VRAAG AAN CORRIJ

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
ROOSJE45
Bekende op het forum
Berichten: 17
Lid geworden op: wo sep 26, 2007 4:00 pm

VRAAG AAN CORRIJ

Bericht door ROOSJE45 » wo sep 26, 2007 4:25 pm

hALLO,

Even een vraagje.
Sinds mei heb ik deze klachten gehad.

Ik kwam op een dag thuis,en zag allemaal flitsen voor de ogen.
Ik kon de letters niet meer zien,en het was net of ik in een felle lamp had gekeken.Ik dacht even oh jee dit is toch geen tia?Hoofdpijn had ik trouwens niet hoor.Enfin ik dacht ik ga dit opzoeken op het internet.
Maar dit was niet echt mogelijk.Dus werd ik onrustig(ik wist niet wat dit was)

Toen ging ik op bed zitten,en gebeurde het volgende.
Ik kreeg een heeel raar gevoel door mijn hele lichaam,en mijn hart
klopte vreselijk snel.Zou dit paniek geweest zijn?Of ben ik met de overgang bezig?Ik ben 44 jaar.

Nu komt het in aanvalletjes zeg maar(sinds die keer)
Altijd de zelfde sympthomen.Soms eerst heel koud,daarna een soort tinteling door mijn hele lichaam,en een soort warmte vlagen.En dan begint het hard altijd snel te kloppen.Soms duurt het heel even,maar ook wel dat het toch soms een uurtje duurt voor het hart weer heel rustig klopt.Klinkt heel gek wat ik nu zeg,maar soms begint het ook met tintelen in mijn achter werk.

Overdag heb ik er nooit last van(wel een paar keer gebeurd in het begin)
Maar vaak s'avonds voor het naar bed gaan.Ik moet otegeven dat ik niet altijd erg ontspannen naar bed ging.Mijn hartslag ik verder regelmatig,ik zweet niet ik ben niet kortademig.Is niet nu een ritmestoornis of zijn dit paniekaanvalletjes,omdat ze naar mijn idee daar een beetje door onstaan zijn.In het begin toen ik dit kreeg,midden in de nacht toen ging mijn hart ook heel snel kloppen,ik wed een beetje bang,en ja hoor begon ie nog sneller te kloppen.Dat had ik nog nooit meegemaakt.Het leek wel of mijn hart er uit bonkte.Toch was ik niet benauwd en zwete ook niet.Wel trek ik dan wit weg.Maar misselijk was ik ook niet.

Enfin soms gaat het weken/dagen goed en dan is het er weer even.
Maar wel kort.Wat denk jij hiervan?Het begon dus na die flitsen in mijn ogen,toen ik zoiets had van dit is toch geen tia?

Sorry voor dit lange verhaal.En heel fijn dat je dit wil lezen.

Groetjes.Roosje :D

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo sep 26, 2007 5:02 pm

Hallo Roosje,

Ik kan natuurlijk niet koffiedik kijken, maar uit wat je beschrijft lijkt mij dit hyperventileren,

Oorzaken
Hyperventilatie kan optreden bij inspanning, stress of psychische druk en heeft niets te maken met hart- of longklachten. Hyperventilatie kan ook ontstaan bij verblijf op grote hoogten of door vergiftiging (overdosis aspirine).

Iedereen kan last van hyperventilatie krijgen. Maar de één hyperventileert maar één keer in zijn of haar leven en de ander heeft er regelmatig last van. Het is belangrijk te weten dat hyperventilatie vervelend, maar niet gevaarlijk is.

Hyperventilatie is een verkeerde manier van ademen. ‘Hyper’ betekent hoog en ‘ventilatie’ slaat op de ademhaling. Hyperventilatie betekent dus letterlijk verhoogde ademhaling.

Klachten en symptomen
Bij hyperventilatie ademen mensen sneller en dieper dan normaal. Bij ademhaling krijgen we de zuurstof binnen, die nodig is voor allerlei lichamelijke processen. Door deze processen ontstaat koolzuur, dat we weer uitademen. Als er te snel of te diep wordt ingeademd, wordt er te veel zuurstof in korte tijd opgenomen en wordt er ook te veel koolzuur uitgeademd. Hierdoor blijft er te weinig koolzuurgas in het bloed, waardoor de lichaamsprocessen worden verstoord. Dit veroorzaakt klachten die op zich niet ernstig, maar wel bijzonder lastig zijn, zoals benauwdheid, beklemming op de borst, hartkloppingen, tintelingen in vingers, voeten of mond, transpiratie en duizeligheid. Een aanval van hyperventilatie kan worden gevolgd door diarree, buikpijn, hoofdpijn, pijn in de rug of een grieperig gevoel.

Acute hyperventilatie kan heel beangstigend zijn. De patiënt heeft het gevoel te stikken en kan duizelig worden, flauwvallen, misselijk worden en pijn krijgen op de borst of in de buik. De spieren van de onderarmen en kuiten verkrampen en veroorzaken onvrijwillig buigen en strekken van de polsen en enkels. Zeker iemand die niet begrijpt wat er gebeurt, kan in paniek raken waardoor de ademhaling nog minder gecontroleerd wordt en de aanval toeneemt. De patiënt komt terecht in een vicieuze cirkel.

Het is zeer belangrijk om te proberen niet in paniek te raken. Omdat hyperventilatie zulke ernstig lijkende verschijnselen geeft, kan dit moeilijk zijn. Toch is dit één van de beste adviezen, want hyperventilatie kan niet met medicijnen worden behandeld.

De veranderde pH-waarde (zuurgraad) in het lichaam heeft een aantal ongewenste effecten. Het tast het autonome zenuwstelsel aan (zie beschrijving) en de rode bloedlichaampjes kunnen hun zuurstof minder goed afgeven aan de weefsels. Daarnaast gaan de lichaamscellen melkzuur produceren in een poging de pH-waarde te herstellen. Gevolgen zijn spierpijn, een veranderde stofwisseling, uitputting, depressie, een verhoogde afgifte van histaminen en daardoor allergische reacties, verhoogde hartslag, paniek en naar lucht happen. Het lichaam en haar processen zijn in deze alkalische toestand dus flink ontregeld.

Net als bij andere aandoeningen toont niet elke patiënt elke klacht in even sterke mate. De volgende verschijnselen zijn echter vrijwel zonder uitzondering aanwezig:

wisselende mate van moeheid/lamlendigheid
duidelijk verhoogde vermoeibaarheid
overgevoeligheid voor prikkels uit de omgeving, prikkelbaarheid t.o.v. dagelijkse verplichtingen: “Ik wil wel, maar ik kan niet”
slaapstoornissen
concentratie- en geheugenstoornissen
beven
verhoogd transpireren, warmtestuwing
(claustro-)fobische elementen, doodsangst, paniekgevoelens
licht, onzeker, akelig gevoel in het hoofd (duizeligheid / draaierigheid)
benauwdheid, luchthonger
angst om flauw te vallen, gek te worden
hartbonzingen
pijn, beklemming op de borst, uitstraling naar een of beide armen
wazig zien, geluiden van veraf horen
slappe, onzekere benen
koude of prikkelende handen en voeten
spijsverteringsproblemen
Deze klachten treden vooral in bepaalde situaties op en veroorzaken daardoor weer fobische verschijnselen. Sommige patiënten worden er 's nachts mee wakker, anderen krijgen het juist wanneer ze na een periode van actie rustig voor de tv zitten. Het merendeel ervaart klachten in een winkel vol mensen, in de rij voor een kassa in de supermarkt, in volle trams of bussen, in liften, in tunnels, in de drukte van bioscopen en schouwburgen, etc.

je kunt onderstaand testje eens doen,

Wie getraind is in het signaleren van hyperventilatie heeft aan enkele symptomen voldoende om de juiste diagnose te stellen. Een bekende methode is proberen niet vaker dan 12 maal in 1 minuut te ademen. Bij mensen die hyperventileren, treden tijdens deze test meestal de ziekteverschijnselen op waarvoor ze hulp zoeken. De relatie met hun ademhaling is zodoende vastgesteld. Een andere methode is zo lang mogelijk de adem in te houden. Bij hyperventilatiepatiënten lukt dit vaak beduidend korter dan 1 minuut, hoewel dit natuurlijk ook afhankelijk is van de longinhoud en algemene fysieke conditie.

Ik kan alleen de lichtflitsen niet een twee drie plaatsen.

Groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

ROOSJE45
Bekende op het forum
Berichten: 17
Lid geworden op: wo sep 26, 2007 4:00 pm

Bericht door ROOSJE45 » wo sep 26, 2007 5:15 pm

Hallo Corrij,

Bedankt voor je uitgebreide mail.
Maar die klachten komen me niet echt bekend voor.
Ik voel alleen tintelingen,warmte gevoel en ook wel een brandend gevoel in de maag.Overdag vindt dit bijna nooit plaats.
Wel was mijn ontlasting soms dunner dan anders en moest ik erg vaak plassen.Maar volgens jou is het geen ritme stoornis?
Alvast weer heel hartelijk bedankt. :wink:

Hartelijke groetjes van Roosje.P.s wanneer spreek je van een hartritme stoornis?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo sep 26, 2007 5:41 pm

Hoi Roosje,

Als je last van hyperventileren hebt heb je niet al die symptonen hoor,en je hebt er een aantal, ik was nog even doorgegaan met zoeken en vlekken e.d. voor de ogen zien hoort er ook bij.

Het lijken toch angstaanvallen te zijn, maar als je echt zekerheid wilt zou je even langs een arts moeten gaan.

Wat de ritmestoornissen betreft,

Ritme- en geleidingsstoornissen

Ritmestoornissen
Er is sprake van een ritmestoornis als het hart te snel of te langzaam samentrekt of als de boezems en kamers niet in de juiste volgorde of onregelmatig samentrekken. Er zijn veel soorten ritmestoornissen; hoe ze ontstaan, hoe je ze moet behandelen en hoe bedreigend ze zijn, loopt erg uiteen. Sommige ritmestoornissen zijn geheel onschuldig, andere levensgevaarlijk.

Er moet dus eerst worden vastgesteld wat voor soort ritmestoornis men heeft. Belangrijke vragen zijn:


Slaat het hart snel of langzaam?

Slaat het hart regelmatig of onregelmatig?

Heeft men de ritmestoornis voortdurend of bij perioden, in aanvallen?

Wordt men duizelig of heeft men de neiging weg te raken tijdens de ritmestoornis?

Gaat de ritmestoornis gepaard met kortademigheid of pijn op de borst?
Klachten bij een ritmestoornis kunnen zijn: hartkloppingen, hartbonzen, overslaan van het hart, duizeligheid, neiging tot flauwvallen en zelfs bewusteloosheid. Bijkomende klachten zijn: transpireren, een onaangenaam gevoel en misselijkheid tijdens een aanval. Omdat de arts uit deze klachten niet kan opmaken om wat voor soort ritmestoornis het gaat, is het nodig om tijdens de ritmestoornis een hartfilmpje (ECG) te maken.
Bij de ritmestoornissen die volstrekt onschuldig zijn is geen behandeling nodig. Andere kunnen goed worden behandeld met leefregels en medicijnen. Weer andere zijn goed geholpen met bijvoorbeeld een inwendige defibrillator, een ICD.

Heb je hier wat aan?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

ROOSJE45
Bekende op het forum
Berichten: 17
Lid geworden op: wo sep 26, 2007 4:00 pm

BEN IK WEER EVEN

Bericht door ROOSJE45 » wo sep 26, 2007 6:12 pm

Beste Corrij,

Ik hoop dat je dit niet vervelend vind.
Maar ik heb weer even een vraag.
Ik ben inderdaad bij de huisarts geweest,en heb onderzoeken gehad.
Kwam niets uit.Ben ook niet doorgestuurd.Maar toen had ik het nog niet zo lang.
Maar als jij dit zo leest,dan denk je dus aan een soort paniekaaval,en niet aan een hartritme stoornis?.Ik zweet niet,ik wordt niet misselijk,heb het niet benauwd enz.Wel had ik die nacht heel veel overslagen en heel warm.Maar het vreemde is dat ik het zoineens achter de computer krijg b.v.En dan ben ik niet in paniek.Alvast weer heel erg bedankt.Echt toppy dat je dit doet.

Groetjes Roosje.
P.s stel ik niet te veel vragen?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo sep 26, 2007 10:07 pm

Hoi Roosje,

Voel je absoluut niet bezwaard joh, ik doe het graag en als je vragen hebt gewoon vragen, daar ben ik toch voor :D

Nee ik denk echt niet dat het ritmestoornissen zijn maar gewoon angst.
Angst duikt ook op als je het niet bewust bent, of op momenten dat je juist ontspant.

Neemt niet weg dat het heel vervelend is en dat je er juist nog angstiger door wordt wat meer aanvallen oproept.

Je zit in een vicieuze cirkel, en die moet je doorbreken.
Ben je een stress kip?
Hoe is je bloeddruk?

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

ROOSJE45
Bekende op het forum
Berichten: 17
Lid geworden op: wo sep 26, 2007 4:00 pm

re

Bericht door ROOSJE45 » do sep 27, 2007 7:02 pm

Hallo Corrij,

Geen idee hoe hoog mijn bloeddruk nu is.
Bij de arts was ie toen ietsje verhoogd.

Vanacht ook weer,ik voelde me niet echt ontspannen.
En ja hoor begon mijn hart weer heel snel te kloppen,
duurde niet zo heel lang maar toch.En overdag nergens last van.
Herken jij deze klachten bij meer mensen?
Maar wanneer spreek jij dan van een hartritme stoornis?
Dus jouw visie!!!Tot horens en bedankt

Groetjes van Roosje

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do sep 27, 2007 9:33 pm

Hoi Roosje,

Lees het verhaal van AnetteRR eens, ik denk dat je er veel in herkend,
http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... 59&start=0

De verdenking op ritmestoornissen wordt gewekt indien,

je hartkloppingen hebt die plotseling beginnen en eindigen
wanneer het hartritme irrigulair(onregelmatig)is
wanneer de frequentie beneden 40 of boven 140 per minuut is
wanneer de hartfrequentie niet verandert bij inspanning
wanneer de eerste harttoon in luidheid varieert
wanneer iemand angina pectoris,shock,decompensatio cordis of syncopes krijgt.

De meest voorkomende arhytmieen zijn, sinusarhytmie,sinustachyarhtmie,sinusbradycardie,extrasystolen die betreffende de boezem en de kamer.Deze komen zowel bij normale als zieke harten voor en hebben geen betekenis.

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

ROOSJE45
Bekende op het forum
Berichten: 17
Lid geworden op: wo sep 26, 2007 4:00 pm

ben ik weer

Bericht door ROOSJE45 » zo sep 30, 2007 5:35 pm

Hallo Corrij,

Mijn hart slaat wel gewoon regelmatig.
Naar mijn idee ook een normale hartslag tuusen de 75 en 88.
Soms iets lager hoor.
Het is echt in die aanvalletjes dan zit ie naar mijn idee wel op de 140 hoor.Maar ik merk wel dat als ik rustig adem,het niet meer zo lang duurt als in het begin.Maar altijd trekt het vanuit de armen/maag naar omhoog zeg maar.En dan volgt die snelle hartslag.
Jij denkt dat dit niet echt een hartritmestoornis is,maar toch een soort paniek?

Groetjes Roosje.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma okt 01, 2007 5:00 pm

Hoi Roosje,

Ik denk dat het angst is, maar ik kan vanachter mijn pc natuurlijk geen diagnose stellen, dus als je het echt zeker wilt weten zou je even langs je huisarts kunnen gaan.

Niet mee blijven rondlopen, nu maak je je druk, ben je misschien wel bang dat je iets aan je hart hebt, terwijl het waarschijnlijk om een soort hyperventileren gaat, dus even laten checken :wink:

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

ROOSJE45
Bekende op het forum
Berichten: 17
Lid geworden op: wo sep 26, 2007 4:00 pm

sorry ben ik weer

Bericht door ROOSJE45 » ma okt 01, 2007 7:31 pm

Hoort bij hyperventilatie/paniek ook dat je het heel koud kan hebben?
En soms een heet gevoel in de maag?
Alvast bedankt.

roosje :wink:

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di okt 02, 2007 9:47 am

Hoi Roosje,

Ja dat komt inderdaad voor,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie