Even voorstellen en hartklachten en pijnlijke benen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
angelmagic
Bekende op het forum
Berichten: 19
Lid geworden op: zo jan 22, 2006 1:02 pm
Locatie: limburg

Even voorstellen en hartklachten en pijnlijke benen

Bericht door angelmagic » do okt 11, 2007 1:28 pm

hallo, mijn naam is mariette, dochter van een moeder met hartklachten, maar omdat zij niet "into"internet is, doe ik zo goed mogelijk voor haar het verslag.

Mijn moeder is al jaren bekend met hartklachten, ze heeft in 2001 een lichte hartaanval gehad, waarmee ze in het ziekenhuis terecht kwam. De cardioloog voroschreef haar monocedocard retard, lipitor, ascal en diltiazem en isordil voor onder de tong. Ze is jarenlang vrij stabiel geweest wel hier en daar uitschieters als gevolg van stress of als ze teveel gedaan had in huis. Mam is niet iemand die graag achter de geraniums gaat zitten.

Onlangs mocht ze van de cardioloog stoppen met het innemen van de medicatie. direct gevolg hiervan was dat ze een beklemmend gevoeld kreeg op de borst, kortademigheid, pijnlijke benen en hoofdpijn. Nadat ze een week gestopt was met de medicatie, werd haar bloeddruk gemeten bij de huisarts, deze was veel te hoog en daarvoor kreeg ze vervolgens metropololsuccinaat voor voorgeschreven.

Na ongeveer 4 dagen slikken van deze medicatie gingen in eerste instantie de symptomen weg, maar kreeg ze op vrijdagmorgen een allergische reactie,(tot dan toe nog nooit gehad) en begon haar gezicht rood te worden. Tegen de avond was haar gezcht niet alleen rood, maar begon het ook op te zwellen, ze had geen last van kortademigheid. In eerste instantie was het advies van de nightcare dat ze moest stoppen met de metoprololsuccinaat en haar gezicht moest koelen(vrijdagavond). zaterdagmorgen was haar hele gezicht rood en opgezwollen en zijn we toch naar de huisartsenpost gegaan, waar door een dermatoloog werd vastgesteld dat het wel een allergische reactie was, maar dat het volgens hem niet lag aan de medicatie(omdat ze alleen uitslag had in haar gezicht en halsstreek). ze kreeg hierop allergietabletten en een creme mee naar huis (tavegil 1mg en cremor hydrocortison 10 mg met sorbinezuur). Beide hadden geen resultaat. Een aantal dagen later zijn we naar de dermatoloog gegaan in het zkh en deze stelde vast dat het een exzeem was. Haar gezicht was inmiddels helemaal rood en vol schilfers en behalve een afspraak voor een allergietest (die komende week plaatsvindt) kreeg ze weer nieuwe shampoo(ketaconazol CF ) en emulsie (ac.sal. in 3% topicorte) tegen de psoriasis en nieuwe creme: triamcinoloni PCH 1mg/g). Deze middelen schijnen te werken.

Inmiddels is haar bloeddruk weer tot een normaal peil gedaald, echter heeft ze nog steeds last van vermoeidheid en een stekend en pijnlijk gevoel in haar benen.

Graag advies!

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do okt 11, 2007 3:59 pm

Hallo Mariette,

Even over de metoprololsuccinaat,

haar vermoeidheid, spierpijn kunnen wel degelijk komen van dit medicijn, evenals een allergische reaktie.

Bijwerkingen
Inherent aan de farmacologische werkzaamheid kunnen zijn: bronchospasmen, bradycardie, hypotensie en duizeligheid, koude en cyanotische acra en verstoring van de water- en elektrolytenbalans (hypokaliëmie, hyponatriëmie, hypochloremische acidose, hypercalciëmie). Daarnaast kunnen voorkomen: hyperurikemie (soms gepaard gaande met een acute jichtaanval), verminderde glucosetolerantie (leidend tot verergering van bestaande of manifest worden van latente diabetes mellitus), verhoging van de serumlipiden, verergering van bestaande nierinsufficiëntie, impotentie, maag-darmklachten (misselijkheid, braken, diarree), vermoeidheid, verminderd concentratie- en reactievermogen, hoofdpijn, depressies en verstoring van het slaappatroon. In zeldzame gevallen bloedafwijkingen (o.a. agranulocytose), allergische reacties (allergische vasculitis, epidermale necrolyse of acuut longoedeem), cholestatische icterus, pancreatitis, visusstoornissen (xanthopsie, voorbijgaande myopie), spierkrampen, droge mond, haaruitval, libido- en potentiestoornissen en paresthesieën. Klachten over droge ogen zijn met het gebruik in verband gebracht.

Bovendien heeft het effect op de kaliumhuishouding.
Is er bij je moeder onlangs bloed geprikt?Zou toch graag bepaalde waarden willen weten.

Wanneer heeft je moeder weer een afspraak bij de cardioloog?

Ik kan niet zo goed begrijpen waarom de cardioloog alle medicatie heeft stopgezet?

Hebben jullie inmiddels een bloeddrukmeter?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

angelmagic
Bekende op het forum
Berichten: 19
Lid geworden op: zo jan 22, 2006 1:02 pm
Locatie: limburg

vervolg

Bericht door angelmagic » do okt 11, 2007 5:11 pm

hallo corry,

bedankt voor je antwoord. Inmiddels is ze gestopt met de metoprololsuccinaat(op advies van de huisarts), omdat de bloeddruk weer normaal was en de cardioloog ook geen reden meer zag deze nog langer te handhaven.

De cardioloog is gestopt met het geven van genoemde medicatie (monocedocard/ascal/lipiter/diltiazem) omdat de hartfilm en de inspanningstest goed waren. Nadat ze op 3 oktober terug is geweest bij de oude cardioloog(die afspraak stond nog maar de cardioloog die de medicatie stop had gezet vond die afspraak eigenlijk al niet meer nodig), weet deze de hierdoor ontstane klachten aan "angst voor het stoppen met medicatie" en gaf aan dat dit "normaal" was en niet zorgelijk, terwijl mam nog steeds last heeft van moeheid, kortademigheid en pijnlijke benen.

Ze heeft dus nu helemaal geen medicatie meer, alleen de door de dermatoloog voorgeschreven en genoemde shampoo, emulsie en creme voor de allergische reactie/exzeem.

ik heb net haar bloeddruk gemeten (polsbloeddrukmeter): 162/101, dus ook weer te hoog... 10 minuten later nog even gemeten: 138-92 nog steeds te hoog!

Ik heb geen uitslagen van bloedonderzoek van haar, ik zal dit aan haar huisarts vragen of ze hiervan een uitdraai willen maken, maar zover ik van mijn moeder begrepen heb, waren de uitslagen "goed".

Ze is 3 oktober terug geweest bij de oorspronkelijke cardioloog waar ze in 2001 de medicatie van had gekregen, deze gaf aan dat hij achter het advies van zijn collega stond om de medicatie stop te zetten en ziet ook geen reden voor een vervolgafspraak, anders dan 1 x per jaar controle.

Ik vind het echter toch wel zorgelijk, vooral omdat hartklachten in haar familie voorkomen en haar jongere broer op 50-jarige leeftijd is overleden en haar andere broer, ook jonger als mijn moeder en zwaar hartpatient gemiddeld zo'n 16 verschillende tabletten slikt en eigenlijk een "wandelende tijdbom" is. alleen haar moeder is uiteindelijk 94 jaar geworden, haar vader is met 39 jaar al vroeg gestorven aan het hart, dus als dit tekenend is voor de vrouwen in de familie, dat deze sterker zijn dan de mannen wat het hart betreft?

Het enige advies wat ze kreeg was dat ze onder controle van de huisarts moest blijven. Daar is ze vorige week geweest en ook daar alleen maar voor controle van de bloeddruk die toen weer normaal was, vandaar dat ze kon stoppen met de metoprlolsuccinaat.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do okt 11, 2007 5:37 pm

Hoi Mariette,

Dan moeten we ons bij het gegeven van de cardioloog neer leggen en er vanuit gaan dat er op dit moment geen hartafwijkingen zijn.
Ik snap echter jullie angst maar al te goed en vind dat je zeker op moet blijven letten.

Controleer haar bloeddruk de komende 14 dagen op een vaste tijd, zorg er wel voor dat dat op een rustig moment gebeurt en niet net na het eten of koffie drinken.
We krijgen dan een mooi beeld van wat de bloeddruk doet.

Verder zou ik willen adviseren om met supplementen te beginnen die haar hart ondersteunen, en de bloedvetten in de hand houden.
Ik mag op dit forum geen supplementenadvies geven dus het lijkt mij het beste over te gaan naar het behandelforum hoge bloeddruk, ben je het daar mee eens?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

angelmagic
Bekende op het forum
Berichten: 19
Lid geworden op: zo jan 22, 2006 1:02 pm
Locatie: limburg

Overstappen naar behandelforum oke....

Bericht door angelmagic » vr okt 12, 2007 12:35 am

Hoi corrij,

Ik zal de komende weken de bloeddruk blijven controleren en ook andere klachten die ze heeft in de gaten blijven houden. als ik het niet vertrouw gaat ze wat mij betreft weer linea recta terug naar de huisarts. Ik neem geen enkel risico...

we stappen over naar het behandelforum!!

Alvast bedankt weer voor je advies!

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo okt 17, 2007 12:53 pm

Hallo Mariette,

Ik mis je op het behandelforum?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

angelmagic
Bekende op het forum
Berichten: 19
Lid geworden op: zo jan 22, 2006 1:02 pm
Locatie: limburg

Bericht door angelmagic » wo okt 17, 2007 1:17 pm

hoi Corry,

ik ben zelf weer niet in orde geweest en bij mam is nu ook weer e.e.a. veranderd:

Mam heeft een tijd geleden bloedonderzoek gehad en ik heb de brief van de cardioloog opgevraagd en haar patientendossier(vraag is wanneer ik die stukken krijg, de huisarts doet er nogal moeilijk over), ze heeft nu weer van de huisarts de bloedverdunners teruggekregen, omdat ze toch flinke pijn aan haar benen had.
ze heeft afgelopen maandag een afspraak gehad bij de huisarts en daar is de bloeddruk gemeten.
Als ik de gegevens binnen heb(waarschijnlijk morgen), dan zet ik ze op het forum door.
Ik begin dan ook deze week met het bepalen van haar dagelijkse bloeddruk. Is het de bedoeling dat ik dan elke dag de bloeddrukwaarden op het forum zet of gewoon 1 x per week?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo okt 17, 2007 1:23 pm

Hoi Mariette,

Er zijn veel mensen ziek op dit moment, hoop dat je weer een beetje hersteld bent?

Als je de gegevens van de bloeddruk zo om de drie dagen op het forum zet is het prima.Wel op het behandelforum doen he?

Ik snap niet waarom sommige artsen zo moeilijk doen over gegevens die over jezelf gaan :-? Het zijn de gegevens van je moeder en ze heeft recht om deze in te zien, we wachten het even af,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

angelmagic
Bekende op het forum
Berichten: 19
Lid geworden op: zo jan 22, 2006 1:02 pm
Locatie: limburg

Bericht door angelmagic » wo okt 17, 2007 1:26 pm

ik weet ook niet waarom de huisarts zo moeilijk doet!
ik hoop in ieder geval dat ik over een paar dagen meer informatie kan geven! alvast bedankt!

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma nov 26, 2007 8:44 pm

Hoi Mariette,

Wil even van je weten of er interesse is om door te gaan?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie