar). Ook ging het in mijn huwelijk niet goed (gescheiden, verhuisd maar sinds 2005 weer samen gelukkig). En vorig jaar rond Kerstmis werd mijn moeder met een hersenkneuzing/bloeding
in het ziekenhuis opgenomen en drie maanden later volgde ook nog hun verhuizing. Veel narigheid meegemaakt dus.
Slechte gewoonten van mij zijn: ik drink denk ik veel te veel koffie (6 per dag) en omdat ik nergens dik van wordt eet ik te veel vet (gebakjes, slagroom, patat 1x per week).

De vader van mijn man is aan een hartstilstand of hartinfarct overleden
(onbekend). Mijn man rookt nog steeds trouwens en doet niets aan sport.
Hij heeft geen overgewicht.

Graag wil ik weten wat we nu het beste kunnen doen behalve ons eetpatroon aanpassen.

Ik ben benieuwd....

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do dec 13, 2007 1:24 pm

Hoi Guda,

Ik plaats dit bericht van jou even hieronder anders krijg je wel veel onderwerpen :D

Ja, nu het er op staat zie ik dat ik toch nog essentiele informatie ben vergeten. Ook hoge bloeddruk zit bij mij in de familie.
Laatst werd bij mij een bloeddruk van 170/105 gemeten. Twee dagen achter elkaar. Een week later was dit weer redelijk normaal, nl. 140/90.
Mijn algemene gezondheidsklachten zijn:
Ik ben vaak moe, zonder reden. Heb dan ook branderige ogen, alsof er zand in zit.
Mijn hartslag is aan de hoge kant (vaak rond de 100, soms erboven). Voel het hart dan in mijn keel (en oren) kloppen.
Te vaak hoofdpijn. Soms een week achtereen, zelfs bij het wakker worden. Gaat dan gepaard met lichte misselijkheid.

Nou ja, ik kan nog wel even doorgaan maar dan gaat het op een klaagzang lijken en dat wil ik nu ook weer niet.
Dus ik stop er maar mee.

Dag,
Guda
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do dec 13, 2007 1:45 pm

Hoi Guda,

Welkom op dit forum :D

Ik had je via mail al wat voedingsaanpassingen gestuurd, heb je daar nog vragen over?

Als er over een maand weer geprikt wordt, zou je dan willen vragen of er ook geprikt kan worden op,

Homocysteine
CRP
Fibrinogeen
lipoproteine A.



Laboratorium onderzoek om onze gezondheid te bepalen:

Homocysteïne
Homocysteïne is een échte risicofactor voor hart- en vaatziekten. Homocysteïne is een aminozuur dat als tussenproduct ontstaat bij de omzetting van een essentieel aminozuur methionine uit de voeding naar cysteïne en taurine, onder invloed van vitamine B6, B12 en foliumzuur. Tekorten hiervan, door een niet evenwichtige voeding, doen het homocysteïnegehalte stijgen. Het wordt ook verhoogd door roken en veel koffie drinken. Een teveel aan homocysteïne zorgt ervoor dat de vaten dichtslibben!
Homocysteïne bevordert atherosclerose. Een lichte tot matige verhoging (boven de 14 micromol/liter) in het bloed geeft al een duidelijke verhoging van de kans op hart- en vaatziekten en ook Alzheimer. Een optimale concentratie ligt lager dan 7 micromol/liter, hierboven stijgt het risico exponentioneel. Het homocysteïnegehalte in bloed kan eenvoudig in een laboratorium bepaald worden. Behandeling is eenvoudig, gelukkig bestaat er nog geen medicijn voor. Met goede voeding, aangevuld met hoge doses vitamine B6, B12 en foliumzuur, zijn spectaculaire resultaten bereikt.

CRP
CRP (C-reactief proteïne) is een marker, geen echte risicofactor. D.w.z. als je deze kunstmatig zou verlagen daalt het risico niet. CRP is verhoogd bij ontstekingsreacties. Ontstekingen zijn een signaal van uiteenlopende oorzaken. Hart- en vaatziekten, diabetes, reumatoïde artritis, nierziekten, kanker etc. geven een verhoogd CRP te zien. Het is een goedkope en eenvoudige test om een verhoogd risico op div. ziekten op te sporen.

Lipoproteïne A
Een andere risicofactor is lipoproteïne-A, dit vetzuur is samen met vitamine C nodig voor het onderhoud van de vaatwanden. Bij verhoging draagt het bij aan atherosclerotische plaque.

Bovengenoemde gegevens zijn resultaten van wetenschappelijke onderzoeken en uitgebreide bevolkingsstudies.

We krijgen dan een beter beeld over de toestand van jullie aderen en het risico op het krijgen van een hart en/of herseninfarct.

Verder wil ik graag weten of de huisarts er bezwaar tegen heeft om met behulp van voeding en voedingssupplementen jullie gezondheid te verbeteren.

Gebruik jij of je man medicijnen?
Zo ja welke?
Kun je zelf je bloeddruk meten?

Het is heel goed mogelijk dat je hoofdpijn en vermoeidheid het gevolg zijn van je hoge hartslag, een hoge bloeddruk veroorzaakt dit zelden.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

guda06
Bekende op het forum
Berichten: 28
Lid geworden op: wo dec 12, 2007 8:40 pm

Bericht door guda06 » do dec 13, 2007 2:27 pm

Hallo Corry,

Alvast bedankt voor je reactie en advies ivm het laten testen van die andere bloedwaarden. Ik zal het vragen aan mijn huisarts.
Neem aan dat hij/zij geen bezwaar heeft tegen voedingssupplementen, omdat we beiden geen medicijnen gebruiken.
Verder heb ik via de mail geen voedingsadviezen van jou ontvangen. ?!?! Wel een mailtje dat voedingsaanpassingen alleen niet voldoende zullen zijn.

Dag,
Guda

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do dec 13, 2007 2:31 pm

Hoi Guda,

Oke bij deze alsnog :wink:

Wat voedingsadviezen,


Transvetten schrappen
Het zijn met name de transvetzuren die cholesterolverhogend werken. Die moeten dus radicaal geschrapt worden uit het voedingspatroon. Transvetzuren zitten in:
bak-, braad- en frituurvet (met uitzondering van ossewit en kokosvet)
koffiewitmaker (creamer - met uizondering van kokoscreamer)
koekjes en gebak
in of met hete olie bereide producten
gefrituurde producten (met uitzondering van in ossewit of kokosvet gebakken zaken)
alle kant en klare producten waarin geharde plantaardige olie is verwerkt
pizza's, zoutjes, chips etc.

Verhouding verzadigd:onverzadigd bijstellen
Verder komt het meer aan op de verhouding verzadigde: (meervoudig) onverzadigde vetzuren dan op het domweg schrappen van verzadigde vetten. Ideaal is de verhouding verzadigd:onverzadigd = 4:1. Ons voedingspatroon kent in de regel een verhouding van 20:1. Hier vallen dus nog wel wat puntjes te scoren. Volken die de verhouding 4:1 benaderen kennen nauwelijks hart en vaatziekten. Ook bijzonder is dat deze volken in de regel veel vis en/of olijfolie eten en nauwelijks transvetzuren. Dat geeft toch te denken.
Verzadigde vetzuren hebben, als ze in een ongunstige verhouding voorkomen, de eigenschap vaten dicht te slibben en de elasticiteit van celwanden te verlagen. Let wel: het gaat om de verhouding! Verzadigde vetzuren zitten in:

vlees en vleesproducten
kaas, roomboter, slagroom
kokosnoot, kokosolie en kokosvet
chocolade
ossewit
Onverzadigde vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV) werken positief in op de elasticiteit van de vaten, ruimen verzadigde vetten op (voorkomen dus het dichtslibben) en zijn gemakkelijker verteerbaar dan verzadigde vetzuren. Onverzadigde vetzuren en MOV zitten in:

pindakaas
sesampasta
vette vissoorten en visolie capsules
plantaardige olie (met uitzondering van kokosolie)
noten
zonnebloempitten
Andere invloeden

Cholesterol verhogende factoren:

Stress, geestelijke inspanning
Roken, alcohol, koffie
Transvetten (zie boven)
Geraffineerde koolhydraten (suiker, witmeel, snelle hap)
Kant en klare producten (pakjes, zakjes, potjes, pizza's snack's)
Magnetron (de doorstraling verandert de structuren)
De pil
Cholesterol verlagende factoren:

Vette vissoorten (aal, haring, sardientjes, makreel)
Oliezuur (in olijfolie)
Laurinezuur (vooral in kokosolie en kokosvet en in mindere mate in roomboter)
Groente en fruit (de vezels die erin zitten, dus sap werkt niet)
Tarwekiemen en andere spruitgroente (taugé, alfalfa)
Lecithine (in sojabonen, tarwekiemen, eidooier)
Knoflook, uien
Aubergines, wortels
Vitamine B, C en E
Cacao (neem chocolade met 70% of meer cacao - melk is de cholesterolverhogende factor)
Aanvullende adviezen

Matig het zoutgebruik
Gebruik meer kalium (vijgen, olijven, dadels, tarwe)
Drink dagelijks één á twee glazen rode wijn (niet meer)
Gebruik roomboter (bevat laurinezuur) in plaats van (dieet) margarine of halvarine (bevat transvetzuren)
Bak in milde olijfolie
Gebruik verder veel, heel veel olijfolie (in de salade, door de stamppot, door de soep etc)
Eet veel, heel veel groente en fruit
Eet slechts 1x per dag iets met tarwe (brood of pasta) en vul de 'lege ruimte' op met salades of fruit
Eet minimaal 3x per week vette vis, garnalen, kreeft, oesters of mosselen.
Kokosolie (of vet) heeft een antimicrobiële werking, is werkzaam tegen kanker en hart en vaatziekten. Het belangrijkste bestanddeel (50%) van kokosvet is laurinezuur. Dit wordt succesvol ingezet bij bacteriële en schimmelinfecties, dysbioses (darmflora verstoringen), overgewicht (kokosolie bevat een erg lage glycemische index, bovendien verzadigd het eerder en wordt het niet als vet opgeslagen door het lichaam - in tegenstelling tot gewone suikers). Op het eiland Tokelau in de Stille Oceaan haalt men 60% van de energiebehoefte uit kokosolie. Het cholesterolniveau is, volgens Nederlandse normen ideaal en hart en vaatziekten komen er nauwelijks voor. Reden te over dus om meer kokosolie te gebruiken in de keuken.

Ondersteuning
De lever speelt een grote rol in de cholesterolhuishouding. In de lever wordt cholesterol opgebouwd, in voorraad gehouden, afgebroken en aan het bloed doorgegeven. Lever ondersteunende maatregelen kunnen zijn:
Alcohol, nicotine en drugsgebruik staken.
1 keer per week een (groente) sapdag inlassen.
's Ochtends 1 grapefruit eten.

Kun je hier wat mee?

Verder lijkt het mij verstandig over te gaan naar het behandelforum, want op dit forum mag ik geen supplementenadvies geven(overheid)
Ben je het daar mee eens?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do dec 13, 2007 2:34 pm

Hoi Guda,

Ik heb je toestemming verleent tot het behandelforum.
Het werkt hetzelfde als dit forum, dus gewoon nieuw onderwerp openen en dan hoef je alleen maar te schrijven, hoi hier ben ik, en dan gaan we daar verder,

http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... 70fb21a4c9

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

guda06
Bekende op het forum
Berichten: 28
Lid geworden op: wo dec 12, 2007 8:40 pm

Bericht door guda06 » do dec 13, 2007 4:42 pm

Corrij, bedankt voor je dieetadv. Zal mijn best gaan doen.
By the way: ik dacht dat dit het behandelingsforum al was?!
Of bedoel je dat we verder gaan bij diagnose en behandeling van cholesterolproblemen. Ik vermoed van wel.

Tot later en een fijne dag nog.
Guda

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do dec 13, 2007 4:47 pm

Hoi Guda,

Dit is een discussieforum en voor iedereen toegankelijk.
Het forum behandeling cholesterol is alleen toegankelijk voor mensen met hartfalen en dus niet toegankelijk voor iedereen.

Je moet je daar ook speciaal voor aanmelden, maar die stappen wilde ik je niet aandoen :D en ik heb je dus toegang verleend :P

Kom je daar weer tegen,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

guda06
Bekende op het forum
Berichten: 28
Lid geworden op: wo dec 12, 2007 8:40 pm

Bericht door guda06 » do dec 13, 2007 5:56 pm

OK, het is me duidelijk nu.
Dag

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di dec 18, 2007 1:08 pm

Hoi Guda,

Ik mis je op het behandelforum :D

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

guda06
Bekende op het forum
Berichten: 28
Lid geworden op: wo dec 12, 2007 8:40 pm

Bericht door guda06 » di dec 18, 2007 3:15 pm

Hallo Corrij,

Ik dacht: eerst maar eens afwachten tot ik de volgende serie prikken heb gehad......nu valt er eigenlijk nog weinig aan te doen toch? Ik probeer wel beter op te letten wat ik eet en drink (minder koffie dus), maar met de feestdagen in het verschiet zal dat niet meevallen. Ik wens je alvast gezellige kerstdagen en een goed begin van het nieuwe jaar.
Dag,
Guda

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo dec 19, 2007 11:55 am

Hoi Guda,

Dat ben ik niet met je eens hoor, je kunt gaan beginnen met supplementen om het hoge cholesterol aan te pakken.
Zoiets heeft tijd nodig,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

guda06
Bekende op het forum
Berichten: 28
Lid geworden op: wo dec 12, 2007 8:40 pm

Bericht door guda06 » wo dec 19, 2007 2:07 pm

Goeiemiddag Corrij,

O, dat wist ik niet.
Kun je mij vertellen om welke supplementen het gaat?
Nu gebruik ik dagelijks:
2 visolie capsules
1 tablet Vit.C (1000 mg)
1 tabel Selenium/Zink
1 bruistablet (1000mg) calcium (ivm beginnende botontkalking).

Ik hoor het wel van je.

Groetjes,

Guda

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo dec 19, 2007 2:20 pm

Hoi Guda,

Daar moeten we voor naar het behandelforum :D
Ik mag op dit forum geen supplementenadvies geven(regel overheid)

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

guda06
Bekende op het forum
Berichten: 28
Lid geworden op: wo dec 12, 2007 8:40 pm

Bericht door guda06 » wo dec 19, 2007 2:51 pm

Nou ja.... ingewikkeld hoor, of ben ik nou zo dom?
Maar ik heb daar inmiddels een berichtje voor je geplaatst!

Gr.
Guda

Plaats reactie