Voorstelling Sonja Hartfalen als laattijdig gevolg chemotherapie en bestraling

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Gesloten
pironche
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jun 14, 2021 11:41 am

Voorstelling Sonja Hartfalen als laattijdig gevolg chemotherapie en bestraling

Bericht door pironche » ma jun 14, 2021 7:12 pm

Dag iedereen,

Ik ben Sonja, 52 jaar en heb al sinds 2010 een stabiel hartfalen met EF 41%. Ik heb in het verleden zelf al veel supplementen ingenomen (Q10, magnesium, omega 3) en leef uiterst gezond, ook nooit een druppel alcohol.

Mijn hartfalen is een laattijdig gevolg van zowel chemotherapie (adriamycine) en mediastinale radiotherapie die ik kreeg in 1997-1998. Door de weefselschade en littekenvorming heb ook lekkende kleppen. Een deel van mijn longen hebben ook veel schade opgelopen door de bestraling.

Sinds 2010 wordt ik opgevolgd voor hartfalen in een regionaal ziekenhuis. Mijn toestand is gedurende 11 jaar stabiel gebleven met een EF van 41% en een vrij goede levenskwaliteit. Dit voorjaar ging het mis. Decompensatie gehad, na een vriesweek, en doorverwezen naar het Universitair Ziekenhuis in Leuven. Consultatie daar op 24/4, EF nog 25%. Eerste week mei ziekenhuisopname voor hartfalen staging en om na te gaan of ik nog transplanteerbaar ben of niet. Antwoord hierop is positief. Coronair onderzoek vrij normaal, rechterventrikel normaal en coronairen ook normaal. Ik heb ook al jaren lekkende kleppen; Mitralisinsufficiëntie 3/4 - Aortaklepinssuficiëntie 2/4 - Tricuspidalisklep 1/4.

Na die week van onderzoeken blijkt dat mijn longen niet al te best zijn, obstructie en restrictie van 30%. Daarvoor hoge dosis medrol gekregen 1 week 32 mg, gevolgd door 1 week 16 mg. Ik heb dit helemaal niet goed verdragen, met mysterieuze longontsteking als gevolg. 3 dagen gehospitaliseerd geweest begin juni.

Woensdag 16/06 word ik opnieuw opgenomen in UZ Leuven voor longfunctiemeting, MRI hart en vrijdag CRT-D implementatie. Als alles goed gaat kan ik naar huis op maandag 21/06. Momenteel kan ik nog weinig inspanning leveren en het vertrouwen in mijn lichaam is een beetje zoek.
Na de CRT-D, ga ik ook nog een hartrevalidatieprogramme volgen.


De laatst gekende NT pro-BNP waarden zijn:

3386 op 23/02/21

4500 op 03/06/21


Om een optimaal resultaat en beterschap te krijgen sta ik er volledig achter om simultaan met de CRT-D ook orthomoleculair alles op punt te stellen en wens hiervoor begeleid te worden. Het beste scenario is uiteraard om die EF weer naar 41% te krijgen en zo lang mogelijk met mijn eigen hart verder te kunnen.

Mvg,
pironche

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Voorstelling Sonja Hartfalen als laattijdig gevolg chemotherapie en bestraling

Bericht door Willy » wo jun 16, 2021 4:23 pm

Duidelijk verhaal

Wil je aan de cardioloog vragen of je supplementen mag gebruiken om je gezondheid te verbeteren?

Als hij vraagt welke? Vertel hem dan o.a. Q10

Ik geef je toegang tot het behandelingsforum en bel je voor een consult
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Voorstelling Sonja Hartfalen als laattijdig gevolg chemotherapie en bestraling

Bericht door Willy » wo jun 23, 2021 4:09 pm

CRT=D is geplaatst. We wachten met consult tot duidelijk is of de CRT-D de pompfunctie terug brengt van 25 naar 40%. 25 september neem ik contact op

CARDIO verwacht na 3 maanden 40, ik denk iets lager 35%
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Voorstelling Sonja Hartfalen als laattijdig gevolg chemotherapie en bestraling

Bericht door Willy » zo sep 12, 2021 5:51 pm

Willy schreef:
wo jun 16, 2021 4:23 pm
Duidelijk verhaal

Wil je aan de cardioloog vragen of je supplementen mag gebruiken om je gezondheid te verbeteren?

Als hij vraagt welke? Vertel hem dan o.a. Q10

Ik geef je toegang tot het behandelingsforum en bel je voor een consult
Heb je mijn vraag gezien ?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

pironche
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jun 14, 2021 11:41 am

Re: Voorstelling Sonja Hartfalen als laattijdig gevolg chemotherapie en bestraling

Bericht door pironche » zo sep 12, 2021 9:48 pm

Goedenavond Willy,

Ik zie net je bericht. Ik had al eerder de vraag gesteld aan de prof. Onco-cardiologie of ik supplementen mag innemen, q10. Hij antwoordde positief, met de opmerking om hier toch niet te veel geld aan te spenderen !
Groetjes!

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Voorstelling Sonja Hartfalen als laattijdig gevolg chemotherapie en bestraling

Bericht door Willy » wo nov 24, 2021 1:56 pm

ik ga je bellen voor overleg
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Voorstelling Sonja Hartfalen als laattijdig gevolg chemotherapie en bestraling

Bericht door Willy » wo nov 24, 2021 1:57 pm

Vink bij opties onder het bericht aan dat je een email wil als ik heb gereageerd
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Voorstelling Sonja Hartfalen als laattijdig gevolg chemotherapie en bestraling

Bericht door Willy » vr nov 26, 2021 6:08 pm

STOPT met behandeling

Niet duidelijk is waarom
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Gesloten