Hoge bloeddruk, dat is behoorlijk schrikken

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
_jojo_
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr feb 16, 2007 3:18 pm

Hoge bloeddruk, dat is behoorlijk schrikken

Bericht door _jojo_ » zo feb 18, 2007 2:31 am

Hallo

Ben een vrouw van 42 jaar en wordt opeens geconfronteerd met een hoge bloeddruk. Een kennis van mij heeft een kastje van de huisarts mee gekregen om haar bloeddruk op verschillende momenten te registreren. Ik dacht laat ik het ook eens opnemen (s'avonds), nou mooi schrikken 157 om 124 niet goed dus.
De volgende ochtend de huisarts gebeld, en ik moest gelijk langs komen, waarde daar 151 om 121 en een hartslag van 101. Ik kreeg Metoprolotar 50 mg 1x dgs voorgeschreven en moest dezelfde dag nog heen om bloed te laten prikken, waaronder cholesterol. Aankomende woensdag moet ik weer op controle komen, dan hebben ze de bloeduitslagen als het goed is ook binnen.
Ik was totaal van slag, ik heb al bijna 10 jaar van hartritmestoornis, ben 2x heen geweest voor een hartfilmpje waar je ook duidelijk op kon zien dat hij continu oversloeg. Er werd niets byzonders geconstateerd, hij maakt zijn slagen wel maar doet er bv 2 snel achter elkaar en de 3e komt weer op het juiste moment. Het heeft toen mijn leven behoorlijk op de kop gezet kreeg angst en paniekaanvallen leefde met de angst dat mijn leven zo weleens afgelopen kon zijn. Voelde de gehele dag mijn hart slaan en overslaan en deed niks anders dan mijn hartslag tellen in mijn hals en pols. Ik ben daarvoor in psychotherapie geweest. Opzich heb ik alles goed onder controle, ik voel mijn hart nog daagelijks kloppen maar kan er redelijk goed mee omgaan. Tot gisteren en heb het gevoel weer terug bij af te zijn. Daar komt bij dat mijn vader op 38 jarige leeftijd is overleden aan een hartinfarct, zijn vader en tante zijn ook op jonge leeftijd hieraan gestorven.
Ik weet niet of ik erfelijk belast ben maar de kans is er natuurlijk wel. Het liefst maak ik een afspraak met een cardioloog voor een echo en een testdag, ik zal het hier woensdag ook over hebben met mijn huisarts.
Ik heb wel het gevoel dat mijn hart rustiger slaat voel hem in iedergeval niet de hele tijd en voel me ook minder opgejaagd (dit had ik de laatste tijden wel heel erg). Ik weet niet of dat al kan door de medicatie maar op één of andere manier voelt het anders ondanks dat ik de hele dag met de hoge bloeddruk in de weer ben.
We koken al 10 jaar zoutloos, ben sinds 2 week aan het afvallen dus kan het niet komen van teveel zout oid. Wel ben ik te zwaar 90 kg met een lengte van 1.80 en rook behoorlijk veel. Het roken zal dus gelijk aan de kant moeten maar kan het nu nog even niet. Beweeg genoeg maar niet op de juiste manier, doe in iedergeval niet aan sport. Gister en vandaag veel op internet rond gekeken en kwam dit forum tegen, ik moet gewoon even mijn verhaal kwijt en zou het leuk vinden om reacties of tips te krijgen. Ben ook erg benieuwd tot hoe hoog je onderdruk kan lopen, wanneer wordt het echt gevaarlijk.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo feb 18, 2007 3:15 pm

Hallo Jojo,

Welkom hier op dit forum.
Je vraagt wanneer de hoogte van de onderdruk gevaarlijk wordt.Daar kun je niet zomaar een antwoord op geven,heeft ook erg te maken met de oorzaak van die hoge onderdruk.Vaak heeft een verhoogde onderdruk met de nieren te maken.

Als het goed is hebben ze geprikt op natrium,creatinine,kalium,totaal cholesterol,HDL cholesterol,LDL cholesterol,triglyceriden,glucose en eiwit.

Dit is een standaardonderzoek en is er op gericht om een indruk te krijgen van de mogelijke aanwezigheid van secundaire hypertensie,de gevolgen van de verhoogde bloeddruk voor de verschillende organen en andere risicofactoren voor hart en vaatziekten.
We moeten deze uitslagen dus even afwachten.

Gebruik je medicijnen voor de hartritmestoornis?
Als je de hartkloppingen voelt opkomen probeer dan eens een paar bananen te eten,klinkt misschien een beetje vreemd maar hier zit heel veel kalium in en een kaliumgebrek is vaak de oorzaak van ritmestoornissen.

Ik ken het medicijn niet wat je neemt maar het lijkt me een beta blokker,klopt dit?
En ja dat maakt het hart iets rustiger,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

_jojo_
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr feb 16, 2007 3:18 pm

Bericht door _jojo_ » di feb 20, 2007 11:11 am

Hallo Corrij

Bedankt voor je reaktie.

Ik weet niet eens waar ik allemaal op geprikt ben, was zo geschrokken vrijdag dat ik niet eens het briefje voor het lab goed heb bekeken, wat ik wel heb mee gekregen is dat het idd een standaard bloedonderzoek is, en dat cholesterol er tussen zat.

Ik gebuik geen medicijnen voor de hartritmestoornis, mijn hart slaat eigenlijk de gehele dag over de ene keer merk ik dat erger dan de andere keer. Ik moet zeggen nu ik aan de medicijnen ben het na mijn gevoel minder is geworden, in de bijsluiter staat wel vermeld dat het helpt voor hartritmestoornissen. Banaan eten ga ik zeker nog eens uitproberen en idd het is een beta blokker.

Ben benieuwd wat er morgen uit de bloedtest is gekomen en hoe mijn bloeddruk en hartslag is, hoop dat het een storm in een glas water is geweest.

Jij zegt dat een verhoogde onderdruk met je nieren te maken kan hebben, het gekke is dat ik vanaf kerst een maand lang enorm veel pijn rechts achter mijn zweefende rib heb gehad, Ik dacht toen zelf aan galstenen. Er is een bovenbuik echo gemaakt en bloedgeprikt op lever, gal en nieren maar daar is niets uitgekomen. Als de bovendruk met de nieren te maken zou hebben dan zou ik denken dat dat toen gezien moest zijn.

Goed ik wacht morgen eerst even af,

Groet jojo

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di feb 20, 2007 4:09 pm

Hallo Jojo,

Een verhoogde onderdruk wordt in verband gebracht met nier problemen.
En waarden van boven de 120 - 130 mmHg zijn dan geen uitzondering.

Het zou best kunnen dat je toen een nier of nierbekkenontsteking hebt gehad.Hoeft niet,maar kan.

Hoge bloeddruk kan vele oorzaken hebben,voedingsgewoonten,stress,overgewicht,pijn,emotionele factoren,maar ook bv de pil kan bloeddruk verhogend werken.
Verder spelen een verschillende hormonen die door de nieren en bijnieren worden gevormd ook een grote rol.

We wachten morgen even af. Hoop dat je dan iets meer weet,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

_jojo_
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr feb 16, 2007 3:18 pm

Bericht door _jojo_ » do feb 22, 2007 12:09 pm

Hallo Corrij

Gistermorgen naar de huisarts geweest de onderdruk was gelukkig iets gezakt, bloeddruk was 170 om 110. De huisarts was tevreden dat het binnen een week zo gezakt was. Ze heeft mijn vaten beluisterd en dat hoorde prima aan.

Moest gewoon door gaan met mijn medicatie, het kan zijn dat ik er in de toekomst meer bij krijg, ze had het erover dat je vaak een combinatie van 3 krijgt, het hangt van de bloeddruk af in welk tempo die zakt.

Moet over 2 week weer heen, als de bloeddruk normaal is blijf ik onder controle van 4x per jaar, vind ik erg prettig misschien neemt dat de angst van hartklachten ook weg. Door sturen naar de cardioloog is nu nog geen optie

De bloeduitslagen waren prima, cholestorol kon niet beter zei ze. Was ik erg blij mee

Vanmorgen moest ik heen voor een hartfilmpje, ze willen deze vergelijken met de andere die ooit zijn gemaakt, er was een paar keer een overslag op te zien, mijn hartslag was rustig 81 ook beter dan vorige week dus. Het apparaat gaf aan dat er niets byzonders was dus moet ik daar maar van uit gaan.

Ik las het verhaal van Anette, lijkt sprekend op die van bij wb de hartritmestoornis, begon bij mij 5 maand na de bevalling, ook begon ik vanaf toen te hyperventileren. Ik ga haar verhaal volgen en de links bekijken. Ben blij dat ik dit forum gevonden heb, er valt een boel te lezen

Groet jojo

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma mar 05, 2007 5:42 pm

Hallo Jojo,


Hoe gaat het met afvallen?
Ken je dit artikel van Willy al?

http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... room1.html

Wellicht is het een steuntje in de rug :wink:

Ben jij in het bezit van een bloeddrukmeter?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie